Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Fuerteventura i sommar. Funkar det????

• anonym-anvandare

Medlem
    28 november, 2003 vid 13:21

Hej!

Har varit där vid tre tillfällen, en gång i januari, en gång i november och nu senast var jag där 1 månad i maj-juni. På vintern är det väldigt vind-osäkert, tror att Gran Canaria och Teneriffa är säkrare då. Dock när det väl blåser så blåser det ordentligt, den gången i januari så blåste det en eller två dagar på en vecka men det var 27 m/s i byarna (enligt en kille som hade en vindmätare med sig)!!! Helt grymt, det gjorde ont när sanden piskade på benen! Det var ett antal vindsurfare ute plus nå’ra kiteare!?!

Vågorna är dessutom större på vintern och dom kan bli riktigt stora. Finns bilder från Castillo (från utanför hamnen tror jag) där vågorna liknar Jaws i storlek! Var bara 3 locals som vågade sig ut den dagen.
    Hela North Track (kusten mellan Castillo och Corralejo) har bra med vågor när det är så’na förhållanden.

På sommaren så är det mycket mera vindsäkert, speciellt juli-augusti. PÅ södra delen av ön vid Sotavento uppstår dessutom en ‘funnel effect’ där vinden accelererar ner från bergen. Det kan blåsa det dubbla nere vid stranden jämfört med den egentliga vinden.
    Frånlandsvindar och längre ut så dör vinden av mer och mer, beware!
    Oftast platt vatten men kan bli vågor, speciellt vid Pro Center 2.

Dock tycker jag att norra delen har roligare segling även på sommaren, typ Flag Beach och Glass Beach, mera vågor och cross-offshore.

Se’n tycker jag Corralejo är en trevlig stad med ganska mycket surf-känsla, vissa ställen dock mycket turister.
    Missa inte den gudabenådade gitarristen Eric Sypestyn som brukar spela på Rock Island Bar, han är helt grym! Dock såg jag nå’t om att han inte är kvar längre……….

Irie Man

• bergelin

Medlem
    15 februari, 2004 vid 11:50

Funkar absolut, var dar forra sommaren och det blaser mer eller mindre alltid, bombsakert!

• voodoo

Medlem
    16 februari, 2004 vid 07:57

går det charter till fuerte på sommaren?

• ove226

Medlem
    16 februari, 2004 vid 09:52

´nope!
    enligt uppgifter jag hört så går det inga direkt flyg mellan sverige o fuerte på sommaren!
    man får helt enkelt flyga till Gran Canaria eller Lanzarote o ta båt eller nåt vidare till fuerte!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Fuerteventura i sommar. Funkar det????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.