Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Fuerteventura nu i februari?

• Fuerteventura nu i februari?

Publicerad av anonym-anvandare på 1 februari, 2005 vid 18:46

Står i valet och kvalet om vart man skall åka! Egypten eller Fuerteventura vid den här årstiden, vad är bäst, vart har man störst chans till bra åkning?
    /Jakob

biorno svarade 19 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 46 Svar
  • 46 Svar
  • gogga

Medlem
    1 februari, 2005 vid 18:55

Om jag har förstått andras kommentarer så är det bättre vind i fuerte, men man får räkna med att köra med våtdräkt ett tag till…
    I egypten är det varmare, lite sämre vind och vid kitecentret i hurghada är det tydligen chopp…

(en sammanfattning av vad jag har läst av personer som varit där, ej av egen erfarenhet!)

• curry

Medlem
    1 februari, 2005 vid 19:40

Fuerte!! Mer varierat, platt till vågor. inte så skabbig stad som hurghada.

tror helt klart det är bättre på fuerte.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2005 vid 20:33

fuerteventura pa vintern kan avar allt fran 2 veckor vindstilla till 1 vecka med storm och enorm swell…

palitlig vind ar det mars -september. framst maj-juni.

bra vagsurfing for det mesta oktober-april.

staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2005 vid 22:49

Hurghada inte så vindsäkert vid denna årstid. Kan va bra eller helt vindstilla! Lite kallare vid denna tiden på året. Kolla in http://www.colonawatersports.com Har massa info plus en weebkamera som pekar ut mot vattnet 24/7

• walle

Medlem
    2 februari, 2005 vid 04:22

Svar till:

fuerteventura pa vintern kan avar allt fran 2 veckor vindstilla till 1 vecka med storm och enorm swell…

palitlig vind ar det mars -september. framst maj-juni.

bra vagsurfing for det mesta oktober-april.

staffan

[/ QUOTE ]

Gött grin.gif
    Vecka 10 e vi där…

• stebe

Medlem
    2 februari, 2005 vid 06:33

Finns det schyssta lattillgangliga plattvatten spots????

• curry

Medlem
    2 februari, 2005 vid 07:55

Har varit på Fuerte, men kiteade aldrig. Har däremot varit i Hurghada o kitesurfat..chopp för det mesta, byigt..

Kolla den här tråden om fuerte:
    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=272275&page=&view=&sb=5&o=&fpart=2&vc=1

verkar finnas plattvatten i sotavento o vågor lite överallt..jag vet inte riktigt

• anonym-anvandare

Medlem
    2 februari, 2005 vid 08:08

Vad menar man med stiltje på fuerteventura? är det när vinden ligger kring 5ms?
    Vart ska man satsa på att åka: corralejo eller sydspetsen (jandia costa calma)?

/Jakob

• anonym-anvandare

Medlem
    2 februari, 2005 vid 10:45

hmm… nu har jag bokat i Corralejo på Hesperia Bristol. Nån som har varit där och vet om det finns kitestrand i närheten av detta hotel?

/Jakob

• anonym-anvandare

Medlem
    3 februari, 2005 vid 11:54

Flagbeach är stället de flesta kitar på men jag har hört att det finns andra ställen också inte såå långt ifrån.
    Flag ligger precis utanför stan Corralejo. Från city tar det 20 min att gå ut, annars tar man taxi.
    Lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    4 februari, 2005 vid 22:52

jo finns el cotillo ocksa pa nordvastra sidan, 30min med bil fran corralejo.

europas kraftfullaste beachbreak finns dar…

hyfsad spot fast med opalitlig vind.

staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    6 februari, 2005 vid 10:56

Svar till:

jo finns el cotillo ocksa pa nordvastra sidan, 30min med bil fran corralejo.

europas kraftfullaste beachbreak finns dar…

hyfsad spot fast med opalitlig vind.

staffan

[/ QUOTE ]

Ja nu e resan spikad så det är bara att hoppas på tur med vindar och väder!
    Det verkar som att det kan bli en del vågsurfing. Min erfarenhet inom detta område är begränsad till gotland wink.gif
    Kommer ihåg att det var trixit att ta sig “över” brytande vågor trots att det bara rörde sig om ca 1m vågor (i fuerte verkar det pendla mellan 1-3m). Finns det nån allmän teknik att känna till, nån utrustning som är bra att ha under vågsurfing med kite?

/Jakob

• stebe

Medlem
    6 februari, 2005 vid 19:03

Dumpa kiten om den fastnar i en våg så är risken mindre att den trasas sönder, waveriding ar hardcore grejer….

• denrica

Medlem
    6 februari, 2005 vid 20:25

Svar till:

Flagbeach är stället de flesta kitar på men jag har hört att det finns andra ställen också inte såå långt ifrån.
    Flag ligger precis utanför stan Corralejo. Från city tar det 20 min att gå ut, annars tar man taxi.
    Lycka till!

[/ QUOTE ]
    Kolla bara in reven. Det är lågvatten vid någon tidpunkt på dagen. Det är bra att kolla av stället då. Fick reda på det på resereportaget som Patrik gjort på http://www.surfersparadise.nu om Fuerteventura.

/DJ

• anonym-anvandare

Medlem
    7 februari, 2005 vid 18:52

alltsa tidvattnet forskjuts ca 50min varje dag…ratt nasty vid riktigt lagvatten…

staffan

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Fuerteventura nu i februari?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.