Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Full sula i Åsa

  • poppo

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 14:27

    Körde onshore i Apel på förmiddagen, sen vart det premiär på Åsa under eftermiddagen. Stridde, Ola, Mille och jag var första vindsurfarna ute då. Grymt fina förhållande även fast vinden var cross-on. Sen vart det en fika inne i Åsa och när vi kom tillbaka hade det ökat nåt kopiöst, var helt chanslös med 4,1 medan alfa-Stridde höll ihop det grymt med samma storlek. Annars var 3,0-3,5 populärt kan jag tro. Vi videofilmade säkert 45 minuter, men tonhuvudet var tydligen fullt med skräp… vart en minuts film som gick att se på, jag hade turen att fastna – här en capture på en bottensväng under första sessionen när det var fortfarande var lagom med 4,1:

    080623poppo_asa.jpg

  • lars_k

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 18:13

    @Ola H. 477565 wrote:

    Ja det var lite det som var tanken med att segla ut kameraprylarna. Att flera personer sedan kan turas om att fota. Det borde kunna bli väldigt spännande vinklar. Inte många ställen där man lägger fullpatte bottensvängar 5 m från ett stenröse. Frågan är om 70-200mm räcker eller om man skall gå på 24-70?

    Ja, det kan nog va läge för nåt mer vidvinkligt eftersom man kommer så pass nära…dessutom med hög fart.

  • fj69

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 19:35

    Åter till protokollet, check this turns out…………..

  • ola_p

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 20:11

    Hyffsat överrigade roundhouse cutbacks där. Snyggt.

  • mag

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 20:33

    Vi saknade dig OlaP. Men som sagt. Alla med större än 3,5 stod på stranden och tittade. Jag kunde lätt haft 3,0! Mitt 3,5 och 64 kilo flög runt rätt friskt.

    Såg just att Superfreaksegel inte finns mindre än 3,2, tusan också.

    Jonathan var nog den enda med 3,5+ och som seglade nån längre stund. Men bra var det verkligen!

    /Magnus

  • ola_p

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 20:54

    Tja, jag väger ju ungefär som Jonatan numera. Men segla så toköverriggad är inte min starkaste sida. 4.1 hade nog varit jobbigt stort. Får nog kitta upp mig på 3.5 och 340 mast för sådana dagar. Och egentligen en mindre bräda, 68an är helt klart lite stor när det blåser såpass. Trots att jag väger typ 77 kg nuförtiden.

    Min bräda gjorde i vart fall lite nytta även om jag inte gjorde det. Sitta på konferens och äta/dricka gott förstörs ju lite av vetskapen att den rullar in feta loggoset.

  • ola-h

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 21:34

    Nästan lite vattenskidkänsla i en del av svängarna i måndags, t ex den första ovan. Lite synd att behöva dra hela kroppen i vattnet och bromsa, men det gick liksom åt rejält med kantning för att orka hålla emot. Sekvens två ovan är alternativet – försöka skota ut i tid och sedan liksom svänga ifatt. Men det känns lite mesigare.

    Trots för mycket tryck gick gick det bra att rida i måndags. Jag har i många år seglat förhållandevis stora och breda brädor, ofta EVO 70 på 55cm. Det är nog fostrande när det gäller att sätta i kanten. Nu har det (äntligen efter 5 års tjat) kommit en smalare variant på 52.7cm. Jag tror knappt man kan bli mer inkörd på en bräda än vad jag är på EVO 70. Brädan har bara marginellt förändrats sedan 2004. Jag har kört den i allt från underriggad 5.9 på insjö, via alla typer av svenska vågförhållanden med segel från 3.5 till 5.9 och fulltryck i Guincho och mast+ på Maui. En ständig följeslagare, helt enkelt. Jag vet inte längre om det är brädan som passar min segling eller min segling som passar brädan. Men den är liiiite för stor. Den dryga 2cm smalare kopian kom precis i rättan tid och var vad som gjorde susen i hårdvinden. Jag tror egentligen inte utrustningen är särskilt avgörande i den här sortens förhållanden. Men självförtroendet är avgörande och att inte behöva ägna en tanke åt hur prylarna beter sig är väldigt bra för självförtroendet och därmed för seglingen.

    Hur som helst, ett fantastisk nöje att få segla Åsa den där dagen och återigen tack till både de som fotade och de som gjorde välbehövligt sällskap på vattnet.

  • guppy

    Medlem
    25 juni, 2008 vid 23:48

    @gurra1978 477608 wrote:

    Jag skulle kunna testa det någon gång eftersom jag fått en sån här.
    http://www.olympus.se/consumer/29_digital_camera_mju_1030_sw_18625.htm

    Vattentät, stöttålig och rätt smidig. Ska utvärdera den lite mer vid nästa surftillfälle.

    Mina bilder (“sillvik”, och “Fiskebäck”) är tagna med en sån kamera (fast en lite äldre modell).
    I Sillvik var det lite mörkt och i Fiskebäck var den helt ny och jag hade inte riktigt fått kläm på hur man bör ställa in den.
    http://www.surfzone.se/pp/showgallery.php?cat=500&ppuser=4288

    Stäng av den där hitta-fokus-punkten-själv-funktionen. Annars hamnar fokus på vattnet nära dig.
    Inser att det var längesen jag tankade upp bilder… Skall försöka få upp några bra från haga park också.

  • m-c

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 05:39

    @Ola H. 477770 wrote:

    Nästan lite vattenskidkänsla i en del av svängarna i måndags, t ex den första ovan. Lite synd att behöva dra hela kroppen i vattnet och bromsa, men det gick liksom åt rejält med kantning för att orka hålla emot. Sekvens två ovan är alternativet – försöka skota ut i tid och sedan liksom svänga ifatt. Men det känns lite mesigare.

    Trots för mycket tryck gick gick det bra att rida i måndags. Jag har i många år seglat förhållandevis stora och breda brädor, ofta EVO 70 på 55cm. Det är nog fostrande när det gäller att sätta i kanten. Nu har det (äntligen efter 5 års tjat) kommit en smalare variant på 52.7cm. Jag tror knappt man kan bli mer inkörd på en bräda än vad jag är på EVO 70. Brädan har bara marginellt förändrats sedan 2004. Jag har kört den i allt från underriggad 5.9 på insjö, via alla typer av svenska vågförhållanden med segel från 3.5 till 5.9 och fulltryck i Guincho och mast+ på Maui. En ständig följeslagare, helt enkelt. Jag vet inte längre om det är brädan som passar min segling eller min segling som passar brädan. Men den är liiiite för stor. Den dryga 2cm smalare kopian kom precis i rättan tid och var vad som gjorde susen i hårdvinden. Jag tror egentligen inte utrustningen är särskilt avgörande i den här sortens förhållanden. Men självförtroendet är avgörande och att inte behöva ägna en tanke åt hur prylarna beter sig är väldigt bra för självförtroendet och därmed för seglingen.

    Hur som helst, ett fantastisk nöje att få segla Åsa den där dagen och återigen tack till både de som fotade och de som gjorde välbehövligt sällskap på vattnet.

    Apropå EVO 2009, stämmer det att 62 litern ersatts av en “ny typ av Evo” på 66 liter?
    /M

  • ola-h

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 05:51

    Ja, det var den jag körde.

  • m-c

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 07:59

    @Ola H. 477810 wrote:

    Ja, det var den jag körde.

    Uppenbarligen en mycket lyckad bräda, grattis till årets “produktplacering”:laugh:

    /M

  • mag

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 16:28

    Ja, du vill inte missa denna typ av dagar Ola. Men att köra mindre bräda tror jag faktiskt inte är nödvändigt. Din 68 ska inte vara ett problem med rätt minisegel, minifena och rätt intrimmad. Hade jag haft mindre segel hade jag helt klart orkat köra betydlgt längre men mindre bräda behövde jag inte.

    Jag fattar inte riktigt var OlaH och Micke fick krafterna från??? De hade klart längst tid på vattnet. Kanske får jag köpa blyväst på 5kg att last på när jag är så här toköverriggad? Men även jag fick till en hel del bra körning, främst på utsidan men senare på insidan. Kändes i alla fall lite märkligt med 4-5 pers på vattnet och minst 25 på land!

    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 08:04

    Det känns lite som du beskyller mig och Micke för att vara tungviktare, Mag? Visserligen är du ännu lättare, men även Micke och jag går väl i princip i flugviktsklassen.

    Jag tror själv det handlar om att slappna av och andas ordentligt. Faktum är att jag brukar ha stora problem med att orka segla länge. Jag brukar få kramp i benen och blir för trött i biceps för att orka rida ordentligt. I år har det gått bättre, och det kan knappast bero på min träningsdos som ligger nära 0. Det låter kanske löjligt, men själv tror jag det för min del är att jag försöker ramla lite mer så det inte blir så statiskt. Jag är grunden en feg och försiktig typ vilket ofta gör att jag seglar för mycket på säkerhet då nästan aldrig trillar. Med lite strategiska toksatsningar för man små mikropauser (+ att seglingen går mycket bättre när man satser lite hårdare). Fast samtidigt är det ju också tröttande att ramla för mycket, speciellt om det är på fel ställe.

    Annars handlar det nog om att försöka andas ordentligt och helt enkelt göra sitt bästa för att slappna av när man inte är på vågen.

    Ola P:s brädfunderingar: Jag tror inte heller det är brädstorleken som är problemet, men om jag förstått det rätt är det ju en rätt snabb och kanske lite hektisk bräda. Det spelar rätt stor roll.

  • jonatan

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 08:41

    @Ola H. 478153 wrote:

    Ola P:s brädfunderingar: Jag tror inte heller det är brädstorleken som är problemet, men om jag förstått det rätt är det ju en rätt snabb och kanske lite hektisk bräda. Det spelar rätt stor roll.

    Jag tror som antytts tidigare att det viktigaste när det blåser så mycket är att man har en utrustning som man vet hur den funkar och kan ställa in rätt. Efter att ha testat Olas Quattro som egentligen känns som en bättre bräda i de förhållandena, så seglade jag sämre på den för att fotstropparna inte gick att ställa in som jag är van att ha dem.

  • ola_p

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 08:52

    @Ola H. 478153 wrote:

    Jag tror själv det handlar om att slappna av och andas ordentligt. Faktum är att jag brukar ha stora problem med att orka segla länge. Jag brukar få kramp i benen och blir för trött i biceps för att orka rida ordentligt. I år har det gått bättre, och det kan knappast bero på min träningsdos som ligger nära 0. Det låter kanske löjligt, men själv tror jag det för min del är att jag försöker ramla lite mer så det inte blir så statiskt. Jag är grunden en feg och försiktig typ vilket ofta gör att jag seglar för mycket på säkerhet då nästan aldrig trillar. Med lite strategiska toksatsningar för man små mikropauser (+ att seglingen går mycket bättre när man satser lite hårdare). Fast samtidigt är det ju också tröttande att ramla för mycket, speciellt om det är på fel ställe.

    Annars handlar det nog om att försöka andas ordentligt och helt enkelt göra sitt bästa för att slappna av när man inte är på vågen.

    Att ta en paus när man gippar på utsidan de gånger man inte hittar en bra våg är inte så dumt. Så kan man passa på att göra lite finjusteringar av hängseletampar etc. när man ändå ligger i.

    @Ola H. 478153 wrote:

    Ola P:s brädfunderingar: Jag tror inte heller det är brädstorleken som är problemet, men om jag förstått det rätt är det ju en rätt snabb och kanske lite hektisk bräda. Det spelar rätt stor roll.

    Med mindre bräda avsåg jag inte volymen, utan snarare hur brädan beter sig. En mer vågridningsorienterad bräda hade kanske varit en bättre beskrivning. 68 bär ju utan problem en 5.0a om man så vill. Kanske upp till 5.3 om förhållandena är bra. Då är det inte så konstigt om den blir lite stor/för snabb när det blåser 3.5…

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Full sula i Åsa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.