Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle/wave

• adde

Medlem
    11 februari, 2003 vid 13:40

Ha! Jag har också en oseglad fena…

… till en oseglad bräda…

… med fyra oseglade segel….

… och två oseglade master….

snart blir det vårhuepfen003.gifhuepfen024.gif

/adde

• ola-h

Medlem
    11 februari, 2003 vid 14:08

Adde vinner. I och med mina fina kontaker lyckades jag få mina nya prylar så tidigt att allt sånär som på en 4.7:a är genomseglat åtminstånde lite. Dessutom finns (för tillfället) INGA nya brädor i förrådet. Tänkte byta Acid70’n mot en likadan 2003:a, men hejdade mig eftersom just min bräda är en “minusversion” dvs har minimal vikt relativt produktionstoleranserna (till och med lite mindre). Jag vill ju inte riskera en 6-700 gram tyngre bräda med samma shape men lite andra grafiska detaljer.

• adde

Medlem
    11 februari, 2003 vid 14:58

Eller ska man räkna relativt?

14% oseglade fenor. (Pinsamt men jag har inte helt koll på antalet fenor… blush.gif )
    33% oseglade brädor. (om man räknar bort gravplatsen på sommarstugan… där finns en och annan bräda confused.gif )
    57% oseglade segel.
    50% oseglade master.
    20% oseglade förlängare.
    0% oseglade bommar!!!! (måste genast åtgärdas, hmmm… mad.gif)

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    11 februari, 2003 vid 15:25

Kul tråd! Såsom nybörjare både vad gäller konfendeltagare och rockerkurvaturteoretiker får jag väl börja lite ödmjukt. Mitt garage är överfullt med totalt utseglade vindsurfprylar av alla årgångar, inklusive enstaka 2004 prototyper. Trots sedan länge grundmurat fanatiskt prylanvändarintresse har jag nog aldrig mätt någonting, åtminstone inte i vindsurfingprylarsenalen. Jag har visst missat själva kärnan i mitt prylanvändarintresse. Kom just hem från Lantzarote där det var totalt supertryck i 4.2an och masthögt och dessutom fel håll (upplärd på Guincho, Maui, Torö och Varberg i norväst). Det mesta höll men nog fick prylarna smaka på en och annan totalplattlandning och spolning. Nu ska jag dock ändra strategi. Upp med grejorna i vardagsrummet och inköp av mätutrustning! Här ska teoretiseras och mätas! Guincho föresten: Vi hade nog tänkt göra Ola sällskap, dock med ny buss (högtak) i stället för hus. Men det är väl fel det också. Man får nog rum med familjen och surprylarna i och på bussen (barn på taket och brädorna i kabinen) men var skulle all mätutrustning få rum? Nej det blir till att hyra åtminstone ett hus för familjen och ett för mätutrustningen. Vad kostar det föresten att frakta ner (mät)utrustningen till Guincho i kontainer? Lönar sig eventuellt flygfrakt? Föresten, varför inte stanna hemma i ett garanterat vindfattigare Stockholm för att ge mät- och teoriintresset ordentligt utrymme? Har visst några oanvändbara master och förlängare liggande men de tänkte jag ju sälja för nypriser….

Eder ödmjukaste mät- och teorinybörjare,

Jesper B.

• rrd

Medlem
    11 februari, 2003 vid 15:56

Det är ju skönt att höra att det finns fler som är surf och prylgalna…

Frågan är om det inte blir lite roligare med nya och lite bättre grejor, dvs lite snabbare, mer lättplanande, loose, lättare, styvare mm mm

RRD kommer snart med en Freestyle/Wave linje som ser mkt intressant ut samt en ny HardcoreWave linje helt designad av Taboul.

Jag tycker alltid att det är roligast att segla med så liten bräda som möjligt, En Freestyle RRD TT S tex har ett ganska begränsat område innan den känns stor. Det absolut roligaste är en bra dag med 4,7/4,2 Waveone S/XS bredd 53/51 volym 76/69.

Men det blir ganska många dar m 5,7/5,3 det är också kul…

Jag har kommit fram till att en bräda är egentligen är optimal till 2 segelstorlekar tex 4,7-5,3 eller 6,3-5,7.

För tillfället har jag 4 brädor(-02), 3 våg o en Freestyle och segel mellan 3,7-6,3(-03). Jag tycker att absolut min är 2 våg o en Freestyle om man ska ta alla förhållanden.

Jag har nog nära max antal seglingsdagar iallafall, ca 55 under 2002 (i Sverige). Men då bor jag också 800 m från Apelviken med ett ganska flexibelt jobb…

//Magnus

Snart är säsongen här igen…

• ola-h

Medlem
    13 februari, 2003 vid 07:55

Om du tar med rockermätningsutrustningen till Portugal, glöm för bövelen inte att justera data med avseende på breddgraden. När det gäller mastkurvsmätningar få du kompensera för del lägre g-värdet som råder på de sydliga breddgraderna i trakten av Guincho.

OBS: gör inga mätningar i bilen eftersom du då befinner sig i ett koordinatsystem som rör sig.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle/wave

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.