Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frontbreda bommar

• Frontbreda bommar

Publicerad av gifvars på 31 augusti, 2006 vid 08:01

Tjena,

Måste fråga vad den höga tanken är med de nya frontbreda bommarna är?
    Har sett några bilder i magasinen på t e x Victor Fernandez som kör vågor med en sådan bom, dessutom tror jag Ytspannings-Christians-polare hade en sådan på Skälåker för ett tag sedan.
    Blire bättre hålla-i-ergonomi?
    Lättare o göra en Vulcan kanske? 🙂

Jag är lite konfunderad med tanke på den allt annat än breda HotSails-bommen jag såg bild för ett tag sedan.
    Vilka tillverkare har sådana bommar?

Mvh,
    Jan Gifvars, http://www.surfnet.se

arnout svarade 18 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • ola-h

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 13:33

I en mening är dessa bommar faktiskt lite lika Hots bom trots att den senare är supersmal. Det handlar nämligen om böjkurvan som i båda fallen är betydligt rakare än traditionella bommar – förutom just längst fram dock. I vågor har trenden i många år varit allt smalare bommar. Den smalaste bommen på marknaden har alltid sålt bäst. Hot Tar detta till sin logiska gräns och har gjort en supersmal bom som där rören i princip går rakt in i frambeslaget. Problemen (om man nu ser det som ett problem) med andra smala bommar är att det bli rätt mycket vinkel för framhanden. Vill amn komma undan detta och ändå inte gå så långt som Hot så hamnar man i den ”frontbreda” designen. En sådan bom är säkerligen lite mer allround än Hots bom eftersom det fortfarande går att ta tag långt fram i bommen i gippar och manövrar. Hot jättesmala bom sägs dock vara helt grym i vågridningen, speciellt backside. Jag har själv inte kört den än man har en på beställning.

• arnout

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 16:28

de är grymma,

fick låna en streamlined (http://www.streamlined.us/booms.htm) från Kai Katchan och bomen är extrem styf och gör att man är närmare seglet och rakara med.

aloha
    arnie

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frontbreda bommar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.