Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Fuerteventura över Jul och Nyår

• Fuerteventura över Jul och Nyår

Publicerad av lillhagen på 7 december, 2007 vid 12:01

Hejsan,

Ska till Fuerteventura i två veckor för att fira morsan som fyller 60. Men hon fyller ju bara år en dag så resten av tiden hade jag tänkt att försöka surfa så mkt som möjligt… 🙂

Undrar om någon mer ska dit och tar gärna emot bra tips… Har varit där en vecka i februari för två år sedan och vet att det inte blåser så mkt denna tid på året. Men två veckor och tillgång till bil hela tiden så då borde det vara värt att ta med lite utrustning?

Har kollat med resebolaget och de säger att om man är på plats tidigt på flygplatsen ska det inte vara problem att få med utrustningen mot en kostnad av 800:-

Utgångsbas kommer vara Jandia, inte så långt från Sotavento. Men det verkar vara bättre uppe i Corralejo och Flag Beach vad jag läst här. Har varit där och tittat men inte surfat. En bit att åka dock men det kan det ju va värt.

Utrustning: F2 XTC 115l, Segel 6.6, 5.3 och 4.7 Har 8.1 oxå men orkar nog inte plocka med det pga vikt och massa mer utrustning att släpa på.

Som sagt tacksam för lite tips om spots och sånt

//Henrik

niklasr svarade 17 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • saratoga

Medlem
    7 december, 2007 vid 13:56

Kört på Flag Beach vid två tillfällen, dock några år sedan nu. Bodde båda gångerna i Corralejo, klart trevlig liten håla med en liten fiskehamn där man kan äta. Dock hyrde jag bara utrustning på stranden. ”Promenadavstånd” från stan, om man känner för det. Grymt sugen på att åka någonstans i vinter.

• surfslusken

Medlem
    7 december, 2007 vid 17:58

Ja har ingen koll på vad ”F2 XTC” är för typ av bräda, men den e ju tydligen på 115 liter så nån vågbräda e de väl inte direkt? Eftersom du ska bo i Jandia o antagligen vill (rätta mej om ja har fel) köra plattvatten så skulle ja rekomendera Sotavento. Uppe i norr kan du få trevlig plattvatten vid Flag Beach, men inte så att de är värt o köra upp när du har Sotavento så nära. Om du där emot vill köra vågor så ska du ju absolut hänga uppe i norr. Men blir de vågor där så skulle iaf inte jag vilja va ute på en 115liters planka. När du kör i Sotavento så är de så gott som alltid roligast på den södra delen vid Rene Eglis Center 2, Risco del Paso. Där kan de bli lite vågor me bra vinkel t o m om du höjdar upp en bit mot hotellen.

Men åk upp o kolla runt. Corralejo e en skön by, åk o kolla Cotillo o kör upp i bergen genom gamla huvudstan (byn) Betancuria. Kolla surfshoparna o customverkstäderna i Lajares. Där har Magma, North Shore och Witchcraft sina shopar.

Lycka till!

• lillhagen

Medlem
    10 december, 2007 vid 13:17

Tack för tipsen! Får åka och kolla in surfshoparna…
    Brädan är en Freestyle/Freeride bräda så lite stor för att köra i vågor. Blir nog mest Pro Center 2, det är ju närmast oxå. Är det bra förhållanden när man är uppe i norr går det ju alltid att hyra en vågbräda.

• surfslusken

Medlem
    10 december, 2007 vid 15:07

Jo, om de skulle bli bra me vind o vågor uppe i norr så lär du behöva nåt mindre. Nu vet ja inte exact när du åker, men i dec-jan finns de nästan bara två lägen på förhållandena där uppe. Antingen väldigt lite vind o platt eller RIKTIGT stort o bra tryck i vinden. Har du tur blir de en riktig hardcore dag där uppe, då kan du kolla på dom lokala gubbarna när dom kör i dubbelmast bland stenarna precis norr om byn Cotillo me livet som insats!

• niklasr

Medlem
    16 december, 2007 vid 11:09

Tja!
    Jag ska ner till Fuerte mellan jul och nyår. Alla vännerna verkar vara upptagna så jag tar en veckas vindsurfing själv (abstinens). Det vore superkul ifall vi kunde köra en del tillsammans. Jag kommer att bo vid Corralejo och hade nog tänkt att surfa på Flag Beach men nu när jag läser på webben så verkar ju Rene Eglis center ha bäst grejer (dock ganska dyrt). På Flag Beach verkar det som om man får gå en bra bit för att komma till stranden, ”hell of a drag” som någon skrev på webben, med utrustningen om man tar med sig egen bräda. Jag hade nog tänkt att ta med mig egen bräda (ca 120 liter) men det kan bli att jag hyr allt i stället. Jag kör typ freeride, gippar, småhopp och mindre vågor men jag är inte ute bland de masthöga vågorna.

Som sagt, vore riktigt kul att ha en surfbuddy där nere så hör gärna av dig till:

Niklas, 070-555 55 77

Bra sidor på nätet som jag har hittat:
    http://www.absolutemotions.com/windsurfing/Fuerte/windsurfing.htm
    http://www.bristolnomads.org.uk/location_reports/fuerte/
    http://www.planetwindsurf.com/destinations/corralejo/corralejo.asp
    http://www.rene-egli.com
    http://www.flagbeach.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Fuerteventura över Jul och Nyår

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.