Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fuerteventura, exjobb hjälp?

  • Fuerteventura, exjobb hjälp?

    Publicerad av wisco på 19 januari, 2004 vid 10:39

    Tjena, nu ska jag sätta igång med mitt exjobb. titlen är “High resolution three dimensional modelling of the wind in the lee of an island”. JAg kommer att concentrera mig på ön Fuerte och titta närmare på ett fenomen som kallas downslope windstorms. Nu söker jag efter lite direkta observationer därifrån. Finns det någon som varit där och surfat och har nån trevlig berättelse om vindarna runt ön? Supernice om ni har något datum då det stormade rejält på läsidan av ön. Eller om ni upplevde något annat intressant i väderväg när ni var där.
    Maila gärna till mej om ni har något att berätta.

    poppo svarade 20 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 januari, 2004 vid 10:52

    Hej Wisco

    Har varit på Fuerteventura och seglat minst gång om året sedan 99, var där i 5 veckor förra våren.
    Du kan höra av dig till uffe@litho.se

    Mvh
    Ulf

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 januari, 2004 vid 11:22

    Hej!

    Har varit där 3 ggr, bl a 4 veckor i maj förra året. Fenomenet downslope windstorms är väl precis vad som händer på södra delen av ön, t ex Sotavento. Om det blåser 10 m/s så kan det blåsa närmare 20 m/s vid stranden tack vare bergen.

    Irie Man

  • poppo

    Medlem
    19 januari, 2004 vid 23:50

    mötte en snubbe där från holland som kallade sig “bus”. han hävdade bestämt följande: “on fuerte, wind always comes from the top. then it splits over the mountain. thats why its always offshore, even on the other side of the island”

    kul med alla meteorologiexperter som dyker upp, behöver jag nämna att han troligen inte hade alla hästar i stallet?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fuerteventura, exjobb hjälp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.