• Frenzy 06

Publicerad av mrmille på 10 januari, 2006 vid 17:39

Har provkört dem några gånger nu och har ett par frågor till er som känner dom lite bättre. Observera att frågorna är till för att bättre kunna hjälpa de andra som kör det här på ”slätta”, ingen kritik eller något sånt skit alltså.

Bridlesystemet trasslar sig lätt, framför allt om den gör en så kallad fjäril. Dvs vrider sig runt sig själv. Är detta normalt eller ett inflygningsfenomen tills allt sitter där det ska?

Depowern spökar något, kiten går inte ut så mycket i fönstret och blir lite seg. Skillnaden upplevs som ganska liten dessutom.

Depowerloopen kan vara knixig att få i. Det verkar som att skotlinan är för tjock ibland. Man måste ha rätt bra tryck för att det ska gå bra att moffsa dit den i alla fall.

Lite besvärlig att backa upp. Kanske jag som är van vid andra foils men jag har sett och upplevt att dom kan vara lite jobbiga att backa upp ibland när dom ligger med LE ned.

Jag antar att många av problemen handlar om att de inte är inkörda ännu men det kan ju vara bra att få reda på om det är några standard issues.
    Ja, det var nog allt jag hunnit med att upptäcka hittils. Testade modeller är 10, 12 och 14 m2

Ha det!

milkman svarade 19 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • milkman

Medlem
    10 januari, 2006 vid 18:48

Skitkul att du lägger tid på grabbarna Mille och att du lägger tid på FY06 kiterna.

mrmille wrote:
    Bridlesystemet trasslar sig lätt, framför allt om den gör en så kallad fjäril. Dvs vrider sig runt sig själv. Är detta normalt eller ett inflygningsfenomen tills allt sitter där det ska?
    Du menar när du får ett inslag så ”fastnar” spetsarna vikta fram över bridelserna? Det låter som du varit ute i ganska svag vind och öppna cellers svaghet är ju när vinden inte räcker till för att hålla trycket i cellerna. Så fort du hamnar utanför kitens ramar så säckar den lite.
    -Svaret på frågan är att tipparna kan slå in i bridelsena och gör det tyvärr ibland i svag vind när man missar hålla farten på kiten. Blåser det mer och man ändå lyckas med det (vilket då är lite svårare) så trasslar kiten ut sig direkt när man får upp trycket.
    Detta är ett inflygningsfenomen snarare på den nya Frenzy06 användaren i början med svag vind.

mrmille wrote:
    Depowern spökar något, kiten går inte ut så mycket i fönstret och blir lite seg. Skillnaden upplevs som ganska liten dessutom.

Jag förstod inte riktigt hur du menar men kiten skall backa aningen i fönstret när man drar hem depowern (om man inte åker) . Jag kanske missförstod dig men testa igen när det blåser mera.

mrmille wrote:
    Depowerloopen kan vara knixig att få i. Det verkar som att skotlinan är för tjock ibland. Man måste ha rätt bra tryck för att det ska gå bra att moffsa dit den i alla fall.

(Med depowerloopen menar du trimmen med clamcleaten?) Detta är i sånt fall en inkörningsfråga, jag har inte haft detta problem men har aldrig trimmat i början vid svag vind heller. Och det har inte varit några problem när jag har tryck i kiten.

mrmille wrote:
    Lite besvärlig att backa upp. Kanske jag som är van vid andra foils men jag har sett och upplevt att dom kan vara lite jobbiga att backa upp ibland när dom ligger med LE ned.

12 och 14 kan vara tunga att backa. Åter igen en vindfråga, kiten är designad för vindar kring 3m/sek och upp. Ifall du har problem att backa upp dem även i rätt vindar så koncentrera dig på att bara ta hem ena styrlinan så vänder den direkt.

mrmille wrote:
    Jag antar att många av problemen handlar om att de inte är inkörda ännu men det kan ju vara bra att få reda på om det är några standard issues.
    Ja, det var nog allt jag hunnit med att upptäcka hittils. Testade modeller är 10, 12 och 14 m2

Det skulle vara roligt ifall du kan lägga några timmar till på kiterna och gärna i mer vind, du har ju en ganska unik sits att kunna testa flaggskeppen från tre tillverkare och alla kiter kräver ju inkörning, både av kiten och ägaren.. Men vindfrågan löser många av problemen ovan. Jag väger 80kg och körde med FY06-7,5 i dagens vindar och hade gärna haft en 10:a istället (gissar att det blåste upp mot ca 8m/sek).

Jag har en fråga om aerodynamik som jag fan inte lyckats klura ut svaret på… Ofta när man hittar rätt ”fart” i en kite så är det som om turbon slår i och du kan accelerera ganska ordentligt. Innan den slår i känns kiten ofta lite mindre direkt och nästan lite mjuk medans när det går så är den exakt och fethård/stark (pratar fortfarande om kiten). Detta tycker jag är tydligare i FY06 än i någon annan kite jag testat så jag har börjat försöka klura ut varför det är så. Vet du?

• nic

Medlem
    10 januari, 2006 vid 19:26
    Milkman wrote:
    Jag har en fråga om aerodynamik som jag fan inte lyckats klura ut svaret på… Ofta när man hittar rätt ”fart” i en kite så är det som om turbon slår i och du kan accelerera ganska ordentligt. Innan den slår i känns kiten ofta lite mindre direkt och nästan lite mjuk medans när det går så är den exakt och fethård/stark (pratar fortfarande om kiten). Detta tycker jag är tydligare i FY06 än i någon annan kite jag testat så jag har börjat försöka klura ut varför det är så. Vet du?

Låter som ett ”lite vind fenomen” även för dig, kanske i combo med att du inte släpper ut bommen ordentligt. I lite vind vill kiten ha full fart för att kunna skapa de aerodynamiska förutsättningarna för vingen. Kan kännas bakvänt i början.

nic

• tobas

Medlem
    10 januari, 2006 vid 19:53
    nic wrote:
    Låter som ett ”lite vind fenomen” även för dig, kanske i combo med att du inte släpper ut bommen ordentligt. I lite vind vill kiten ha full fart för att kunna skapa de aerodynamiska förutsättningarna för vingen. Kan kännas bakvänt i början.

nic

Håller med Nic!! Ganska vanligt, gjorde det själv tidigar oxå, att man vid lite vind hänger sig i bommen dvs drar för mer power men resultatet blir det motsatta eftersom man sänker drakens hastighet. Tror att detta även kan vara en anledning till att en del LEI åkare misströstar då dom provar exempelvis en Lynn drake. LEI är inte lika känslig för detta men har å andra sidan inte heller i närheten av samma möjlighet till depower då det blåser på(pratar nu om Trad.LEI och inte BOW´s)

Surf´s up / TOBAS

• milkman

Medlem
    10 januari, 2006 vid 20:01

Hmm.. Låter som samma råd jag givit mig själv ifall jag läst min fråga 🙂 Men det är inte riktigt det jag menar. Måste ha nått med relativ vind och kraft från kiten att göra, att de föder varandra på nått vis. Det uppstår dock tydligare när man är underriggad och ni har givetvis också rätt. Jag skal plugga lite (=snacka med aerodynamik-kaj) så återkommer jag 🙂

• mrmille

Medlem
    10 januari, 2006 vid 21:39

Det där mer turbo och så tycker jag låter mer som att kiten inte är tillräckligt inflatad. Dvs den har inte fått i sig 100% med luft och har inte sin optimala profil. Men det är kanske det ni menar. Det är ett problem jag inte uppmärksammat på någon frenzy ännu, kanske för att jag är van med Peter Lynn där det är ganska vanligt när man launchar. Lösningen är att rycka kraftigt i LE linorna så kiten accelererar framåt och vips är den full. Funkar även på alla open-cell.

Åter till topic.
    Vinden pendlade mellan 5 och 7 m/s så det var inte för lite för att testköra dem. Det som hänt med trasslet är att kiten vid en liten by vänt in ena fliken igenom bridlesystemet och sen gått igenom hela tjofräset där med påföljande spinn. Flera gånger dessutom. Just idag var det inte jag som körde när det hände iofs.

Jag anade att det kan ha varit lite obalans i kiten, vilket inte är ovanligt när dom är körda i 5 timmar. Men troligen är det som du skriver om det mesta, kitsen är inte inkörda!

Och jo, jag gillar skarpt att nu ha möjligheten att testköra precis allt som finns inom foil. Peter Lynn Venom, Ozone Frenzy, Flysurfer Speed samt inom kort Flexifoil Sabre 😉

• luuddee

Medlem
    10 januari, 2006 vid 21:43

vad har hänt nu låter det itne riktigt som det brukar.. men det låter som det borde..

• milkman

Medlem
    10 januari, 2006 vid 22:07

Turbobiten löst.. Har med relativ vindhastighet och någon kurva som jag inte begrep mig på.. tydligen märks det tydligare på en mer effektiv profil än en mindre och hade nått med typ idialhastighet för profil.. bla bla bla.. Fattade inte men jag hade inte kört i syne i alla fall 🙂
    Som vanligt fick man vända sig till kaj när man har jobbiga frågor om aerodynamik.. Har ni inget att göra så kan ni ju starta en tråd om ”Ground Effect” så får ni se vad som händer 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.