Senaste nytt Forums Vågsurfing Funkar varberg/Åsa?

• Funkar varberg/Åsa?

Publicerad av vilhelmerovraren på 18 juni, 2006 vid 09:23

måste nu få veta om 6-10 m/s sydväst-väst blir några surfbara vågor. vad säger ni som har koll?
    själv har jag bara testat 1 gång i höstas men då blåste det 12-15 och gav för en nybörjare som jag helt ok vågor.

jag tänker på onsdag om ni undrar, prognosen ser ju ut att vara mellan 7-12 SV under veckan.

vilhelmerovraren svarade 18 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • danielf

Medlem
    18 juni, 2006 vid 10:03

Generellt så är det +10 m/s för att det skall funka i hela Sverige. Det finns säkert ställen som funkar på mindre, och andra som behöver lite mer.

Ofta det som är avgörande faktorer: hur länge har det blåst, över vilken längd har det blåst och i vilken riktning vinden haft under denna period.

I övrigt, så har det blivit kutym att man inte pratar om spots och vindprognoser i allmänna forum på Internet, eftersom det drar folk dit, ett tips bara. Lätt att ”folk” blir arga. 🙂

• vilhelmerovraren

Medlem
    18 juni, 2006 vid 10:51

låter dumt att man inte kan snacka spots och vind över internet, på ett surfforum?! hur ska jag annars hitta nån att köra ihop med?

när jag ändå frågar massa, ingen som kan någon plats i bohuslän som fungerar? man blir så frustrerad av att ha 1,5 till 2,5 meter vågor (enligt smhi boj på väderöarna) som bryter mot skären en lugn dag som denna med V 6-10m/s i 12 timmar.

• danielf

Medlem
    18 juni, 2006 vid 11:19

Visst låter det dumt, och visst är det tråkigt. Men kom ner en dag, när det snackats mycket på forum, så ser du varför.

Skagerack är något helt annat, enda stället som ibland faktist får lite groundswell i Sverige. Titta på ett sjökort, så ser du att en båt behövs för att ta sig ut bland de yttre öarna. Det måste vara öppet hav för att det skall funka, visst det finns säkert undantag.

De som kan Bohuslän, är alltid tysta, eller så är de inte på forumen. Det enda som gäller här, sjökort, vägkarta och offra några dagar. Utan båt dock, så vette fan…

Generellt, tänk så här, om du har 2m swell, då bryter denna vågen där det är 2m djupt. Det du vill ha då alltså, är någonstans där det grundar upp fort till 2m.

• vilhelmerovraren

Medlem
    18 juni, 2006 vid 11:38

japp tack, vem vet kanske kan man hitta lite men man önskar att man hade råd med en vattenskoter för det är läskigt att gå ut med plasteka/båt därute i såna vågor.

kanske vet nån sida som tar upp hur vågorna fungerar, jag tänker att det borde kunna bildas hyfsade vågor runt uddar, point breaks, åtminstånde de stora dagarna.

om jag hittar nåt i sommar/höst ska jag dela med mig iaf. vill ju bara surfa!!

• danielf

Medlem
    18 juni, 2006 vid 12:48

Heh, jag är så tänd på en SeaDoo Wake eller en Yamha Waverunner, men de ligger på mellan 110 och 160 tkr. Tror iofs. att Yamha’s Sport VX Deluxe räcker med sina 110hp, inte direkt Waimea eller Peahi här. De andra har runt 150-160 hp.

Jag är ett pinnhål ifrån att ta ett lån och se om jag kan hitta en beg. i höst, får väl se om mitt begär blåser över eller inte. (tanken är att kunna köra flatwater surfing också).

Ang. vågor, så finns det en kurs på Gbg Univ. om det, kontakta Göran på Backdoor för mer info. vet att han läste den. Det står lite om dynamiken med vind och vågor i Stormrider Guide.

• vilhelmerovraren

Medlem
    18 juni, 2006 vid 15:18

har spanat i sjökortet i några timmar nu. mellan Vallerö och Hermanö lite söder om gullholmen ser det ju faktiskt otroligt bra ut! från 30m till 15m och sen vips 1-2m djupt och inte ett grund innan skagen!

jag hör av mig när jag hittat nån lika dum och lurat med den dit!

• vilhelmerovraren

Medlem
    18 juni, 2006 vid 16:33

vet inte dom kanske är alltfär korta men det kan nog vara värt det kanske 🙂

vallerö/hermanö. verkar vara mycket populärt bland paddlare som vill i vågorna!

• danielf

Medlem
    18 juni, 2006 vid 16:39

Yup, jag såg några ännu mer extrema bilder därifrån i vintras, också från Kajak.nu, men då var storleken runt DOH.

• vilhelmerovraren

Medlem
    18 juni, 2006 vid 16:42

låter sjukt skulle nog inte vilja vara där då hehe, men ska nog kolla upp det under lite lugnare som på bilden tex!

• sharkboy

Medlem
    18 juni, 2006 vid 19:00

it doesn’t break well enought to surf it, i’ve been there it sucks

• vilhelmerovraren

Medlem
    18 juni, 2006 vid 20:09

ok, fan…

• vilhelmerovraren

Medlem
    21 juni, 2006 vid 15:15

någon som bestämt sig får varberg eller åsa imorn? prognosen växlar ju jäkligt mycket så man vågar ju inte lite alltför mkt på den, men jag tror att jag åker ner så skulle va kul om nån fler var ute!

• kelly

Medlem
    21 juni, 2006 vid 16:53

Jag vill surfa imorn!! men har ingen bil! jag kan dra från kl 1830 imorn. ring om jag kan hänga på i nåns bil och erbjuda mitt eminenta sällskap samt dela bensinstålar!!!!!!!!!!!!!!!!!! mitt nr 0768764628 jag finns nära linnegatan!
    väl mött!
    /DK

• vilhelmerovraren

Medlem
    21 juni, 2006 vid 18:02

jag kommer antagligen åka vid 9 tiden från uddevalla imorn… måste nämligen följa med min käre far till jobbet och ta bilen till besiktningen och sen är det ingen idé att köra hem utan tänker köra ner direkt… men kan nog bli att vi stannar till kvällen, ser ju ut att peaka runt 22, men får se hur länge man orkar!

• vilhelmerovraren

Medlem
    23 juni, 2006 vid 15:12

i torsdags var vi längst norrut i apelviken… det kom bra vågor ibland… men det var aldrig rent… är det bättre någon annanstans i närheten av varberg vid vågor S-SW?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Funkar varberg/Åsa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.