-
Fsw
Medan ni andra seglade Gislövs (för alla var väl där?) satt jag och pillade på datorn. Förutom en 83 liters quad till Boujmaa så har jag plockat fram en brädtyp so jag egentligen inte är så intresserad av själv, men som jag tror kan vara intressant för många andra. Det är en våginspirerad fsw ala’ Goya One, men med thrusters.
Tanken är att den skall vara en riktigt snabb och skön single fin men också kunna trimmas som en superloose vågis med stora thrusters fram och en liten trailerfin. Som en twin fin på steroider. Givetvis kan man även tänka sig att köra thrusters och en lite större mittfena för t ex bättre högdtagning och planing på bekostnad av ren speed (rel single) eller av loosehet (rel trailed fin).
Jag har funderat en hel del på rockerkurvan på den här brädan och har nu en kurva som inte har någon tailkick. Mao, istället för en platt yta mellan stropparna och sedan lite extra kick i aktern har jag en kurva som blir rakare och rakare närmare aktern. Jämfört med många fsw brädor är det därför lite mer kurva mellan stropparna fast mindre bak. Jag tänker mig att detta funkar bättre med thruster men samtidigt blir ännu snabbare när man kör den som single. “Flowet” i rockerkurvan i brädans bakdel är i själva verket plockad från Starboards Speed Special (god för 50 knop…) men det lite givetvis lite mer böj i den totalt sett.
Sedan är det en konkav/v-profil som ger rejält med extra kurva vid railen. Brädan har en lätt konkav från ca 50 och 160cm och fram och bak går det mot ett v med en lätt dubbelkonkav i. Även dubbelkonkaven är lagd för att snarare öka rockerkurvan än minska den. Så förhoppningsvis blir det rätt bra sväng i den trots allt.
233*59, ofo 36.7, 87 liter blir det.
Jag hoppas Svenne kan bygga ihop den lagom till några av försommarens lovande Torökulingprognoser som i praktiken blir sunkig 5.6-segling, så brädan kan få ett ordentligt test sitt rätta element. Men eftersom det som sagt egentligen inte är min brädtyp så säljer jag säkert av den sedan, så intresserade kan ju anmäla intresset redan nu.
Logga in för att svara.