Senaste nytt › Forums › Fundering om hjälm?
-
Fundering om hjälm?
Publicerad av anonym-anvandare på 30 september, 2003 vid 20:52Om man vill ha en hjälm både för windsurfing/kitesurfing och snowboard kan man använda EN hälm då? Vilken är då bäst, snowboardhjälmen (CP fizz http://www.cp-eyewear.com/ ) eller vattensportshjälmen (protec:s ace wake http://pro-tec.net/ )? Nackdelen med snowboardhjälmar är ju att fodret inte tål vatten och tar man bort fodret blir hjälmen förstor. Vattensportshjälmars neckdel är ju att de kanske blir kalla på vintern. Eller är enda alternativet att köpa två hjälmar? Tacksam för väglednig i hur jag ska slösa pengarna!!!!
hakuna svarade 21 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Hej
Kolla in Gath-hjälmen, som är en välkänd surf- och windsurfhjälm. Jag har även sett folk som kör snowboard med den och de slänger in en tunn mössa under bara.Jake
-
Jag kör windsurfing med Pro-tec’s oldschool hjälm (ca 395:- på Stadium). Funkar bra tycker jag men skulle inte vilja ha den till snowboard, där behövs ju en varm hjälm, gärna också med fasthållning av remmen till glasögonen.
-
Tjo
Jag kör Pro Tec under vintern, de har idag avtagbara öronvärmare och fäste för brillorna. Har kört med den under två år, funkar fint.
Har inte använt den under vindsurfing men det fungerar nog fint./P
-
Daaa GATH == NO GOOD
Då kan du ju lika gärna köra med en mössa eller inget alls.
GATHen klarar inte någon större smäll, “Water protector” eller något liknande står det i den. GATHen klarar kanske smällen men inte ditt huvud.
/P -
Gathhjälmen är ju löjligt tunn, skulle knappast rekomendera den till någon. Det står väll till och med i den om jag inte minns fel “protects against water and wind dash”.
Inte något jag skulle använda om jag vill skydda huvudet mot några kraftigare slag. -
Jag har en Gath-hjälm, men nog står det något om att den skyddar mot smällar också. Är kanske ingen störtkruka, men den är ju grymt lätt, märks knappt att man har den på.
Frågan är hur kraftig en ws-hjälm behöver vara, det finns ju inga hårda och vassa saker att smälla i. En smäll från masten eller brädan klarar den nog. Men jag har aldrig haft förmånen att prova hållfastheten…än.
Jag ser den mer som en potenshöjare, så att jag vågar mer =) -
Ja fast han skulle ju ha den för snowboardåkning också, och där finns det båda isiga landningar efter ett superjump och klippor iom pudern. Då skulle jag _knappast_ sattsa på Gath.
Sen ett hård slag av masten eller bommen…ja vem vet? Det är ju iofs inte så sammorlikt att man slår sig så alltid kanske men… better safe then sorry. -
Jag har en Gath-hjälm och använder den i princip jämt, tycker det ger en ökad (falsk?) säkerhetskänsla samtidigt som den är rätt skön att ha på sig. Stoppar vindbrus och värmer lite, typ. Man kan ju ibland ha lite öronsus efter att man surfat och det slipper man i alla fall om man använt hjälm.
Jag misstänker att varningstexten i Gath-hjälmen har lite att göra med att tillverkaren inte vill få en massa stämningsansökningar på halsen om det skulle gå fel. Men visst, den är ganska tunn. Å andra sidan skyddar den nog mot dom flesta olyckor som kan inträffa när man surfar. Men jag skulle heller aldrig använda den för snowboard- eller skidåkning. Särskilt inte eftersom jag inte ens utövar dessa aktiviteter, men det hör kanske inte hit.
Gath-hjälmen stora nackdel tycker jag är priset, 850 pix för inte så mycket mer än en plastbit är lite i överkant.
-
Jag har en gammal römmer vindsurfing hjälm från ja slutet på 80 början på 90 typ …. nästan kultstatus väl ?
-
Pederboy, din protechjälm funkar väl sådär till snowboard va? Hjärnskakning och synrubbningar efter en liten fjantkrash om jag inte minns fel…
Jag skulle inte ha Gath-hjälmen till skidåkning, den är alldeles för tunn. Däremot är den ok till surfing, skyddar tillräckligt, är lätt osv.
/jeppo
-
Det verkar på svaren att man ska ha två hjälmar, kanske lika bra! Och jag kommer verkligen unmdvika gathhjälmen..hehe!
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst1 oktober, 2003 vid 19:20varför göra det så svårt..Använd hockeyhjälm!
Jag använder det, vet en som har galler på sin oxå
GO JOFA! -
Därför att Extremfreak så gärna vill ragga på beachbrudarna här i stan, så han vågar inte ha en hockeyhjälm. Haha
*knäpper honom på näsan*
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst1 oktober, 2003 vid 19:24lite charmigt e det nog med dessa hockeyhjälmar..
Har annars en mera så kallad “brudmagnet till hjälm”, som är till salu..
Logga in för att svara.