Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Frimärke med surfare.
-
Frimärke med surfare.
Publicerad av anonym-anvandare på 22 augusti, 2000 vid 08:22Om du köper frimärke på posten köp kartan OS i Sydney.
Så får du ett frimärke med vår OS seglare Fredrik Palm.
Kul att vår sport får den uppmärksamhet den förtjänar.anonym-anvandare svarade 24 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Fredrik Palm är INGEN vindsurfare!!!!!!!!!!
Han förstör sporten varje gång han är på bild!! -
Är det för att han är ful eller kör med utombordare och Ronald McDonald-dräkt?
Hockeyfrilla, apstance och sele i jeanstyg?
Nynazist och sängvätare?
Eller har han helt enkelt bara seglat lite för fort någon gång?S
-
Inlägg som dina får mig så lycklig. Äntligen någon som bär med sig svaret på den ständiga gåtan – vad är det som exakt kännetecknar en vindsurfare? Eftersom Fredrik Palm uppenbarligen inte är en vindsurfare trots att han tillbringar oroväckande mycket tid på något som många skulle identifiera som, ja till och med svära på, var en vindsurfingbräda. Men det räcker tydligen inte. Därför bifogar jag, som den lyckligt ovetande figur jag är, en liten checklista på tänkbara faktorer som avgör om någon är en vindsurfare eller inte. Du, som har svaret, kan väl rätta den och leda mig, ack ovetande slyngel, rätt?
– Vindsurfare seglar inte med centerbord
– Vindsurfare blir alltid uppmärksammade för sin bildskönhet och skänker därför sin sport osannolik framgång varje gång de syns på bild
– Alla som vindsurfar är inte vindsurfare
– Vindsurfare har attityd och ser noga till att hälsa eventuella nykomlingar som inte kvalificerar som vindsurfare trots att de ännu inte vindsurfar ovälkomna till sporten. Särskilt noga är man med folk som eventuellt har ett liv. Även folk som vindsurfat i flera år kan råka ut för detta eftersom de inte är vindsurfare trots att de vindsurfar enligt sin dessvärre naiva vanföreställning.
– Ett lagom inskränkt, arrogant och folkskyggt beteende är faktorer som direktkvalificerar i stort sett vem som helst som vindsurfare även om de i själva verket bara åker skateboard. Eller sysslar med konstsim.Hoppas att du, “Anonym”, kan ge mig svar. Själv är jag skapligt ointresserad av vindsurfing i OS men att säga att Fredrik Palm inte är vindsurfare och förstör sporten varje gång han är på bild gör mig lite osäker…. är jag vindsurfare?
-
Ok herr masse.
Vad jag menar är att jag får en känsla av att folk inte riktigt vet hur vindsurfing är nu för tiden och skulle behöva så lite mer action laddade bilder än när F.P står på en 80-tals pråm och pumpar med ett balong segel i mylar.Får känslan av att man tänker “ser ungefär lika tråkigt ut som jag trodde” när man ser en FET rubrik om vindsurfing och ser herr Palm i tex GP.
Får oxå tyvärr tillägga att jag vet väldigt många som delar min uppfattning om detta. Förhoppningsvis så är det sista OS:et för denna utdöende gren av “vindsurfing”. -
Skulle vi haft en typisk konfensurfare på bilden.
En liten mesig datanurd som vet allt på konfen men i praktiken ingenting.
Eller en vågseglare med rastaflätor, solglasögon och en joint.
Freestyleseglare med en femlitersdunk under armen.
NÄ jag har inga fördommar. -
Ah! Om ditt resonemang slår igenom ser jag för första gången i mitt liv möjligheten att komma på ett frimärke! Vilket måste vara så långt man kan komma här i livet, vem bryr sig om karriär, kändisskap och barn när man kan bli förevigad på ett frimärke? “En liten mesig datanurd som vet allt på konfen men i praktiken ingenting.” Hållåååååååå, Posten! Här är jag!
Annars är ju förslaget med “Freestajlseglaren med en femlitersdunk under armen” det första frimärke som jag faktiskt skulle rusa iväg till närmsta postkontor och köpa en hel rulle av. Posten behöver ju hippa till sig lite…
Surfa På!
-
Härligt!
Precis när man vant sig vid folks uppfattningar om windsurfing: “Som Lasse Åberg i SOS” och “Jag surfar också, jag har en sådandär UFO.”
Så får vi ett nytt tillskott i form av “Jaså vindsurfing, som Palm med ICA-kassen på OS-frimärket!”Det var ju en diskussion tidigare här på konfen som handlade om att det var bra att hålla sporten exklusiv. Tacka posten för detta, för det lär ju inte bli någon rusning till surfskolorna när folk ser frimärket.
-
Hjälp mig gärna lite här.
Jag undrar vad exakt är det på bilden som får ungdomar med
actionsportambitioner att stoppa fingrarna i halsen?
Kan man med hjälp av det lilla som syns av brädan räkna ut
att den är på 200l/370cm i stället för det mer coola 54l/245cm?
Har prospectsen in spe sådana insikter i shapning?
Bomhöjd? Ration monofilm/mylar? Vad skämmer sporten?
Man skulle kanske kunna klistra märket på sniskan för lite vågkänsla?Fast allvarligt talat, visst kan pråmarna med sin yllesegel och massiva
aluminiumbommar/master skyllas för mycket.
-“Man fick ju för fan aldrig upp seglet ens, hur kan du påstå att det
skulle vara kul?”
Och liknande kommentarer.Tänk om wave/freestyle och varför inte kite kunde bli uppvisningssporter
åtminstone?Hmmm, tänk om det skulle smälla till ordentligt med värsta surfboom, som
med golf och långfärdsskridskor! Alla surfar. Morsan säljer cykeln och köper
en Mistral Vision 170 och monterar cykelkorg framför mastfoten. Barsebäck
öppnas igen och vattenkraften i Norrland körs på full spätta. Sen kopplar
vattenfall alla vindkraftverk baklänges istället och fixar på så sätt konstant
12m/s i hela landet. Alla bilar exporteras till Tyskland och Volvo lanserar en
freeridebräda på 104l med dragkrok och lastförskjutningsskydd.Ehhh, fan jag borde nog jobba lite nu….
s
-
Enligt theyr.is är det väl vind i Stockholm så jag antar att du är på G ut på vattnet – låter som det varit surfabstinens ett tag!
-
Jo det kan man lugnt säga.
Köpte vindsurfingbräda i tron att jag skulle få vindsurfa, i stället
blev det en satans massa nätsurfning i stället, theyr till konfen
till smhi till theyr till konf……. und so weiter…. prutt.Om jag inte hade så mycket på jobbet de närmaste veckorna hade jag
tagit v4an till Klitmöller på stört. Tänkte försöka mig på Islinge
hamnväg på Lidingö i kväll. Skall visst funka på v nv.S
-
Det är lustigt, Fredrik Palm har troligen varit fler varv runt jorden och
windsurfat än antal gånger du har varit i varberg och trots det påstar du
att han inte är någon windsurfare? Vad är egentligen en windsurfare?Skulle tro att Fredrik skulle kunna gå rakt in i svenska formula toppen om
han bytte bräda. Men Formula Windsurfing är ju inte någon riktig windsurfing,
trots det förrädiska namnent… Formula är för gamlingar och nybörjare som
plaskar runt badbryggan. Nej riktig windsurfing blir det först när man seglar
masthöga vågor! Möjligt att freestyle kan fungera som substitut då vi ganska
sällan har masthögt här i vårt land. Tycker dock inte att man ska kalla det
för windsurfing innan man sätter sina vulkaner och willy skippers…Fram med mer attityd i vår sport, dags att jaga bort alla mesar som förstör!!!!
-
Du menar typ: No more Mr.nice guy(en fruktkaka från Nice???) eller
bad to the bone(som för övrigt på svengelska skulle bli något typ:
bada till benet(!!!?????).Du har rätt Petter men tyvärr så är tredje generatinens surfare(Gen-3) de som
skall ta över efter det att vi “gamla” satt vår sista noslandning i en klippa någonstans.Så jag tror nog inte att skrämma bort dom skulle vara bra…..Men vi kan
ju göra som i USA och spöa dom när dom blir lite kaxiga.;-)Eller??
-
Ursäkta mig!!!!!! Men jag tycker det är oerhört dåligt av dig att racka ner på en kille som håller på att träna något så oerhört mycket för att ta sig till OS. Han ligger utomlands och tränar större delen av året. Jag vet inte om du vet hur denna sport startade en gång i tiden? Men i början av vindsurfingens historia så hade alla brädor centerbord och var långa som attan. Sen så är det inte ett ballongsegel av mylar han använder. Det är sytt i monofilm precis som dina freestyle eller vågsegel. Sen att designen på seglet är från sent 80-tal kan jag hålla med om. Men det seglet kan trimmas från väldigt lätt vind till väldigt hård vind. Tycker att folk som inte vet vad de snackar om ska hålla en lägre profil allra helst om de inte vågar sätta nån signatur på sina inlägg.
mvh SWE 496
-
Får vi spöa snorungarna för jag tror inte att en enda av dom ens våga försöka sig på någon gamling.
Mig veterligen så är det dom medelålders som sätter framåt, willys m.m.
Vad jag sett både i Apelviken, Skåne, Öland medan konfenseglarna sitter här.
Logga in för att svara.