Senaste nytt Forums Vågsurfing Funkar varberg/Åsa?

• joakim_r

Medlem
    28 juni, 2006 vid 20:51

Eftersom folk tydligen enbart vill surfa med sin bekantskapskrets och inte är benägen att släppa in någon annan (jäkla enstöring;) ), kan någon då berätta vad man bör spana efter? Spotsen jag tänker på är åsa, då jag har stuga där passar det förträffligt, samt en surfingbräda, som jag enbart testat efter polarens båt tre ggr. för jag inte vet när det är bra att surfa eller inte. Vilka vindar passar åsa bra? Sydväst till väst? Det är alltså Hatch båthamn ni pratar om när ni säger åsa? Samt kosa i varberg. Vilka vindar är bra där?

Här står jag iaf. på min minimal 7.2″ jag haft tillfälle att använda tre gånger, efter en jävla båt. Fast det var bra ballt. Dom svänger något groteskt fort.

[IMG]http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/DSC_0173.JPG[/IMG]

• danielf

Medlem
    28 juni, 2006 vid 21:32

Förkovra dig mer. Coolt att du kör vad jag kallar för ”scurfing” eller ”flatwater surfing”, heder också att ni tog er upp, kan vara lite knivigt i början.

När det gäller vindriktning, då gäller kunkkskap om vågor, vind etc.

Genrellt gäller:

Om det blåser SV, så handlar om det hur långt det blåser över, t ex trycker det på ner över Anholt i 12hrs med över 10 m/s, då kan du ge dig fan på att det funkar att surfa.

Om vågstorleken är 1,5m, då behövs det ett ställe som är lika grunt för att det skall bryta, med andra ord, vill du ha någonstans det är djupt, t ex 10-15m som grundar upp fort, till 1,5m, då bryter vågen.

Detta är de genrella reglerna, du kan inte förvänta dig att börja vågsurfa utan att lära dig grunderna, läs forumuet, sök innan du frågar och framförallt, plugga på väderprognoser, sjökort och dynamiken för vågsurf. Annars kan man alltid ta en kurs. 🙂

• yfo

Medlem
    29 juni, 2006 vid 12:07

Torö finns ju annars. Googlade lite och hittade om denna spoten här:

Dock i STHML området, nån som kört där?

http://www.xtrm.se/?p=nyheter&typ=1&id=176

• ulle

Medlem
    30 juni, 2006 vid 19:50

Tjena erövrarn……
    kika på den här guiden över sverige är såvitt jag vet den enda dokumenterade surfspotguiden som finns idagsläget, förhoppningsvis så dyker kallsupens nya guide ut så småningom.
    http://web.archive.org/web/20010831025019/www.surfkultur.net/kallsupen/Surfguide/surfspots.html

De flesta ogillar att man lägger ut den här sidan förmodligen för att de inte klarar konkurrens:-)

• danielf

Medlem
    1 juli, 2006 vid 08:57

Det kommer ingen ny guide, mer än den som finns med Stormrider Guide Europe Vol 3 då. Handlar inte om konkurensen, om du var nere i norra halland under midsommar, så skulle du förstå.

Bättre att dela ut sjökort och kunskap, så vi hittar fler ställen att surfa på, så slipper hela västra götaland att invadera ett ENDA ställe i Halland.

• danielf

Medlem
    4 juli, 2006 vid 21:59

Jag kontrar med lite bilder från ikväll, aldrig fel att få använda brädan i högsommar värme med ljummet vatten, i brist på annat, och dessutom är det bra träning!

• vilhelmerovraren

Medlem
    7 juli, 2006 vid 06:36

efter att jag såg bilderna igår var jag tvungen att gå ut med min minimal efter ekan… hehe kul men saknade vågen 🙂

• andersost

Medlem
    7 juli, 2006 vid 13:57

Öj din tönt! tror du att Sverige ar Hawaii eller? kutym att inte… törrast! Om du skulle nämna att ett spot funkar i bohuslän skullde du kanske se tre personer ute!

• vilhelmerovraren

Medlem
    8 juli, 2006 vid 14:12

vad menar du??

• stoney77

Medlem
    8 juli, 2006 vid 18:33
    AndersOst wrote:
    Öj din tönt! tror du att Sverige ar Hawaii eller? kutym att inte… törrast! Om du skulle nämna att ett spot funkar i bohuslän skullde du kanske se tre personer ute!

Är du tappad eller? Har du varit ute vid Skäret, kåseberga eller ett känt ställe på Österlen en bra dag? Ganska många fler än tre som är ute då lilla vän.

• vilhelmerovraren

Medlem
    9 juli, 2006 vid 07:33

hey stoney!! är det inte surfarn från biarritz!! fått nån bra surf?

• stoney77

Medlem
    9 juli, 2006 vid 09:06

visst är det det. Jodå allt är väl men det har varit dåligt med surf på senaste tiden. Var ute för någon vecka sedan och då var det faktiskt skitbra. Var ute i 3/2:an och det var varmt och skönt och huvudhöga vågor med bra tryck i.

Själv då, blir det något surfat i Sverige nuförtiden? Ska du ut på några resor?

• vilhelmerovraren

Medlem
    10 juli, 2006 vid 08:52

jo 1 gång i varberg för två veckor sen, det var helt ok… men alldeles för lite tycker jag… blir nog nya zealand till vintern så då blir det mkt surfing!!

• vilhelmerovraren

Medlem
    10 juli, 2006 vid 08:57

väderöarna kl 09 idag!!

Hs Hmax Dir Tz
    2.41 3.80 247 5.0

inte illa piskat!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Funkar varberg/Åsa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.