Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Fun Race ….. något även för Sverige?
Taggad: racing
-
Fun Race ….. något även för Sverige?
Publicerad av anonym-anvandare på 3 april, 2002 vid 11:10Hej
Skulle vara kul att få några synpunkter på den nya tävlingsformen Fun Race. Reglerna är enkla Seriebräda, max 80 cm brett och max 9.0 kvm. Läser man Surf 4 April sid 92 – 96 lär de tävlingar som körts vara en rent hit. Där finns också tabeller på brädor och segel vars design tydligen lämpar sig bra för denna tävlingsform och lite taktiktips.
Nåt för Sverige också???Mvh / Bosse
anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Något för amatörtävlingarna kanske? Fast jag tycker nog att max 80 cm bredd låter smalt. Då kan de freerideåkare som köpt fjolårsracebrädor inte vara med. Kanske en regel om freeridebrädor eller minst förra årets racebrädor skulle kunna funka.
Fast det blir ju ännu en gren…
//En som har 125 l och 7.5 som störst men kanske vill tävla lite i alla fall -
Som det ser ut så verkar den här tävlingsformen växa fort. Proffs som Berndt Flessner deltar och helt klart promotar Surf den här tävlingsformen maximalt. Lite av FolkRace verkar det och inte så “dyrt” som i mer proffsiga tävlingssammanhang. Proffsen verkar tex klara sig med ett segel 9.0 vilket måste kännas ovant.
/Bosse -
Det låter som en kul sak..
Har du fått klart för dig om begränsningarna kommer stanna där eller ett par år flyttas framåt igen? Låter juh väldans bra om måtten verkligen stannar där.
Tack för infon
Mvh Pher
-
Det kommer garanterat att stanna där för hela idén är att göra det lätt för gemene man att tävla och ha kul. Det verkar också helt klart att tillverkarna pushar den här nya tävlingsformen och jag har inte sedan 1995 sett Surf pusha något tävlingsmässigt så hårt som det här. (Flera tidigare artiklar om detta). Back to the roots helt enkelt.
Förra hösten körde man Gaarda Lake Crossing som vart en succé. Ett viktigt moment verkar vara speed i halvvind vid banläggning. Två rundor tog ca 13 min. för de snabbaste så det finns möjlighet för flera tävlingar per dag. NP och JP lånar också ut prylar till dom som inte har råd. Tyska Speedsurfar Föreningen kommer också att köra Slalom-Speed tävlingar framöver.
I Surf-ledaren i April öser man galla över surfindustrin och FunRegatta (Slalom-Speed tävlingar) verkar vara på nåt sätt en anti-grej. Man ska också notera att Surf anger 35 Free-Race brädor och 19 Free-Race segel som lämpliga.
Jag sätter 1Euro (allt jag har) på att detta expanderar.
Kanske nåt att köra parallellt med Formula i framtiden. (Det var därför jag skrev det här inlägget här). Som sagt spana in Surf.
/Bosse -
Hej!
Förra året förbjöd surf racesegel, nu sätter de gränsen vid 80/9,0. Ändå listar de brädor som är över 84cm breda?! Jag tycker det är synd att utestänga alla med F155 och 9,5-segel. Det är massor med seglare som har 85cm -brädor och därför inte får vara med. Det skulle snarare vara intressant att få se de bredare brädorna mot de smalare kring 75-80 på halvvind. Den här kommersiella satsningen är behjärtansvärd, men det är synd att slalom/fartsegling ska förpassas till någon sorts amatör-lek istället för att tas seriöst. Jag kommer att fortsätta köpa racesegel och lätta snabba brädor även om tillverkarna och surf försöker få folk att köpa nedtrimmade prylar. Den stackare som pga en så´n här (försäljnings-) drive luras köpa ett 9,0 som saknar cams, trots att han till 98% seglar på sjöar med choppigt vatten och byiga vindar, kommer efter ett par brottningsmatcher att gå tillbaka till sina mindre segel utan att ha en aning om hur fantastisk segling han skulle kunna haft med ett profilstabilt racesegel på 9,0 eller 9,5!
Genom att sätta gränsen så lågt som 9,0 riskerar surf att återgå till “vänta på vind syndromet” vilket vore en katastrof för sporten nu när vi äntligen har fått igång racingen genom att fokusera på utveckling av lättvindsutrustning. (SURF har i och för sig aldrig någonsin engagerat sig seriöst i raceprylar för lättvind så varför skulle de plötsligt göra det nu..) Nedtrimmade prylar inkl. wave- och freestyleprylar har alltid legat SURF varmt om hjärtat och kommer nog inte bara genom den här “fun-satsningen” (det är ej kul att brottas med slappa riggar över 8kvm )utan genom att de precis som de alltid gjort nämligen negligerat seriös racing till förmån för prylar som är kul att testa i Syd-Afrika, faktiskt bromsar en annars snabb framfart för sporten på vatten och i vindar som kräver betydligt större och profilstabilare segel, plus riktigt effektiva brädor.
Min bräda som ligger närmast 80-gränsen är 85cm bred, -den får jag inte använda, så jag skulle tvingas ta min 59cm-bräda i SURF´s modell där reglerna är satta så att i princip ingen med formulakit ska kunna delta! Jag ser ytterligare en anti-formula-signal bland alla tidigare utsända från surf i och med detta. Självklart är tanken att vi alla ska köpa ännu mera prylar för att även passa in i dessa regler, surf-artikeln avslutades i princip med beställningsanvisning på prylar.. Även om jag och alla andra köper precis 80/9,0 -kit, så är vi tillbaka till Mistral One Design-syndromet; sannolikheten att en lätt kille vinner är mycket stor om inte de tunga grabbarna har mycket tur med vindarna, vill vi tillbaka dit?.. -nu när vi äntligen fått 9,8- och 10,9-segel som förgyller tillvaron för alla oss som inte bor på Maui, G.C, eller i Syd-Afrika. -Visst, jag hade 5,0-segling i pozo för en dryg vecka sedan, tillsmmans med the pozo-twins och många andra duktiga seglare, men alla veckor på hemmaplan måste jag ju också kunna ha kul.
Surf har i många år lurat folk som bor i en annan verklighet än Syd-Afrikas, att köpa irrelevant utrustning.
Låt dem inte lura dej att köpa 9,0 som saknar cambers! -Vi vill inte vänta på vind, coh när den sedan kommer tvingas brottas med slappa riggar! -Vi vill ha kul på vattnet!
Vi ses! -Ulf -
Hej Ulf
Mycket kloka ord. Det kanske är säkrast att tillägga att trots att jag började 79 så blir nog inte min tävlingspremiär förrän nästa säsong (hopplöst fall) och har skaffat Formula 100 +GTX,9.3 + RS2,11för att få maximalt med surfing i svenska vatten (>100 dagar förra året.) …… OBS 80 och 9.0 var specifikt tävlingen Garda Lake Crossing så det är inte låst och Surf listar ju tex GTX och V8 som har cambers så det är inte cambers fritt som gäller. Visst vill säkert Surf promota försäljning av prylar men att man skulle gå industrins ärenden är fel. Ledaren gör ju fullkomligt ned surfindustrin som man tycker ballat ur. (2003 års wave segel lanseras i sommar och så även freeride prylar……”Marknaden är full och oöverblickbar. .. vissa firmor har 30-40 brädmodeller .. etc. Tanken om ett Surf-Folkrace många nivåer under tex officiell Formula nivå mm är tilltalande. Min tanke med inlägget var nog bara att starta en diskussion och kanske skulle den ligga på konf. surfing istället, då det här är ju inte Formula frågor. (Kan man få en Surf-Folk-Race konf.??) Till sist, vi kan ju hitta egna klokare regler, hur många % planingsdagar skulle man tex fått under 2001 med en 85:a (med bred bak) och en V8, 9.5 tex i Haga Park?
Folk-race tanken är tilltalande, det skulle garanterat locka folk till sporten.
(OBS jag är ingen Surf-fan vilket det stående inlägget Nalu/PartII borde visa).
Mvh / Bosse Persson -
Du har ju “folkrace” idag genom mellansvenska, sydsvenska och västsvenska cupen där alla typer av brädor är med och välkomna.
mvh
Per -
Javisst det är säkert så enkelt som så, fast det man flaggar för är ju ändå nån form av FolkRace-klass med vissa material begränsningar som speciellt ska tilltala dom som inte tävlar eller vill tävla på högre nivåer.
/Bosse -
Nej, nej, nej! Ingen ytterligare klass i Sverige tack!
Windsurfing börjar äntligen växa till sig och mogna. Vi har äntligen lyckats enas om en klass att kappsegla i. Formula Windsurfing – så enkelt! Alla kan vara med och använda i stort sett befintlig utrustning.
Jag har kappseglat i:
Div1
Div2
DivOpen
Mistral OneDesign
Funboard
-slalom
-courseDet känns som om windsurfing äntligen har hittat rätt på kappseglingsbanorna. Formulaklassen kan fortfarande utvecklas och kommer att göra så under många år men vi är i alla fall på väg åt rätt håll.
Om tyskarnas nya klass slår igenom på allvar, vilket verkar otroligt, så kommer det snart vara lika mycket prylhets där som i alla andra seglingsklasser. Så fort det blir elitsegling i en öppen klass spelar utrustningen roll. Enda sättet att delvis undvika materialhysteri är entypsklasser men intresset för nya sådana verkar vara begränsat.
/Jona – SWE876
-
Kloka ord.
Visst kommer Formula att växa den klassen är ju rent guld med tanke på svenska betingelser. Fast håll med om att nivån: “Vem som helst på stranden ska kunna köpa hela din utrustning för “19”kKr efter racet” dvs FolkRace varianten inte täcks in i dagens vindsurfing. Fast sporten är så liten så man måste givetvis kraftsamla (läs Formula). Men jag tror inte man ska räkna ut Fun-Race rakt av. Det är ju faktiskt promotat av betydligt fler än tyskar och har man sett åskådarantalet på stranden på vissa av de tidigare PWA racen, som knappast ligger i Snowboardklass (typ big jump) + lägger till en surfindustri som uppenbarligen “behöver söka nya vägar,” så är Fun-Race en inte helt omöjlig framtida tävlingsform. Fast min tanke var bara att diskutera för de vore ju trist om “andra längre söderut” plötsligt betämt villkoren för en sån tävlingsform. Som sagt sätter 1 Euro på att det expanderar. /Bosse -
Hej! Bosse mfl -kul att ni debatterar friskt!
Folk-race är kul, men då ska man få använda vilket material som helst, tex centerbords-brädor. Reglerna ska då inte heller vara gjorda så att c-b-brädor inte har en chans att vinna. Sätt ett datum och kör även om det bara blåser 5-9 knop,-bryt inte då utan låt grabbarna med c-b vinna heatet.
Om det skulle blåsa 30-35 knop, låt då tjej eller kille på klassisk course-slalom- eller race-slalombräda få vinna genom att inte ensidigt lägga ut I-banor. Idag är det regelpularen som genom ensidiga banor och andra begränsningar dikterar vad vi ska köpa för material. Ett tag är stora prylar helt ute, sedan blir speedsegling helt ute, plötsligt är slalom helt ute tills alla sålt av sina fantastiska raceslalomprylar, då blir plötsligt slalom inne igen. Den dag alla som har windsurfingprylar i sina ägor får vara med i gemenskapen utan att känna sig ute, då kommer sporten att växa sig stor och stark! Det skulle cokså branschen vinna på istället för kortsiktigt trendtänkade.
Vi ses på vattnet! -Ulf -
Hej Ulf
Mycket kloka ord (återigen). jag tror att du på nåt sätt fångat “det som gäller.” på den här busk-nivån. Och kanske ligger hemligheten i det som man kan/borde ta till sig från tex snowboard: Själva grejen är att vara med i en tävling under mycket lättsamma förhållanden och göra sin pryl och framförallt “tävla mot sig själv.” Men som sagt mycket av det här är säkert uppfångat i Mellansvenska mm. fast det marknadsförs inte riktigt så. Om man kan få “gamla uvar” att plocka fram Windglidern under lövhögen på tomten så är dom ju garanterat fast sen. Ditt inlägg är klart smart.
Mvh Bosse -
Det där tyckte jag du sa grymt bra. Har inte varit med så länge i denna branch, men det känns precis som du beskriver det..
Håller med Bosse,, kloka ord. -
Hej! Bosse,Pher mfl.
Visst blir man glad att se 80/9,0-artikeln i surf, lite smolk infinner sig dock i och med de icke oansenliga startavgifterna och att artikeln avslutas med alla företag som säljer 80/9,0 prylar. Varannat av de listade seglen saknade cams och även om surf säger att dessa segel är nästan lika bra som racesegel, så vet jag och du att skillnaden är enorm med fullt tryck på kryssen och storlekar över 8,0.
Hos oss i Skellefteå ligger inte focus på startavgifter, påkostade prisutdelningar ( vi kör en videovinterträff med diplomutdelning). Vi lockar heller inte med blöta fester, nej folk kommer helt enkelt för att det är så himla kul att segla och tävla.
Jag tror att det är fler lokala tävingar, utan en massa bilkörning som får sporten att växa.
Det är faktiskt lättare än man tror att ordna lokala tävlingar utan funktionärer, tex genom att använda fasta sjömärken i kombination med utlagda bojar.
Precis som extremskidåkarna låter tjejerna döma killarna och tvärtom utan att behöva domare och funktionärer, gör vi när vi kör freestyle. Vid racing: ställ klockorna gemensmt före start eller kör Le Mans-start (beachstart).
Ju enklare man gör tävlingarna desto färre trösklar blir det som kan få folk att backa ur. Du Pher verkar vara drivande inom lokal speedsegling, -det vore intressant att höra mer om hur det går för er. Ha det så kul! -Uffe -
Mycket kloka ord Uffe!
Hos Tyresö Windsurfing (twc.nu)skall vi köra detta koncept i år låta folk segla race för att det är kul.
Formula klass + öppen klass (dvs allt utom Formula)
köra runt fasta märken med rabbit start.
Vinnaren får äran, de andra får lärdom och en kul dag.
I mellansvenska på kappelskär var vi 2 av ca 25 som
inte körde på high tech Formula prylar.
lokala instegs race lockar nytt blod i sporten.
Formula konceptet är helt rätt nu när det
även är överkommliga beg priser.
Mvh
Per
Logga in för att svara.