Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › frestyle bräda
-
frestyle bräda
Publicerad av hifly på 10 februari, 2003 vid 18:35jag undrar vilken freestyle bräda skall jag ha jag vill kunna lära mig trick och sånt jag är ca165cm lång och väger 54kg. skulle va tacksam om jag kunde dra rigg på den har bara seglat en gammal 4 meter lång mistral bräda från 80 och vilken segel storlek?
voodoo svarade 21 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Har du bara seglat pråm innan skulle jag satsa på en +100 liter bräda. Då har du tillräckligt för att lära dig segla ordentligt samtidigt som du kan träna alla freestyle trick. Räkna med att det blir vingligt i början. Försök segla med någon annan som kan segöa bra så lär du dig snabbare.
Segel storlekar. Det bör räcka med 6.2 våg eller freestyle segel som störst tills du lagt på dig lite.
Förslag på brädor:
RRD twintip M, Fanatic skate 61, Mistral score 99 eller twister 102, JP freestyle 105
Skaffa en extra vågfena på ca 22 cm så kan du segla i lite hårdare vind.Segel:
Alla våg eler freestylesegel från -00 och framåt.
4.0 4.7 5.4 6.2 börja med de stora storlekarna så får du segla mkt.GASA PÅ!!
-
Jagh började med en 105liters året efter jag hade seglat pråm och det gick över förväntan.
Då vägde jag dessutom kring 70 pannor.
Så nått sånt skulle lätt räcka till.Oscars tips låter väldigt vettiga. Tycker dock att 6,2 låter ganska stort för nån i din viktklass. skulle vara i riktiga lättvinsdagar.
min lillebrorsa väger cirka 10kg mindre än dej och ahr lite prblem med att dra så pass stora riggar och då är han ändå väldigt stark för sin lilla vikt.
-
ööh, skaffa en ahd maxxride från 01. Grym planing, kort och lätt för freestyle men ändå inte så extrem som vissa andra. Jävligt snygg dessutom.
-
Nämen halloj! En till flugviktare
Själv kör jag omkring på en 75 liter Mystery som jag älskar
mer än det mesta här i världen. Om jag är snabb och har tur
så hinner jag dra rigg på den innan jag sjunker.Brädan finns skitbilligt ny lite var som helst (349€ tror jag det var) Finns upp till 95 liter vilket borde va kul
för dej om du bara seglat pråm förut!Lycke till! Snart kan man segla! Yesssssss!
-
Du som skrev så gott om maxxriden, vilka segelstorlekar kör du på den och vad väger du? Funderar nämnligen på att köpa en, men är tveksam om den funkar ner mot 4,5 för mig på 80kg.
/Mattias -
Jag kör 5.0 som minsta, funkar finfint. På ahd:s hemsida står det 4.7 men jag har läst ett test där 4.5-6.2 står som optimal range. Beror väl lite på hur petig man är och kanske vilken fena man har.
-
Hej!
Jag har själv en RRd TT på 106 liter… kör 7.4 som störst på den. funakr alldeles utmärkt.. häng inte upp dig på vad som står rekommenderat… ja har iallfal inte märkt något fel..
och att du kan dra mer än 6.2 e jag säker på! jag vägde bara 63 i somras och då körde jag även en del Formula , 10.9 , utan problem!
så det är absolut inga problem! kan vara lite av teknik fråga med men… det ska nog vara lugnt!
jag rekommenderar gärna RRD TT, den har vart grymt skön!
glöm inte det större seglet nu!!!
tja
-
hur många m/sek behöver det båsa för att man ska kunna segla med en freestyle bräda 100-105l.
kan jag dra rigg på jp freestyle 103,03:an -
det beror helt på hur man deffinierar segla.
i sommras var jag ute och tog mej fram och kunde testa lite tjaffs i typ 5 sekundmeter ibland ännu mindre
med en 106 liters slalom och 5.0det var väll knappast surfing egentligen och knappt segling men det gick ju.
annars beror det ju på segel.
jag brukar gå ut och köra samma bräda och 6.7 och plana vid kanske 8 sekundmeter.
fast då får man ju jobba för planingen.var iofs inte freestyle men men.
Jag tror det iallafall. Var så jääääääävla länge sen man seglade nu. 2-3 veckor så ska man väll på det igen.
-
med tanke på din flugvikt och säg 6.5-7.0 kvm segel med den brädan så ska du väl gå igång på typ 5-6m/sek..men det gäller erfaren seglare.. med tanke på att du bara seglat “4m pråm” så KAN du ha lite problem i början att dra rigg pga vingligheten men det löser du snart!
Lycka till
Logga in för att svara.