Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frontside & backside

Taggad: ,

• Frontside & backside

Publicerad av anonym-anvandare på 6 juli, 2003 vid 07:06

Kan någon med koll på vågridning förklara uttrycken för mig. Vadå backside, man kan väl bara surfa på vågens framsida, eller? Varför använder alla engelska ord, typ onshore, offshore istället för pålandsvind och frånlandsvind. Blir man nörd stämplad om man inte använder de coola eng. orden? laugh.gif

anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • styret

Medlem
    6 juli, 2003 vid 07:23

på haga blåser det i väderstrecken och inget annat.
    det är som du säjer, många surfare väljer ofta att slänga sej emd engelska ord istället. typ Abay beerlanda doggan (dogshit bay). tycker nästan det är mer nördfaktor på det.

backside och frontside handlar mer om vindriktningen. Jag har noll erfarenhet av vågridning så jag kan inte göra några djuplodande utredning av det dock smile.gif

och för att följa upp frågan om varför använda engelska ord så tycker jag att ska man rida vågor måste man väl nån gång göra ett rejält Brekas. laugh.gif

• aerial-arnie

Medlem
    6 juli, 2003 vid 09:30

front side och back side har inget med vind riktning eller fram o baksidan av vågen att göra. den enklaste förklaring jag kan ge e att du surfa till http://www.surfersworkshop.com och kolla under trickskola (skrolla lite längre ner) där har jag lagt ut bilder plus text hur man gör!

lycka till i vågorna

• johan

Medlem
    6 juli, 2003 vid 11:43

Japp, men för att förklara det enkelt så är det fråga om man har ryggen eller nyllet mot vågen. Dvs om man rider downwind eller upwind.

Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juli, 2003 vid 12:13

ride du frontside så har du framsidan av
    kroppen mot vågen, dvs vanligt down the line.
    Backside waverideing är när du har
    ryggen mot vågen, dvs normal onshoresegling.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juli, 2003 vid 12:15

därtill kommer
    backfoot waveriding och frontfoot.
    Frontfoot är ett måste på snabba vågor över 4 meter,
    knappast i sverige.
    Backfoot är vanlig vågsegling i små vågor,
    mycket tryck på bakre foten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frontside & backside

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.