Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fsw
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
svenne svarade 14 år, 4 månader sedan 25 Medlemmar · 132 Svar
-
Hmmm….onekligen intressanta tankegångar där…VÄLDIGT intressanta.
Du råkar inte ha nå koll om hur US dollarn utvecklas mot kronan under nästa vecka?
-
Jag vet att du har lite svårt att hänga med surfslusken. Eller säg det, det är helt enkelt bara inte din grej. Men, tack för att du ger en tanke åt det i alla fall… nu vet jag liksom din ståndpunkt …som om jag inte visste den redan innan 🙂
-
RRD;611664 wrote:Måste man inte ha en av varje typ?
Du menar att man ska ha både US dollar och SEK???
Kan ju va bra ibland men lite fler än en av varje lär man behöva. -
Cash/singel is king. Självklart är det bra att (valuta/surf)säkra med en varje, men det finns ju så många…
-
dude;611665 wrote:Jag vet att du har lite svårt att hänga med surfslusken. Eller säg det, det är helt enkelt bara inte din grej. Men, tack för att du ger en tanke åt det i alla fall… nu vet jag liksom din ståndpunkt …som om jag inte visste den redan innan 🙂
Jo, de e väl så att de e mej de e fel på. För ALLA andra, shejpers, proffsseglare, glada amatörer Ola H mfl..mfl verkar ju va helt ense om både antal o storlek på fenor som funkar bäst. Just den här veckan iaf.
-
Förra årtusendet, på åttiotalet, var det länge Eurowaveboard som gällde och kom att fullständigt revolutionera marknaden. Nu är det (USD) multifins, diversifiering rules…
-
Grejen är den att det krävs lite strukturering för att komma vidare med tankarna, och då får jag kanske ursäkta mig att jag inte är så kortfattad som några av er skulle föredra. Ja, inte ens kryddar jag med ironier och skämt som Ola H gör.
Men det är ju klart att det går svängningar i trender i marknaden. Jag gillar vart den är på väg just nu!
Och så har vi, här, en av de som driver just denna utveckling framåt – Ola H, ganska häftigt faktiskt!
-
dude;611684 wrote:Grejen är den att det krävs lite strukturering för att komma vidare med tankarna, och då får jag kanske ursäkta mig att jag inte är så kortfattad som några av er skulle föredra. Ja, inte ens kryddar jag med ironier och skämt som Ola H gör.
Men det är ju klart att det går svängningar i trender i marknaden. Jag gillar vart den är på väg just nu!
Och så har vi, här, en av de som driver just denna utveckling framåt – Ola H, ganska häftigt faktiskt!
Ähhh…fundera mindre o testa/segla mer! T o m en betongkonservativ modeflugs sellingpoints skeptiker som jag e ute o kör både twin o quad. Men ja lyssnar o läser mindre på va andra tycker o känner i stället efter om de e nåt för just MEJ eller inte. E trots allt de enda väsentliga at the end of the day, ELLER???
Hur fan kan du säga att du “gillar vart trenden den är på väg”??? Finns ju inte en jävel som har nån aning om de, just därför som alla kör sina fräsar o CAD program som yra höns o kastar i fenor me förbundan ögon o sen diktar upp en teori för o stötta upp de i efterhand.
Givetvis håller alla upp en fasad i sina katloger, intrvjuer mm om att dom har 110% koll.
Men internt e de rena hönshuset hos dom flesta för att inte halka på efterkälken i försäljningen. -
surfslusken;611693 wrote:Givetvis håller alla upp en fasad i sina katloger, intrvjuer mm om att dom har 110% koll.
Men internt e de rena hönshuset hos dom flesta för att inte halka på efterkälken i försäljningen.Aha! Slusken har simulerat fängelsevistelse/vistelse på arabiska halvön, men i själva verket har han wallraffat som polerare på shapeverkstäder i Portugal, Fuerte, Maui, Thailand, Nya Zeeland, Sydafrika, mm. Antydningarna ovan är bara en cliffhanger inför sluskens kommande bok “Långt ned i fenkassetten – avslöjanden om fenfusk hos den globala shape-eliten” – en given kandidat för både Pulitzerpris, Stora journalistpriset, bragmedaljen och så småningom säkerligen också Nobelpriset i både fysik och litteratur.
-
Ola H.;611705 wrote:Aha! Slusken har simulerat fängelsevistelse/vistelse på arabiska halvön, men i själva verket har han wallraffat som polerare på shapeverkstäder i Portugal, Fuerte, Maui, Thailand, Nya Zeeland, Sydafrika, mm. Antydningarna ovan är bara en cliffhanger inför sluskens kommande bok “Långt ned i fenkassetten – avslöjanden om fenfusk hos den globala shape-eliten” – en given kandidat för både Pulitzerpris, Stora journalistpriset, bragmedaljen och så småningom säkerligen också Nobelpriset i både fysik och litteratur.
Rapporten har arbetsnamnet “Fin(s?)gate, who can you truster?”
Men ett så omfattande research arbete som du beskriver Ola va inte nödvändig.
Räcker me att kolla va som spottats ut från Cobra senaste 18 månaderna, vilka
proton som fotats på Maui o lyssna på hur lyriska dom märkesbunda proffsen (officiellt) är med ALLT som har sponsorns logga, oavsett hur många fenor de sitter under.Men lustigt nog så har ja faktiskt råkat få del av inofficiell info om hur en av dom absolut mest insatta i “ditt” brädvaru märke upplever quad brädorna. Och enligt honom så har dom verkligen inte fått klämm på hur/vilken fenuppsättning som funkar bäst än. De testas o huvuden klias, men riktigt så verkar de inte utåt. Hade dom inte pressats av sälj o årsmodells hysterin hade dom förmodligen väntat me quadsläppet???
-
Försiktigt nu. Förstör inte hela din research genom att lita på desinformation från dubbelagenter och avhoppare. Och du motsäger ju dig själv också – det fins ju inga som är insatta. Är inte det hela din poäng?
Men visst, jag vet inte själv vad som är bäst heller och var tidvis rätt förvirrad när jag testade säkert femton olika varianter på Maui. Huvudkliande varje dag. Min slutsats är helt enkelt att det finns fördelar med flera olika koncept – det finns inget BÄSTA. Den bräda som jag designade (som går i produktion) gick för mig bäst med antingen 15 (superflexiga)+10 eller 10+14. Dessa två var sinsemellan väldigt olika men båda funkade helt enkelt bra på sitt sätt. “Medelkombinationerna” med två rätt lika fenor fram+bak var på min bräda svårare att få att funka, trots att de “teoretiskt” borde vara en gyllene medelväg. Utan att säga för mycket kan jag ändå säga att det som går i produktion i fenuppsättningsväg för “min” bräda stämmer med mina “testresultat. Men visst skulle jag vilja testa mer och optimera vidare, vilket jag också gör (nya fenor/fentyper är beställda).
-
Ola H.;611731 wrote:Försiktigt nu. Förstör inte hela din research genom att lita på desinformation från dubbelagenter och avhoppare. Och du motsäger ju dig själv också – det fins ju inga som är insatta. Är inte det hela din poäng?
“Källan” (a.k.a Deep tuttle) e varken dubbelagent eller avhoppare, utan en av profilerna på “ditt” brädmärke, en MKT kompetent seglare som snacka lite off the record bara. Me “insatt” mena ja i verksamheten/produktutveckling, inte att han vet hur en quad ska bestyckas eller upptäckt quad uppsättningens gyllenesnitt. Han har inte kommit underfund me va han tycker funkar bäst eller va han skulle rekomendera nån annan, inte än iaf. Men ett par quads måste bara ut på marknaden eftersom konkurenterna, som förmodligen e lika vilsna, kommer me sina.
Men vi som sett en del ´genom åren borde väl förstå att de tar ett par år innan såna här förändringar hittar sin rätta, form eller försvinner. Samma visa som me No nose, Stubbie, Hajfens segel osv osv osv…..
-
surfslusken;611693 wrote:Ähhh…fundera mindre o testa/segla mer! T o m en betongkonservativ modeflugs sellingpoints skeptiker som jag e ute o kör både twin o quad.
Va tycker du om plankorna du seglat då Ila, är du fortfarande lika skeptisk?
Jag var en skeptiker också tills jag testade ett par quads, det finns helt klart poänger med fler fenor. Samtidigt känns det lite lustigt att man först nu börjar få prio på svängprestanda i produktionsbrädor. Allt som sålts hittils har haft tyskrocker, dvs knappt nån rocker alls. Man verkar inte vilja tappa huvudkunderna; tyskar som kör hårdvind på insjö med vågplanka. För oss som gillar sväng i vågor återstår bara customs för att få rejäl rocker. Tex tycker jag att min CA SCW singelfin svänger bättre än Quatros senaste produktionsquad. Även om de fyra fenorna gör den riktigt svängig och lös så går det aldrig att ersätta rejäl rocker. Sen ger de fyra fenorna finfin höjdtagning, driv i sväng etc och gör plankan jäkla fin allround. Nästa steg är quad plus en massa rocker som min custom. Sjukt bra sväng men rätt långsam och trög upp i planing. Vilket gör den värdelös för B&J segling. Kan man lösa även den biten så jäklar. Fanatics nya quad verkar ha rejäl rocker, frågan är dock om de har fått nån fart på den för den viktiga tyska insjöseglingen…
Vi får väl se om flerfeningarna överlever de närmsta åren av hype. Att tillverkarna klira sej i huvudet kanske inte är så konstigt. Med fler fenor har man lagt till bra många fler parametrar att skruva på. Samtidigt ska man prångla ut nya modeller varje år och försöka tjäna pengar. Jag är inte direkt avundsjuk…
Logga in för att svara.