• per_m

Medlem
    28 maj, 2010 vid 08:14
    Ola H.;614054 wrote:
    . Som sagt, jag har fyra Quads och har inte haft problem med någon av dem. Med Minituttle fram och fcs bak monterar man alla fyra fenorna på ungefär samma tid som det normalt sätt tar att pilla dit en US-boxfena

Ola var inte hela iden med Quad att kunna ha flera små fenor som man slipper montera av så att de går in i bagen utan pill. Trodde det var enda anledningen……

• ola-h

Medlem
    28 maj, 2010 vid 08:29

Nej, du tänker nog på konceptet “mille” där man har ett tusental fenor som var och en är så små att de knappt sticker ut alls under brädan. Men Quad är det tyvärr fortfarande lite svårt att få igen baggen med fenorna på.

Surfmeister: Visst finns det de om har problem, men en och annan post på nätet säger inte att det är problem i allmänhet. Till viss del handlar det också om en ovana. Som vindsurfare är har man inte känslan för hur hårt man vågar dra dessa miniskruvar. Och så går de tillråga på allt lite trögt också när de är nya vilket gör det ännu svårare att hitta känslan. Vill man påskynda “inkörningen” kan man lägga en droppe olja på skruven, då är det klart enklare att känna när man dragit dem så att fenan sitter. Och för övrigt händer det ju då och då att man kommer upp och märker att sin us-boxfena också glappar lite (i alla fall om man byter mellan olika fenor och inte minns hur mycket ölburk varje fena behöver). För att inte tala om när man klämt dit en fena som verkade sitta tight, men sedan efter sessionen märker att det var lite väl tight och att fenan nu satt som berget. Jag har fått sparkat bort fenor ibland. Så om man tänker på det är ju us-box också ett väldigt känsligt och jobbigt system, bara det att vi vant oss. Det är ju ingen ursäkt för att surfinz box är lika krånglig, men det säter saker i perspektiv. Som sagt har jag mindre meck med mina quads än men mina andra brädor som har us-box.

Men likväl hoppas jag den nya boxen skall funka bättre än alla dessa system.

• jesper-b

Medlem
    28 maj, 2010 vid 09:41

Vilken boxboxning!

FCS är grymma! I och med de kortare hålen blir de reltativt starkare än boxar med långa hål (tex Probox eller vanliga US-boxar). Visst de gamla runda pluggarna var väl lite fjuttiga om man inte gjorde rätt omfattande installationer med HD-skum runt mm. Men FCS fusion är både urstarka och enkla att installera. Finns ju en massa andra märken som också gör bra boxar till FCS, Probox är bara en i raden.

Skulle jag göra en box för FCS-fenor skulle jag göra ett mellanting mellan FCS fusion med två hål och Probox-typen med ett längre. Dvs jag skulle göra dem som Fusion men med kortare avstånd mellan de två hålen och lite längre hål. Då får man både inställningsmöjlighet och styrka i en och samma design!

Sen finns det ju en massa system med inställningar både längsled, vinkel och lutning, men jag har ingen aning om de är starka nog för vindsurf.

/JB

• ola-h

Medlem
    28 maj, 2010 vid 09:50
    Jesper B;614178 wrote:
    Skulle jag göra en box för FCS-fenor skulle jag göra ett mellanting mellan FCS fusion med två hål och Probox-typen med ett längre. Dvs jag skulle göra dem som Fusion men med kortare avstånd mellan de två hålen och lite längre hål. Då får man både inställningsmöjlighet och styrka i en och samma design!

Ja, det är ju ungefär så som Starboards (surfinz) box ser ut.

• per_m

Medlem
    28 maj, 2010 vid 16:06

varför går man inte vidare med den boxen även på sina vindsurfbrädor? rent tekniskt borde den bli lättare än den nya eller?

• ola-h

Medlem
    28 maj, 2010 vid 17:20

Ja, surfinz/fcs är ännu lättare än den nya boxen + att själva fenorna är extremt lätta. Men skall man kunna köra brädan som twin fin så räcker inte boxarna för surfing (t ex fcs) till.

• per_m

Medlem
    29 maj, 2010 vid 06:33

du menar infästningen av fenan i boxen, själva boxen har ju enadst att göra med hur du sätter in den…
    Men är inte surfinz lite uppbiffad jämfört med fcs?

• ola-h

Medlem
    29 maj, 2010 vid 10:12

Ja, själva basen i surffenor (fcs, future etc) är helt enkelt för tunn (5-6mm?) vilket gör både fenan och boxen mycket svagare än de 9mm som US och den nya boxen är. För hyfsat små thrusters eller små bakfenor håller det, men jag tror inte det skulle hålla för t ex twin fins. 9mm är också rätt lagom eftersom det matchar rätt bra med hur tjock profil det brukar vara på dessa fenor.

• dr-masse

Medlem
    31 maj, 2010 vid 11:31

trailer på gång…

27052010124.jpg

från http://www.moocustom.co.uk/moo-news/

• doc

Medlem
    1 juni, 2010 vid 17:18

Schysst kossa där! Lite inside info: 225×64, 96 litres on a freestyle rocker with tail kick and nose kick.
    Lättplanande storvågis/FSW alltså. Precis vad man vill ha under sommaren. Mums! Dags för en tredje moo kanske?

• sinker

Medlem
    1 juni, 2010 vid 19:38

Bort från kossorna och tillbaka till ämnet.

Jag tycker att den stora nackdelen med alla (2,3,4, eller 5) boxar är viktökningen. Varför ser vi ännu inga kolfiberboxar?. Jag tog upp det med Francisco (Goya) och Sebastian (Fanatic) men det verkade som om dom inte tänkt på det bara, kanske för att deras leverantörer fortfarande har samma material sen 20 år tillbaka, jag vet inte…

Eller är kolfiber inte lämpligt till fenboxar? Så stora krafter pratar vi ändå inte om, eller?

/sinker

• ola-h

Medlem
    1 juni, 2010 vid 20:00
    Sinker;614955 wrote:
    Bort från kossorna och tillbaka till ämnet.

Jag tycker att den stora nackdelen med alla (2,3,4, eller 5) boxar är viktökningen. Varför ser vi ännu inga kolfiberboxar?. Jag tog upp det med Francisco (Goya) och Sebastian (Fanatic) men det verkade som om dom inte tänkt på det bara, kanske för att deras leverantörer fortfarande har samma material sen 20 år tillbaka, jag vet inte…

Eller är kolfiber inte lämpligt till fenboxar? Så stora krafter pratar vi ändå inte om, eller?

/sinker

Som sagt, den nya boxen är sjukt mycket lättare, även i glas och det är en baggis att göra en version i kol (vilket dock snarare skulle öka styrkan än minska vikten i detta fall). Men det går att göra även US-boxar i kol. AB+ gjorde några (kanske inte helt framgångsrika) försök vill jag minnas. Och Ubaldi som byggt brädor till mig på Maui och driver brädtillverkningssidan av JinLi i Kina har jobbat mycket med kolboxar den senaste tiden.

• per_m

Medlem
    1 juni, 2010 vid 20:25

om vi inte pratar genomgående boxar så bär du ingen större last (som inte dagens boxar klarar) viktminskning med kolfiber skulle bli minimal. Det måste vara infästningen i brädan som ska lättas för att den totala vikten ska minska. Du kan designa hur styv/stark box som helst men fläskar du inte på med laminat för att hålla fast den plus högre densitet i kärnan runt om så hjälper det inte mycket med en kolfiber box.

/P

• dude

Medlem
    3 juni, 2010 vid 06:37
    dr Masse;614720 wrote:
    trailer på gång…

27052010124.jpg

från http://www.moocustom.co.uk/moo-news/

Här har vi någonting som slår på stort för att tillgodose våra svenska förhållanden. Det gillar jag! Den här brädan skulle nog vara bra för mig på 76 kg de lättaste dagarna med guppa ut och rida in, som på Gotland i förrgår. Den där lilla extra volymen och den tilltagna bredden gör nog verkligen sitt – och så kan man gå ner i segelstorlek istället. Men den här brädan är alltså för supermarginella förhållanden eller för oss som är lite sämre och tycker det är kul med något som följer med vågen extra lätt så man slipper åka av. Det ska bli kul att höra om det sägs något mer om den.

Och så är det här ju ett till exempel på en trailer, jag undrar om det kommer slå eller inte. Hur många cm mellan centrum på boxarna sitter de främre fenorna?

Ola, hur många cm mellan boxarna hade du tänkt dig för framfenorna?

• svenne

Medlem
    3 juni, 2010 vid 07:13
    dude;615146 wrote:

Hur många cm mellan centrum på boxarna sitter de främre fenorna?

Ola, hur många cm mellan boxarna hade du tänkt dig för framfenorna?

Jag skriver om lite åt dig:

Hur långt från railen sitter de främre fenorna?

Ola, hur nära railen hade du tänkt dig för framfenorna?

Sida 8 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.