-
Fuerte Ventura – värt att veta
Kan rekommendera båden Sotavento på södra och Corralejo på nordöstra ön.
Hela ön är som bäst under maj-juli så ta med 7:an, det finns ju en anledning til att WS tävligar hålls där i juli.På den södra delen är det uteslutande frånlandsvind och väldigt hård stundom. Väl utbyggt surfcenter med ythyrning och all service du kan önska. Vid högvatten bildas det en lagun där som blir som mest 1 meter djup och e helt superskön att åka i – har du möjlighet att synka din resa med detta så gör det. Oavsett lagunen har du mycket fin åkning där med plattvatten. STOOOOOR och LÅÅÅÅNG Sandstrand utan rev. mycket snällt för fötterna =)
OBS mycket tyskarPå norra delen Har du Flagbeach som nästa alltid har någon typ av onshore. Litet och sparsamt surfcenter med i princip ingen service, om det är detta man vill ha. Vinden är alltid något snällare här upp då den INTE tunnlas som på södra delen. MEN den räcker till…JAG LOVAR
Stranden är dock inte lika förlåtande med ganska mycket rev invid stranden som e sylvassa…JAG LOVAR DE MÈ
men kommer du bara ut så får du mycket skön åkning med feta ramper i vågorna.
En fördel med norra delen är att du kan få mycket bra surfing av alla slag där, KITE, VÅG och VIND samt helt ok fiske. Mao finns det saker att göra utöver det mest önskvärda. Skulle du åka hit MÅSTE du testa Rest. AVENIDA för fet god spansk mat. Ett måste är paellan – inte som något annat ställe…..dessutom till humana priser
Skall du ha internet skit i mainstreet…bara dyrt, det finns ett ställe paralellt med mains. ett par gator upp..dom har bara en skyllt där det står internet och så bjuder dom på billjard om man dricket lite bira…och det gör man ju =)
Vill minnas att det xxxxxxxxx ganska bra där oxå, om man gillar det =)Cotillo, som ligger vid NV delen av ön, är väl ganska fint, var bara där en dag men det finns inget..jag menar INGET…mao ingen hjälp, reservprylar eller matställe. Men stranden var iof mycket fin. Men jag ser ingen anledning att åka dit , de 2 första alt räcker ett helt år utan att man behöver tröttna.
HSH är detta ön man skall åka till i alla typer av surfengagemang…tveklöst den bästa i europa.
Var där jan/feb 06 med ganska dåliga vindutsikter men fick åka så det blödde i fingrana ..Hittade boende via en matbutik för 1500:-/m i en 3:a som jag delade med 3 andra surfare…helt ok.
Annars blir hostels det billigaste, men jämför på plats om du åker till den norra delen av ön och boka på plats.Flagbeach har oxå boende som man kan boka via deras hemsida där dom har bredbandsuppkoppling men dessa MÅSTE förhandbokas..=/
flagbeach.com – norra
reneegli.com – södraVill oxå tillägga att:
skulle man slå, skära eller bryta sig skall man besöka RÖDA KORSET i Coralejjo…kostar gratis med försäkringskassans europakort som kan erhållas genom att beställa detta kostanadsfritt från just FK.
såå…lycka tillLycka till
john
Logga in för att svara.