Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fryser ni också?

• Fryser ni också?

Publicerad av gurra1978 på 30 december, 2003 vid 18:10

Säsongen här i Stockholmstrakten har varit ovanligt lång i år. Seglade senast 27 dec utan större problem. Som vanligt fryser man ofta om händerna men fryser ni också om vaderna och knän?

Jag kör med 5/3 våtdräkt och en short john underställ och 7 mm dojor. Tyvärr slutar alla neopren tillbehör strax ovanför knänan. Det är ju lite fel eftersom knän och vadern samt fötter är den del av kroppen som har mest kontakt med vattnet. Finns det något billigare alternativ än torrdräkt?
    Jag tycker mig ha letat igenom varenda surfbutiks neoprenetillbehörslager men utan resultat. Jag har till och med besökt skooterbutiker på nätet, men det finns inget. Har ni något tips?

jat svarade 21 år sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • the_novice

Medlem
    30 december, 2003 vid 19:41

Testa med dubbla våtdräkter (jag har en kortärmad sommardräkt under en semidry 5/4 samt 6.5 mm skor). Låter inte klokt med fungerar väldigt bra. Var ute ca 5 timmar i Varberg i lördags, blev spolad flera ggr men frös ingenting förutom händerna förstås.

• rekk

Medlem
    31 december, 2003 vid 12:30

inte för att jag kör nu men polarna som gör det använder ett craft underställ och säger att det gör susen.

• sunil

Medlem
    31 december, 2003 vid 13:26

mmm de blir mycke varmare me ett underställ under våtdräkten, d enda stället ja fryser om e händerna…

• gurra1978

Medlem
    31 december, 2003 vid 14:38

OK, det var smart med underställ. Jag har funderat på det men trodde att det skulle kyla mer än värma men så är alltså inte fallet. Det ska jag prova. Tack för tipset.

• jonasp

Medlem
    31 december, 2003 vid 15:13

Jag tror jag ska köpa en seglingstorrdräkt. verkar faktiskt rätt bra ska bara se till att få en med bra rörelse frihet i. 2500 e ju inte så dyrt.

• gurra1978

Medlem
    31 december, 2003 vid 16:11

Vad är det för torrdräkt? 2500 kr är inte alls mycket. Var har du hittat den? Finns det någon länk med info. och bilder?

• swe223

Medlem
    1 januari, 2004 vid 15:37

Här har du en på watski för 2700:-
    Ser ut ungefär som den jag kör med.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 januari, 2004 vid 23:02

Underställ funkar mycket bra men det ska var i så mycket ylle som möjligt kliar men är varmt. Ca 60-70 % ylle ska det vara.

Ha det varmt

• pontuss

Medlem
    2 januari, 2004 vid 00:19

Pratar ni om vanligt underställ, gjort av tyg? Kan väl inte vara så skönt när det blir blött? För lite blött blir det ju alltid även om man har en heltäckande våtdräktm, iaf för mig.

• jat

Medlem
    2 januari, 2004 vid 10:08

Ullunderställ funkar tipp topp. Finns ju överallt. Skillnad mellan ull och andra polyester underställ är att Ull fortfarande är varmt när det blir blött. Men köp det inte i sportbutiker för där kostar de mumma. Köp understället på en bygghandel för där är halva priset. Byggare vill också vara varma verkar det som, men de vill inte betala sportbutikernas priser.
    Sedan gäller väl fortfarande grundreglerna: Varmast där blodådrorna ligger närmast huden. Därav är mössa viktigt, gissa varför man tejpar med silvertejp rund handlederna… nog talat från jag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fryser ni också?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.