Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Funderingar! Och lite annat

Taggad: ,

• gurra1978

Medlem
    11 juni, 2003 vid 10:41

Angående min 6,7 för framåtloop. Man tager det man haver, men det vore riktigt kul att höra vad ni andra kör med som störst. Personligen kör jag alltid större segel en alla andra har jag märkt. Jag tycker små segel är svåra att hantera, det finns ingen kraft i dem och så är det svårt att komma upp i planing. Jag är nog ganska ensam om att ha fler brädor än segel grin.gif

• kesse

Medlem
    11 juni, 2003 vid 12:29

Har själv drömt om framåt i 13 år, har inte försökt sen -93 då jag hela tiden fick hoppa på kryckor efter sanslöst oturliga landningar. Men dröma kan man göra för då klarar man den alltid, och fan va höga de är!

• zehlertz

Medlem
    11 juni, 2003 vid 12:33

det borde ju fungera med större segel också, speciellt för oss framåt nybörjare, swom jag känner det så är det rotationen o att jag måste våga som stoppar mig.

Det lilla jag har försökt så kände jag att rotationen kommer enormt snabbt o med en fruktansvärd kraft, kändes precis som i ett kastfall, men om jag hade vågat hålla kvar så hade jag förmodligen kommit en bra bit på vägen. *förutsatt att kastfallskänslan är den “rätta känslan”?*

Nån speciell våg tycker jag heller inte att man behöver… hellre testar jag på nästan plattvatten än då jag är 2m över vattnet.

• calle_b

Medlem
    11 juni, 2003 vid 17:35

Ojojoj! Vettiga tips må jag säga! Men hjälm kommer att användas ändå, man vill juh inte skada sej mer än nödvändigt om olyckan skulle presentera sej. wink.gif

Allting är juh mycket logiskt i teorin och eftersom jag hoppat mycket trampolin sådant så vet man juh att dit man tittar–roterar man. Har kännt lite löst på känslan av framåt genom att titta bakåt, nedå under bakaxeln-armen och genast kännt skumma känslor… Man märker att det inte krävs så mycket som iaf jag har fått för mej, och med tanke på min vikt så lär det inte behövas mycket alls för att få igång grejorna in i rotationen…. Nu går det inte 2 timmar på en dag utan att jag tänker på den…. Det jag gillar med tricket är att man kan göra det relativt varierat, olika stilar på stilen typ ( confused.gif )

Angående segel: Mitt största är 5.8! Ska inhandla en 6.4:a oxå men det blir efter surfsemestern…

Ha de gott alla tokar! SNART SÅ….

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2003 vid 10:53

Har satt ivägseglingsbara loopar med 6.7, 5.7, 4,7 och även med 2.9:an. Enda problemet jag hade var att få ur fenan ur
    vattnet fort nog.

I övrigt så avgör man själv hur våldsam man vill vara!

Keep it up!

Må bra! grin.gif

• calle_kuling

Medlem
    13 juni, 2003 vid 20:53

Måste man inte luta sig mycket bakåt i uthoppet och skjuta fram bräda lite, innan man pungskotar och drar upp knäna!?

Och.. ska man trycka med främre handen också, eller sträcka den bara så ens tyngdpunkt hamnar så långt bak på seglet som möjligt..? Eller är känslan att seglet vinklas så mycket som möjligt i luften?

Det blev som vanligt idag med när jag försökte på framåt, (dock dåligt tryck i 6.2an).. känns inte som man kan ta i, finns ju inget “motstånd”..

Är det inte att man flyttar tyngdpunkten mot aktern som är målet, dvs man kan inte känna att man tar i mer än att man har bröstet mot bakre handen och bommen??

• andreaso

Medlem
    14 juni, 2003 vid 11:24

Du skall inte luta dig bakåt eller nåt – det är ju en FRAMÅTloop. Låt istället kroppen falla snett neråt-framåt i vind, med mastaxeln som vägvisare, och skota in och kryp ihop etc.

Det här med att “titta bakåt” är för att du skall vrida kroppen runt masten = falla snett neråt-framåt i vind, med mastaxeln först. Testa vid skrivbordet…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Funderingar! Och lite annat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.