Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › freestyle/wave
-
freestyle/wave
Publicerad av anonym-anvandare på 10 februari, 2003 vid 08:43Letar efter en bräda i freestyle/wave kategorin. Funderar på JP freestyle/wave 91L eller kanske F2 Style…eller kanske mera åt freestyle hållet AHD maxride60.
Någon som har bra/dåliga erfarenheter.
/Mattiasola-h svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Jag har väldigt goda erfarenheter av F2 Style, kolla mitt inlägg om detta under Favoriter. Där skriver jag om 2002:orna, som är näst intill identiska som 2001:orna i shapen. Den enda skillnaden är material i brädan (läs hållbarhet och styvhet).
2003:orna har jag bara (än så långe) erfarenhet av Style 250. Den känns väldigt bra under fötterna den också! Än mer våginspirerat även om den planar lika snabbt, kan ha med taillift, rocker och bredden på akterna att göra. Vem vet. Bra är den. Och ruskigt snygg.
Jag kan återkomma med erfarenheter av Compstyle 248 så snart vintern släpper greppet.Staffan
-
Nja, om du vill ha freestyle så har jag bara min Style 250 (2003:a) och den hade jag ju tänkt segla på i vår. Men den är till salu till sommaren, innan jag åker till Marocko i slutet av juni tänkte jag kränga iväg den. Men du kan ju försöka övertala mig, för jag är lite sugen på en 8’4” istället (kanske låter tokigt men jag är ju mer vågseglare än freestyle så det bytet är ju inte fel så sett).
För övrigt så säljer jag en F2 Maui Project 8’2” 2002:a
samt en 8’2” 2003:a (skall bytas mot en 8’0” är det tänkt).
Maila mig för vidare förhandlingar: staffan@bolminger.pp.seStaffan
-
Du skulle lyssnat på Peter Thommen (eller mig) och köpt mindre grejor från början. Men det är ju förståss kul att prova så mycket som möjligt också….
-
Den bästa brädan är ju AB+ freeride 265*60 å 93 liter, ifall du vill ha en rolig bräda att segla och inte någon freestyle-trickmaskin/ free you ride
-
Fast det är ju just en “trickmaskin” jag vill ha efter att ha seglat rakt fram på en raket snabb Fanatic Jag i närmare 7 års tid!
/Mattias -
Du är så klok Ola 😉
Byta hit och dit är ju inte hållbart…. Men det är ju kul att testa många saker. Och man lär sig hela tiden lite om vad man egentligen gillar. Men jag tror jag har hittat det nu, frågan är bara om jag skall byta direkt eller köra järnet på det jag har till dess att nya modellerna kommer. Det är nog det smartaste… I alla fall ekonomiskt…
Det är ju absolut inget fel på någon av alla de brädor jag seglat, de är ju egentligen skitbra men det är ju jag själv som söker en viss känsla i min stora bräda som man tydligen bara kan få i en riktig vågis även om de nya freestyle/vågisarna riktar sig mot exakt den målgruppen jag är i. Men de ligger på ett annat sätt i vattnet.Nog resonerat. Det är hur som helst timmarna på vattnet man lär sig av. Skit i vilket material du seglar på, koncentrera dig på att segla mycket och njuta av det och utvecklas maximalt på det du har. Du blir inte lyckligare eller bättre för att du har den senaste färgen på brädan….
Vi drar till Marocko till sommaren. Tre veckor från 26/6. Skall du med? (Då kommer jag för övrigt ta med mig min gamla 8’2”:a, 2002:an, den jag hade på Maui. Den blir grym i Marocko med 4.0, 4.5, 5.0)
Staffan
-
Det är klart du ska byta Stylen nu direkt, sälj den till mig och skit i det ekonomiska!
/Mattias -
Jo, det kostar lite. Eftersom vi är så fanatiskt intresserade av prylar är det dock kanske värt lite pengar för att komma någonastns i sitt prylteoretiserande. Någon måste ju kunna hålla låda i ämnet här på konfen och andra konfer världen över också. Det kanske går att söka bidrag från folkbildningsinstitutet?
Det där med timmar på vattnet är väl bara en ursäkt, förresten. Det är ju skitjobbigt att packa på grejorna på bilen, köra långt och inte minst att segla. Kallt dessutom. Nej, tack jag vet jag att plocka fram nyheterna i vardagsrummet och leka lite med rockermätningsintrumentet istället.
När det gäller Marocko är det högst tveksamt. Det känns inte 100% barnvänligt. Däremot blir det nog en buss-trip till Giuncho. Dock finns lösa erbjudanden om en konferens på Oahu i sommar igen, men den ligger lite tokigt till med avseende på Guinchotripen. Å andra sidan är tiden helt rätt för masthögt och 5.3 på DIamond Head.
Förresten, nu när du har så fantatiskt mycket brädor borde jag ta och mäta lite på dem för att öka ut mitt mallbibliotek. Jag har en artikelide också, som bygger på att man mäter en bräda och gissar hur den skall kännas och sedan låter ett gäng seglare testa. Kanske dock endast intressant för just undertecknad teoretiker?
-
Det är skönt att konstatera att man har sina teoretiska övermän här på konfen… min prylfanatism framstår som oerhört subtil och kontrollerad i sammanhanget, he, he.
(och Ola, det är nog bara du, och jag och S.., som är intresserade av den artikeln. Men två läsare är ju inte fy skam, jag brukar ha en läsare som tycker att jag är en kul kille och då inkluderar jag mig själv i antalet läsare)
Kanske ses vi i Guincho i sommar? Har påbörjat en “mjuk” övertalningskampanj där hemma, den här vintern är min bästa vän just nu för att sälja in lite Portugal i sommar… 🙂
Surfa På (nya grejor ;-)!
-
Jag visste väl att lite teoretiserande skulle locka fram dig. Det där med prylar är ett farligt behov. Det damp precis ned två par nya skidor i brevlådan, fast jag lovat mig själv att hålla tillgodo med de skidor som redan stod till buds. Ett par är dock present till min fru. Kanske mildrar lite om hushålls- kontra prylkassan kommer på tal.
Vi funderar på att kanske hyra nå’t billigt boande i närheten av Guincho. Enbart buss på parkeringen känns som det blir lite jobbigt med Sigge (min son) med i bilden. Möjligen skulle det funka med en bas på campingen.
-
Yeah, right!
Med tanke på att jag precis har skuldsatt mig och köpt en fet lägenhet så känns det helt rätt att skita i ekonomin och köpa helt ohämmat. Det gjorde jag ju då. Kul att spendera någon annans pengar – bankens!
Eller jag kanske skall göra som Ola säger, mäta in Stylen i vardagsrummet och känna att jag har kontroll på den (ja, måtten i alla fall). Då behöver jag ju inte segla… Så skönt. Jag kan sälja våtdräkten, seglen, surfbussen och bommen också. Vad rik jag kommer bli. Undrar hur mitt liv skulle se ut efter det? Trist antagligen.
Skambud mottages gärna på min Style, men räkna inte med att jag nappar. Och räkna med svar som motsvarar anbuden… Ju sämre pris, desto respektlösare svar! Detta kan bli kul. heheStaffan
-
Jag kan nog leverera en del brädor till vardagsrummet för inmätning! Skall vi samla ihop gänget i Göteborg för en riktig mätorgie?
Jag är med på alla artiklar! Speciellt denna verkar kul, för att se om man har den verklighetsuppfattning som man tror man har. Jag menar – vi står ju och klämmer på brädor och uttalar oss stensäkert om dess egenskaper utan att vi ens seglat dem Skall bli intressant och se om vi har den kunskapen eller om vi bara vill leka tuffa… (jag tror på det senare men vill tro på det första… 😉
Hur går det med artikelidén med bussbyggandet? Jag har en del bilder på mitt bygge.
Och så skall du prata med Jakob och Carina om Marockos barnvänlighet. Märta var ju med då de var där sommaren 2001. Märta verkade trivas. Det gör säkert Sigge också.
Staffan
-
Kan vi inte ha en tävling om vem som har flest oseglade* prylar hemma?
* Dvs prylar som man SKA segla på… (inga dörrar, diskbänkar eller sidenlakan)
/adde
-
Just nu har jag endast en oseglad fena. Det är helt klart rekord för mig. Det brukar vara minst ett par segel, någon mast och en bräda… typ…
dock tror jag mig veta att du ligger hyggligt till i denna “tävling”… 🙂
Surfa På!
Logga in för att svara.