Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Funderingar! Och lite annat
-
Funderingar! Och lite annat
Publicerad av calle_b på 8 juni, 2003 vid 16:41Här sitter jag nu med en puls på 140 cirkus, och klurar på hur jag ska dra framåtloopen imorrn måndag.
Det kommer att vara vågor upp till ca 1m och dom kommer rulla in från samma håll som vinden, kanske om jag har tur så kommer dom runt 40 grader från vindögat…. Så hur går jag tillväga? Jag måste gå upp mycket i vind för att kunna möta en ramp, no problem har gjort det 1 miljard ggr innan o vet hur man gör, men frågan är: Kan jag när jag hoppat upp på nästan kryss, ladda på en spinnloop? (äkta forward blir d ju inte) Tänkte kolla med er som har koll om det kommer göra jävligt ont eller om jag kommer le hela året ut?? Alltså: Jag hoppar upp, nästan mot vinden, pekar ner nosen så mycket jag kan ner i vind och skotar som en djävul?
Fan va shysst sätt o dö på.
Nu har jag drömt om den så mycket att jag måste fixa den imörrn, annars kommer jag få magsår och
koncentrationssvårigheter på jobbet……..Jag behöver bara en bekräftelse på att mina tankar kring detta funkar! Alla tips emotages med stor glädje!
Ha d gött!
andreaso svarade 21 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
Kan inte svara på dina frågor men vödjar istället till dig att berätta om hur det gick sen.
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst8 juni, 2003 vid 16:57KLART DU FIRRAR DET!!!
Men man skall nog ha en mera “Downwind kurs” i upp hoppet, o där skota in utav bara fan/dra åt dig bakbenet/ titta över axeln.
Använd hjälm.
Jag funderar oxå på att klämma av en imorgon, eller tankarna om det finns ju, kan nog bli perfekta förhållanden..
SJälva praktiska biten har jag nog fått klart för mig..det är det dära o göra det som e lite segare, man får inte tveka en sekund, bara göra det o koncentrera sig på det man gör!Lycka till!!!!
Skriv ner hur det gick, så gör jag det samma om jag nu “vågar” testa imorgon..hehe -
I alla framåtloop-artiklar jag läst står det att man ska falla av så mycket som möjligt och hoppa med vågorna istället, annars får man en för vertikal rotation. Satsa på det istället!
Det bästa vore väl att ha side-offshore och lagom stora vågor, kan jag tänka mig, men det lär väl knappast hända i sverige..
Lycka till!
-
Laddar du på kryssen blir det en end-over… Kanske inte så lämpligt, om du inte kan slöra av gasnka duktigt mot rampen så får du väl hoppa på en våg på inåtvägen.
-
Det är bara att skota in, ducka in huvudet och titta mot bakhanden.Dra upp fötterna under röven en aning. Lycka till!
Fyyyy Faaaaaan! Hoppas det blir sjukt bra imorgon. Apelviken nästa!
/Davo -
Hur gick det?? Lever du och ler?
Hoppas det gick bra. Själv är jag inte där ännu, men laddade ett par riktigt höga hopp igår i Vejbystrand där det blåste mellan 12 och 20 hela dagen….
-
hade samma tankar inför gårdagen…
gjorde mina två första halvdanna försök på framåten…men insåg att jag lär slå mig mer om jag inte vågar…fan vilken kraft det blri framåt…försökte inte direkt på kryss men på halvvind…
satans, när man känner rotationen inser man vilket otrolig kraft det är…
nästa gång blir det hockeyhjälm med galler o ladda hårdare…måste sluta tveka!
hur gick det själv`?
-
Kröp till korset när jag såg hur vattnet såg ut…. Vågor som iofs var perfekt lämpade för framåt, förutom att dom kom från vindögat…. Hjälmen ligger fortfarande i polarns bil och kommer att användas flitigt nästa gång…. Fan att man inte kan få lite sideshore!!!
Nöjde mej med att flyga yberriggad högt o länge o noslanda.
Börjar man bli lite harig på gamla dar??
Minns när man va liten, hoppade BMX nedför trappor och massor me andra dumheter som jag aldrig skulle våga idag…NÄ FAAAAN va dålig jag känner mej!!!!
Nu lär man få vänta minst en vecka innan chansen kommer igen….
Jaja! I övrigt en lyckad dag, man får se det så…
Ha d gott
-
Jo, jag var vildare förr också.. Gjorde försök på framåt på vad som helst.. första gångerna mitt andra surfår -97. Har nästan gett upp hoppet att klara en framåt när det inte bjuds på perfekta vågor/brantare vågor. Men hade man försökt igår hade man kunna fetslå sig, det gick aldrig långsamt.. men trist att man inte fixat framåtloopen än.
Man ska ju skota hem med bakre handen som en gnu, kan man inte tvinga en rotation genom att hålla i bommen långt bak och hårt .. snurren borde väl otvivelaktigt komma då?!
-
Jag försökte sätta min första framåtloop igår vid Björkvik. Efter några nästa lyckade vulcan försök med bra höjd kände jag att jag var redo. På väg ut med bra fart tänkte jag på allt man läst på steffos, dra upp bakbenet, skota hem och titta snett bakåt. Väl uppe i luften började jag skota hem, jag skotade hem så mycket att jag tappade taget om bommen med framhanden och det hela slutade med att jag gjorde en feting superman men med fötterna i stropparn istället. Efter ett kraftig nedslag blev jag något omtöcknade och bad till gud att mitt nya NP Soul 6,7 klarade kraschen. Det höll! Jag valde att inte prova fler gånger den dagen, tänker skaffa hjälm till nästa försök och tänka på att hålla hårt i bommen den gången
-
Jag tycker 6.7 låter väldigt stort för att sätta första framåtloopen. De hade en artikel i boards för nåt år sen eller så, där dom rekomenderade 5.7 som störst och enbart vågbrädor, vågfenor osv..
Är det bara vi som inte kan loopa som har tips?
-
Hallå blivande loopare!
Lås inte in er på att skota in så ni kräks. Poängen med att skota in är att få masten ner i vind och således mkt kraft i riggen som drar hela ekipaget snett framåt/neråt. Hänger man bara fast i grejjerna sen – och inte släpper på inskotningen – så snurrar man. Det är alltså viktigt att även släppa ner riggen i lä med masthanden för att vinden skall ta tag i seglet!
Tänk på vad som händer om man bara skotar in max när man kör halvvind, utan att ge efter med masthanden – ingenting, kraften i seglet försvinner. Om man istället släpper ut masthanden när man skotar in litegrann blir det stor kraft i riggen. Det är den man utnyttjar i luften när man vill rotera. Det är den som gör det möjligt att göra plattvattens-forwards – grejjerna dras runt med stor kraft.
Lycka till och kom ihåg:
1. Det gör inte ont.
2. Det är enkelt – iallfall att landa i vattenstart.
3. Det finns ingen perfekt våg, och dessutom när du lär dig tricket vet du ändå inte hur en perfekt våg för det skall se ut, så sluta vänta på den perfekta vågen!! Testa på en liten våg som inte gör dig rädd. När man blir säkrare försvinner rädslan. -
Hoppsan, glömde logga in. Det var jag som skrev “Hallå blivande loopare!”.
Kan tillägga att det tog mig typ 10 år att våga loopjäkeln pga allt snack om hur farligt det var. Kan nu göra det sensationella avslöjandet att det är ett relativt ofarligt trick för dig och dina grejjor. Antagligen är det lättare att skada sig i Spock eller Willy skipper. Ångrar att jag inte testade loopen så fort jag lärt mig hoppa litegrann.
Framåtloopen åt folket!
Logga in för att svara.