Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Full sula i Åsa

  • koa

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 20:43

    @gurra1978 477471 wrote:

    Aldrig hört talas om honom förut faktiskt. Vad heter han på konfen??? :tongue::laugh:
    Schysst teknik verkar han ha iallafall. Jag måste orka mig upp till Åsa någon dag och vågrida jag med. Det går ju inte i Apel längre, jag hoppar bara runt.

    Vågridning när det är vackert…”på riktigt”…
    Timing!

  • ola-h

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 20:50

    @Kate 477426 wrote:


    Själv missade jag infarten och drogs över lite stenar innan jag nådde land. Det är en liten kanal och strömmen är stark!

    Beware!

    Jag var också på den stora stenen två gånger när jag skulle upp och undvek med en hårsmån en katastrofspolning precis framför flatstenen som kunde ha slutat riktigt illa. Micke Lygner som också kan stället bra pajjade HELA utrustningen på den stenen en bra dag förra året. Men överlag är Åsa ändå relativt lättseglat eftersom det är en point och man inte måste ta sig ut mitt genom bryta hela tiden. Men man får räkna med en del bräddingar och mindre segelrevor när man kommer lite snett. Så länge man håller sig på benen och inte är på fel plats vid fel tillfälle flyter dock det oftast på.

  • gurra1978

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 20:57

    Å andra sidan går det ju att hitta rätt bra vågor att rida i Apel med ibland : ) Det gäller bara att veta när.

    apelviken-20071109-574.jpg
    apelviken-20071109-506.jpg

    Fast känslan av ett bra häng i en bakåt eller ståendes högt upp i en shaka och titta ut över horisonten och ner på andra seglare är rätt skön känsla det med.

    Men inget snack om saken, vågridning i Åsa är fett. Jag ska förövrigt försöka ansluta mig till den skara som åker till Maui varje vår, nästa år. Jag vill också uppleva “riktigt” vågridning Koa.

  • ola_p

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 20:59

    Ah… Den där dagen i Apelviken var ju löjligt bra. Har aldrig sett så långa rena linjer i Sverige.

  • fj69

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 21:31

    Omisskänliga 20071109! Helt galen dag, e vi på den epicnivån, ja jag ansluter mig till ja sägarna.

    F

  • doc

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 22:01

    @Ola H. 477478 wrote:

    Jag var också på den stora stenen två gånger när jag skulle upp och undvek med en hårsmån en katastrofspolning precis framför flatstenen som kunde ha slutat riktigt illa. Micke Lygner som också kan stället bra pajjade HELA utrustningen på den stenen en bra dag förra året. Men överlag är Åsa ändå relativt lättseglat eftersom det är en point och man inte måste ta sig ut mitt genom bryta hela tiden. Men man får räkna med en del bräddingar och mindre segelrevor när man kommer lite snett. Så länge man håller sig på benen och inte är på fel plats vid fel tillfälle flyter dock det oftast på.

    Japp, det var min första gång i Åsa, inte helt smärtfritt sätt att mista oskulden. Var på väg in mot kanalen så försiktigt som det går i medelvind 21 m/s när en våg plockade upp mig och satte ner mig klockrent mitt på platån. Märkligt nog fick varken brädan eller jag så mycket som en skråma men fenan behöver en omgång glasfiberspackel.
    Fast just gårdagen klassar kanske inte in i kategorin “relativt lättseglat” 😉

  • sinker

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 22:07

    Nästa gång jag går ut i Åsa ska jag sätta upp ett landmärke eller ännu hellre ensmärken för “kanalen”. Galet svårt att pricka den vid inseglingen när man hela tiden måste se sig om över axeln efter killervågor som käkar småsurfare till frukost.
    /sinker

  • dude

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 05:24

    Intressant de här med “kanalen”. Ska försöka komma ihåg det när jag någon gång kör Åsa! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 07:14

    @FJ69 477273 wrote:

    Kul att du uppskattade dem Dr Masse! Det var en fantastiskt dag med mycket härlig action! Jag kan ana hur du sitter nu med Ryan Airs avgångtabell
    till Irland mumlandes…..cross off…..mummel……..jag skall…..minsann….visa dom…ah se här 25 sept ..t o m..17 oktober….3.5 kvm…69 liter..masthögt….mummel….lägg i varukorg….sådär.

    Har jag fel?

    Fedrik

    Ha, ha, ha, du har så fruktansvärt rätt!

    Förutom delen “…jag skall…..minsann…visa…dom…” som bör bytas ut till “jag skall….minsann….också få till…..en rejäl toppsväng”.

    För “visa….dom” kommer aldrig att hända, oah!

    Går allt vägen och gudarna vill kan det nog smekas in en vecka-tio dar i Brandon mot senhösten. 😀 😀

    Just nu har det här året börjat illa med “seglingstajmingen” för min del. Har hållt fel veckor och helger, helt enkelt. Men hemma renoveras det för fullt, i alla fall… :crazy:

  • lars_k

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 07:34

    Är man ny på Åsa kan man ju köra yttre revet istället, oftast slipper man hamna uppe på stenarna. Dock kan man bli totalspolad där också om man lägger sej på fel ställe. Personligen tyckte jag yttre revet var bättre i måndags så jag höll mest till där ute. Bättre vinkel, renare och större våg om man valde rätt i seten. Dock blir det ju sällan fotat där ute, framför allt när det blåser pung. Men med en undervattenspåse stående på säl-ön hade det kunnat bli episkt feta foton där ute! =)

  • ola-h

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 08:21

    @Lars_K 477543 wrote:

    …Dock blir det ju sällan fotat där ute, framför allt när det blåser pung. Men med en undervattenspåse stående på säl-ön hade det kunnat bli episkt feta foton där ute! =)

    Ett projekt som jag länge funderat på. Jag hade med mig en vattentät säck och ryggsäck i måndags och hade planer på att segla ut med kameran, simma ut till ön och fota därifrån (utan vattensäck, men min kamera är hyfsat vattenskyddad). Problemet är att det är ett lite för äventyrligt projekt i 20m/s. Men en bra 12-15m/s-dag så…

  • lars_k

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 08:39

    Jepp. Drar du ut med kameran så kan vi turas om och fota! 🙂

  • fj69

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 08:48

    @dr Masse 477542 wrote:

    Ha, ha, ha, du har så fruktansvärt rätt!

    Förutom delen “…jag skall…..minsann…visa…dom…” som bör bytas ut till “jag skall….minsann….också få till…..en rejäl toppsväng”.

    För “visa….dom” kommer aldrig att hända, oah!

    Går allt vägen och gudarna vill kan det nog smekas in en vecka-tio dar i Brandon mot senhösten. 😀 😀

    Just nu har det här året börjat illa med “seglingstajmingen” för min del. Har hållt fel veckor och helger, helt enkelt. Men hemma renoveras det för fullt, i alla fall… :crazy:

    Kul att du lurar på BB och Irland i höst kanske ses vi på läppen i Gowlane, kommer sno åt mig tre veckar från mitten av sept och framåt med clinic å allt. Jag tror dessutom btw att du mörkar formen lite ;-).

    F

  • ola-h

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 09:41

    @Lars_K 477551 wrote:

    Jepp. Drar du ut med kameran så kan vi turas om och fota! 🙂

    Ja det var lite det som var tanken med att segla ut kameraprylarna. Att flera personer sedan kan turas om att fota. Det borde kunna bli väldigt spännande vinklar. Inte många ställen där man lägger fullpatte bottensvängar 5 m från ett stenröse. Frågan är om 70-200mm räcker eller om man skall gå på 24-70?

  • gurra1978

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 12:11

    Jag skulle kunna testa det någon gång eftersom jag fått en sån här.
    http://www.olympus.se/consumer/29_digital_camera_mju_1030_sw_18625.htm

    Vattentät, stöttålig och rätt smidig. Ska utvärdera den lite mer vid nästa surftillfälle.

    mju1030SW_silver__front_M.jpg

    Här är en bild jag tog iallafall:
    p6230010.jpg

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Full sula i Åsa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.