• Fuel 2009

Publicerad av proddan på 12 mars, 2010 vid 19:02

Jävligt sugen på att köpa mig en fuel 09:an 9m2 men är lite orolig över hur mycket depower den har… ( har trauma efter att ha kört fuel årsmodel 04)
    Jag vet att fuel drakaran har en jävla massa kraft men hur mycket depower har just 09 modellen till skilland på en SLE? Är det typ som Norths C kites från 05-06-07?
    Eller finns depower linan bara där för att bomen ska fungera? 🙂

Tacksam för svar

marh svarade 15 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • gadget

Medlem
    12 mars, 2010 vid 19:42
    proddan;601500 wrote:
    Jävligt sugen på att köpa mig en fuel 09:an 9m2 men är lite orolig över hur mycket depower den har… ( har trauma efter att ha kört fuel årsmodel 04)
    Jag vet att fuel drakaran har en jävla massa kraft men hur mycket depower har just 09 modellen till skilland på en SLE? Är det typ som Norths C kites från 05-06-07?
    Eller finns depower linan bara där för att bomen ska fungera? 🙂

Tacksam för svar

Jag kör Fuel 2010 och har kört -09 hela förra året.
    Tycker inte man ska snöa in sig för mycket på depower, om det är så mycket tryck att depowern inte räcker bör man köra en mindre kite.
    Jag upplever att det är lättare att hålla min Fuel överriggad än exempelvis en hybrid som RPM.
    Det är en annan typ av drag på något sätt.
    Depowern räcker gott och väl på Fuelen, du får alla fördelar av c-kite och dessutom enkel vattenstart och mindre trassel tack vare bara 4 linor. (2009 & 2010).

• jonaish

Medlem
    12 mars, 2010 vid 20:44
    Gadget;601506 wrote:
    Jag kör Fuel 2010 och har kört -09 hela förra året.
    Tycker inte man ska snöa in sig för mycket på depower, om det är så mycket tryck att depowern inte räcker bör man köra en mindre kite.
    Jag upplever att det är lättare att hålla min Fuel överriggad än exempelvis en hybrid som RPM.
    Det är en annan typ av drag på något sätt.
    Depowern räcker gott och väl på Fuelen, du får alla fördelar av c-kite och dessutom enkel vattenstart och mindre trassel tack vare bara 4 linor. (2009 & 2010).

blah blaahh, fan va du snackar göödjet! Hur kan du som väger 60kg tycka det är lättare att hålla in fuel än en hybrid…..

Tack gud för att depowern räcker gott och väl på Fuelen isf :santa:

• ankii

Medlem
    13 mars, 2010 vid 13:32

Jag håller faktiskt med Gadget där… Jag, en klen myggviktare, har mycket lättare att hålla Fuel än RPM när det blåser på. Man behöver inte meka mycket med depowern, utan bara låta brädan kontrollera trycket…

• majoon

Medlem
    13 mars, 2010 vid 21:43

gadget, hur många kites har du för o täcka vindspannet? äre någon skillnad mellan 09ans o 10ans??

• gadget

Medlem
    14 mars, 2010 vid 08:19
    majoon;601634 wrote:
    gadget, hur många kites har du för o täcka vindspannet? äre någon skillnad mellan 09ans o 10ans??

Jag har 9,11 & 13 och damens 7a om det skulle vara så mycket.
    Några skillnader mellan -09 & -10 är:

-09 har swiveln precis över chicken loopen vilket är bättre
    -10 har swiveln där depowersnöret vänder

-09 har mer dacron på tipparna än -10 vilket gör den något mer tålig.
    -10 är då lite lättare men knappast någon fördel om den går sönder lättare.

-09 har inget bra fäste för suicide vilket -10 har i mitten på chicken loopen, bra…

båda årsmodellerna har depowern ovanför chicken loopen vilket jag tycker är mycker sämre än att ha den ovanför bommen. Det är betydligt svårare att dra depowern från ”höften” än om den sitter ovanför bommen, men det går ju att bygga om. (Lenten-bommen har iof inte det.)

Missförstå inte detta, kiten är helt underbar och jag hade inte velat köra något annat men det finns ju alltid lite saker man önskar sig.
    Hör av dig om du vill kika på några av grejerna…

• djevulen

Medlem
    14 mars, 2010 vid 08:55

Jag får in fuel 2010 vilken dag som helst,de har gått från slingshot idagarna så de borde komma nästa vecka eller nåt,hör av dig om du vill titta på de

• marh

Medlem
    15 mars, 2010 vid 19:14

2008 har betydligt mer depower än 2009 och 2010.. men sen har du inte samma bottendrag. Fuel är ganska olika kites beroende på året.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA