Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Funderar på att byta sida i kriget mellan windsurf och kite

• Funderar på att byta sida i kriget mellan windsurf och kite

Publicerad av mephiboseth på 21 juli, 2006 vid 10:09

Sitter och spanar lite på begagnad kite-utrustning men inser att jag inte har en aning om vad jag ska titta efter och skulle vilja ha lite tips och råd…

Har hittat en utrustning med en kite på 7,0 m3, men efter att ha kollat runt så känns det som att den är ganska liten. Stämmer det. Vilken storlek är bra och börja med?

Något annat man ska tänka på som nybörjare när man skaffar grejor?

vicky svarade 18 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • vicky

Medlem
    21 juli, 2006 vid 10:22

Skaffa inte för små grejor , då får du aldrig åka och blir syrak av att inte ha den kraften du skulle velat ha!

Beror ju mycket på vad du väger och om du ska ha foil eller bow men en 12a bow skulle jag köpt (75kg) om det var den enda kite jag skulle skaffa mig. iofs inte i Sthlm då skulle jag skaffat mig nå stort vidunder, med 12an skulle man kunna köra från 5-10m/s
    De tre grupper av kites du kan välja mellan är i stora drag foils, bowkites, C-kites, jaja det finns flera men orka

• nic

Medlem
    21 juli, 2006 vid 10:34

Börja med att speca för dig själv vad du väger, var du bor (vinden), hur seriöst du vill gå in i sporten.

Vill du snabbt bli bra å har fått gott om cash för wsurfprylarna, köp en ny bow. (en som inte inverterar så fort den kraschar då, kostar lika mkt eller mindre)

Har du lite pengar men kan tänka dig att fajtas mer med kiten, har någon som backar upp dig med bra tips, köp en beg c-kite med 5e lina.

Jag kör bara foil på vintern (med öppna celler) men det finns de som tycker annorlunda.

nic

• martin

Medlem
    21 juli, 2006 vid 10:43

Billigt: En st 9-11 och en 15-17 C-kite. Börja med den största. Det är lugnast att köra i lite lättare vindar i början.
    Dyrt: 12 Bow
    Billigast: En 13-15 C-kite
    Dyrast. En 13-14 och en 9-10 Bow.

Förutsatt att du väger 70-80kg.

• sidpiraya

Medlem
    21 juli, 2006 vid 10:49

kör på alternativ ett och köp min slingshot fuel 17 så kan du åka tidigt som fan bra att lära sig nya saker med osså, osså billig som fan. sen kompleterar du med en 9- 13 kajt

• skanepaul

Medlem
    21 juli, 2006 vid 10:51

Jag hade köpt typ 12-14 som första kite lite beroende på din vikt. Det är nog det absolut bästa, sen om det är C eller bow/sle kite spelar fan mindre roll.

• lasurf

Medlem
    21 juli, 2006 vid 11:07
    Mephiboseth wrote:
    Sitter och spanar lite på begagnad kite-utrustning men inser att jag inte har en aning om vad jag ska titta efter och skulle vilja ha lite tips och råd…

Har hittat en utrustning med en kite på 7,0 m3, men efter att ha kollat runt så känns det som att den är ganska liten. Stämmer det. Vilken storlek är bra och börja med?

Något annat man ska tänka på som nybörjare när man skaffar grejor?
    köp en 12 bowkite vi säljer komplett ss turbodiesel eller takkon nova2 2007 12 kvm med bräda misfit 134 cm för 12.900 kr http://www.lasurf.se

mvh Anders

• mephiboseth

Medlem
    21 juli, 2006 vid 11:22

Tack för råden, då har jag förstått att den jag tittade på inte är någon vidare bra nybörjar-utrustning.
    Kan iofs bifoga en länk till annonsen så är den lättare att bedömma. http://www.blocket.se/view/8413352.htm

För övrigt så väger jag 68 och mäter 184 cm/öh

• sidpiraya

Medlem
    21 juli, 2006 vid 11:29

Om du ska ha begagnat så köp inget äldre än 05 är så sjukt billigt redan för 1 år gamla grejor

• skanepaul

Medlem
    21 juli, 2006 vid 11:53
    Mephiboseth wrote:
    Tack för råden, då har jag förstått att den jag tittade på inte är någon vidare bra nybörjar-utrustning.
    Kan iofs bifoga en länk till annonsen så är den lättare att bedömma. http://www.blocket.se/view/8413352.htm

KÖP INTE DEM GREJERNA! Alldeles för gammalt. Hur fan kan man ta 2900 för det???

• svinet

Medlem
    21 juli, 2006 vid 12:14
    SkånePaul wrote:
    Mephiboseth wrote:

KÖP INTE DEM GREJERNA! Alldeles för gammalt. Hur fan kan man ta 2900 för det???
    Shit vilket satans överpris. Köp inte pisset

• vicky

Medlem
    21 juli, 2006 vid 23:50

lol, kommer ta decenium att lära sig på dom grejerna, vänta på vinden etc,
    Vill du köpa 12kvm bow köp min Naish Shockwave 12a bowkite!?
    Vi kan gö nån schysst deal med en bräda också :laugh:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Funderar på att byta sida i kriget mellan windsurf och kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.