Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Funderingar ang. windsurfing resp. kitesurfing?

• Funderingar ang. windsurfing resp. kitesurfing?

Publicerad av nikke på 14 juli, 2004 vid 11:57

Går och funderar på skillnaden mellan seglen man använder i windsurfing och drakarna man använder när man kitar. För tänk om det blåser 8 m/s och du använder rekommenderad storlek på kiten och windsurfingseglet så inbillar jag mig i alla fall att man kan kita när det blåser lite mindre än 8 m/s jämfört om man windsurfar eftersom kiten är längre upp i luften och det borde vara stabilare vind där. Den här funderingen har uppkommit pga. att det blåser så dåligt nu. Det är egentligen illa att man går och funderar lite åt att satsa helt på kitesurfing och skippa windsurfingen. Tänker man på antalet dagar som man får windsurfa dvs. minst 8 m/s, så är de dagarna inte så värst många, inte vid vänern i alla fall. Det är vår och höst som gäller. Och köper du ny utrustning, som jag tänkte göra för 15000 – 20000, så suger det en aning. Eftersom formula inte är något för mig så känns kitesurfing mer rätt. Hur många kitestorlekar behöver man egentligen om man vill täcka upp 1 – 15 m/s? Det skiljer en del mellan kitarnas olika vindregister men någon ungerfärlig översiktstabell borde man väl kunna dra så man ser ungefär hur många kitar man behöver? Kanske finns någon mer windsurfare och kitesurfare som har dehär funderingarna?

brickan svarade 20 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    14 juli, 2004 vid 14:16

Igentligen kanske du skulle ställa denna fråga på Kiteforumet. Hursom helst så är jag en vindsurfare som mest surfar tillsammans med kitesurfare o kan säga som så..Ingen idé att gå ut med kite under 5 m/s vad som än sägs, å andra sidan kan du få bra tryck i grejorna i 5 m/s. För att täcka upp registret 5 m/s – 15 m/s skulle jag tippa att du behöver 3 drakar exempelvis 7 m2, 10 m2, 14 m2..allt beroende på vad du väger. Det där med bättre vind längre upp i luften ligger det säkert något i..mitt val av segel blir ofta väldigt olik kitarnas val från gång till gång. Ibland kör jag 5,3 när de kör 10 m2 ibland maffar jag på med 7.0 o dom kör fortfarande 10 m2.

• baywatch

Medlem
    14 juli, 2004 vid 15:36

Jag bor på västkusten och har seglat 40 gånger i år!!! Ovanligt blåsig sommar i år.

Kanske kite är ett bättre alternativ på insjöar med mindre blåsigare dagar…

• stinger

Medlem
    14 juli, 2004 vid 17:04

Kan inte alls det där med kite ska jag skriva till att börja med… men för några veckor sen var jag i Varamon (Vättern Motala). Det blåste inte speciellt mycket men jag var surfsugen… Inga problem för mig ens med i det närmaste arkeologisk Vindsurfutrustning (F2 Sputnik 285 1994 och 6.6 Wallen slalomsegel 1991) att ta höjd ut till den jämna fina vinden. Väl där planade jag omkring ett par timmar medan två kite:are (kanske nybörjare vad vet jag) låg kvar inne i brytet inne vid stranden (och FLÖG drake). Bedömer att medelvinden låg på ca 6-7 m/s den dagen. Efter det har jag blivit säker: Ingen kite för mig.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2004 vid 06:13

Har haft dina funderingar redan och agerat på följande sätt. Har kvar vågbräda och 6,0,5,3,4,7 och 4,2. I övrigt har jag en 13 kvm kite och självklart bräda. Räcker för mig och börjar köra med kiten i 6 ms. Praktiska fördelen av att ha kitegrejer är underbar istället för två eller tre brädor massa segel osv. Man måste inse att Sverige är ett jättebra land för kiting och känslan av att kite liknar den man får när man vågseglar i riktiga vågor.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2004 vid 08:35

Jag har inga problem att segla i 5 m/s med Formula.
    En formula utrustning från 2001 kostar mellan 6 och 10-tusen.

• styret

Medlem
    15 juli, 2004 vid 08:43

jag skulle säja att det snarare krävs 6-7 sekundmeter för vindsurfing, freestyle.
    hade kring SM runt 25-30 dagar för året, nu har jag tappat räkningen totalt.

• psycho_se

Medlem
    15 juli, 2004 vid 08:49

Svar till:

Man måste inse att Sverige är ett jättebra land för kiting och känslan av att kite liknar den man får när man vågseglar i riktiga vågor.

[/ QUOTE ]

Är det så? Har nu hållt på i några år men inte upplevt detta confused.gif Förutom Skåne är det riktigt få platser i detta landet med fina sandiga kajtbeaches. Dessutom tycker jag mer att det känns som åka wakeboard. Men men alla är vi olika.

ps Måste vara nybörjare eller bara tränade. Med mitt största foil kan jag åka iväg redan vid 4ms dock det är inte så kul vid så låga vindstyrkor smirk.gif Sant som sägs att det är oftast mer drag ju högre upp draken kommer. Använd längre linor och längre bom om du ska kajta i riktigt låga vindar

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2004 vid 09:53

Svar till:

Svar till:

Man måste inse att Sverige är ett jättebra land för kiting och känslan av att kite liknar den man får när man vågseglar i riktiga vågor.

[/ QUOTE ]

Är det så? Har nu hållt på i några år men inte upplevt detta confused.gif Förutom Skåne är det riktigt få platser i detta landet med fina sandiga kajtbeaches. Dessutom tycker jag mer att det känns som åka wakeboard. Men men alla är vi olika.

ps Måste vara nybörjare eller bara tränade. Med mitt största foil kan jag åka iväg redan vid 4ms dock det är inte så kul vid så låga vindstyrkor smirk.gif Sant som sägs att det är oftast mer drag ju högre upp draken kommer. Använd längre linor och längre bom om du ska kajta i riktigt låga vindar

[/ QUOTE ]

Jag bor på västkusten och menar då att Sverige är bra att kita pga: jämn vind, möjligheter till platt vatten, lättillgängliga riggplatser sandstränder liksom gräs men framförallt många dagar med c:a 8 ms vind. Jag har lämnat segling i extrem lättvind bakom mig och hoppar över de dagarna. Jag seglar från ca 6 ms på grund av att det är då det börjar bli roligt.

Om vill köra formula och har lastbil för att frakta grejerna och tillgång till en riggplats med kran för att lägga i grejerna i vattnet och gillar att åka runt med sjörkort för att se till att man inte går på grund kan man ju göra det.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2004 vid 10:43

Lägg ner kite skiten, kite är bara farligt o dyrt och vill man ändå hålla på med nått som kiteboard är det bättre man åker wakeboard. Näe lyssna på Pete Cabrinha bränn och alla kitar.

/T

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2004 vid 11:53

Svar till:

Svar till:

Svar till:

Om vill köra formula och har lastbil för att frakta grejerna och tillgång till en riggplats med kran för att lägga i grejerna i vattnet och gillar att åka runt med sjörkort för att se till att man inte går på grund kan man ju göra det.

[/ QUOTE ]

Efter att hållt på lite grann med båda grejorna kan jag säga att kite är egentligen är grymmare i 5 – 7 m/s MEN det är fan inte enkelt att köra mer än vissa riktningar på Vänern. Det är mycket skog (=ryckig kite) och små ytor att starta vid. Alltså lite riskabelt och klurigt menar jag. Vindsurfing är bara att dumpa i skiten, möjligen simma lite och sedan bara att köra….
    //Jonas

• baywatch

Medlem
    15 juli, 2004 vid 13:50

“Jag bor på västkusten och menar då att Sverige är bra att kita pga: JÄMN VIND, möjligheter till platt vatten, lättillgängliga riggplatser sandstränder liksom gräs men framförallt många dagar med c:a 8 ms vind.”

Var hittar du jämn vind i detta byiga land?…

• tubbs

Medlem
    15 juli, 2004 vid 21:22

Instämmer med Baywatch, Sverige är väl byigt värre…
    Med dagens ws brädor (volym) och segel finns ju möjligheten att segla från 6 m/s. Så kite och ws går väl att segla under samma förutsättningar…?
    Dock är väl ws aningen mer hårdrock…eller!
    Och om man, som ws, måste ha fler än ett segel (läs drakar) så är väl inte kite heller helt gratis???
    cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juli, 2004 vid 08:45

Tycker inte sverige är så byigt som alla säger, efter att ha seglat på en del andra ställen så är det nog så att all vind är byig det är bara frågan om mer eller mindre. Att Sverige har mindre byig vind beror mest på att vi inte har så stark vind, normalt är vell mellan 0-10m/s, medas ställen som Fuerteventura har biyg vind mellan 0-25m/s vilket gör att byarna känns mer. Men det är vell fortfarande en fråga om vad man är van vid.

Tompan, TS member

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juli, 2004 vid 19:52

Är WS mer hårdrock än kite, knappast och knappast i Sverige.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 juli, 2004 vid 20:02

Får väl svar lite mer ordentligt, när jag började vindsurfa var det bilderna från varma ställen med stora vågor och höga hopp som lockade, när det brallade på här hemma och man hoppade nån meter var det kul, men långt ifrån alla sköna bilder.. Med kite däremot går det och vågrida och hoppa som en tok även här hemma, man kan snurra, rida vågor och ha skitkul i förhållandevis lite vind.. Om man kunde hoppa 4-5meter och göra dubbla loopar med wsurf prylarna skulle det nog vara lika kul som kite, men hur många kan det i Sverige…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Funderingar ang. windsurfing resp. kitesurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.