Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › fusk med IKO-certifikat i Sverige
-
Svar till:
så sant.. på min tid fanns inte iko i swiiden! men lik förbannat lärde sig folk att kitea!
[/ QUOTE ]
Det fanns det! Men då var det inte viktigt, av någon anleddning???? -
Har ingen aning om dem jag tog kurs hos hade IKO eller inte, däremot hade jag kollat upp referenser innan.
En gång certifierad alltid certifierad! -
Svar till:
Svar till:
så sant.. på min tid fanns inte iko i swiiden! men lik förbannat lärde sig folk att kitea!
[/ QUOTE ]
Det fanns det! Men då var det inte viktigt, av någon anleddning????[/ QUOTE ]
vem hade det? ingen i skaune, och det är ju där allt händer -
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
än om instruktören var en fed räli o vidrig man
[/ QUOTE ]
den bästa kurs som fanns!
-
Gert! Numera föreståndare på Mistralcentret i Tarifa, var i skåne då och höll kurser, men ingen annan instruktör tyckte det var viktigt med Iko då!
-
Kan elever som gått hos IKOinstruktör som har inaktivt medlemskap få något användbart cert, eller trycks dom hos IKO? Får man cert så skiter man nog som elev rätt mycket i om instruktören betalar sin medlemsavgift eller inte. Får man å andra sidan inget cert så skulle jag nog skita i om instruktören har varit IKOcertad eller inte. Jag skulle välja den instruktören som andra hade rekomenderat mig.
-
Elever som inte bryr sig om säkerheten i om kursen är bra eller dålig bryr sig naturligtvis inte om instruktören har cert eller inte.
De flesta elever jag haft i år har någon form av annat cert
.. skärmflygningm, fallskärmshoppning, dykning och vill
naturligtvis ha liknande säkerhetstänkande i kitekursen.
Det vet de att de får om de går hos en instruktör som finns
på IKO’s lista. Som jag i tidigare inlägg menade finns det
bara den listan som blivande elever kan checka att instruktören fortfarande är en IKO ansluten instruktör och
följer de riktlinjer som IKO har. Finns en “instruktör” inte med på listan har han/hon antingen slutat med IKO utbildning
eller inte utbildat enligt IKO standard.Med vänliga hälsningar
Michel
uppdaterad naish hemsida! -
hehehe.. du e ju för rolig..
förresten så kan kanske vi två åka till sälen och ta ett cert i snowboarding.. eller du kanske vill komma till malmö och ta ett cert i skateboarding..
om inte det passar kan jag ge dig ett cert i rullskridskoåkning.. eller varför inte ett cert i surfing?
kanske ett cert i gång.. du borde kanske införa ett cykelkörkot.. (ett tips är att ha ett förtrehjuling och ett förtvåhjuling.. när man blir lite äldre)jag hoppas att ni skämtar..
nördar! -
Med tanke på din hemort (Edinburgh) är det ju inte
konstigt att du lärt dig själv. Hmm du har kanske inte hållt
i en riktig drake heller (de kostar ju pengar). Skottar håller
väl hellre i sina pengar och riskerar att skada sig, än att lägga ut dem på en kurs som gör dem till säkra kitesurfare.
Med vänliga hälsningar
Michel -
Jaaa!! och i och med att det står så kan han ju omöjligt satt sin fot i skåne… Logiskt tänkande kommer man otroligt långt med
-
Det är ju frivilligt att ta en kurs. Man kan misstänka att
vår vän med hemort i Skottland redan kan och inte vill gå
en kurs. Han är dock välkommen till Varberg om han ändå vill
visa vad han kanTråden var ju inte om inflyttade skottar, vi droppar dem här.
-
Jag vet inte om du räknade in mig bland certhetsarna, men jag kan faktiskt se nyttan av att ha ett om man är ute och reser och behöver hyra prylar.
Däremot så ser jag inte certning av en intruktör som en garanti på att denna är bra utan snarare som en garanti på att han/hon inte är dålig. För att få bästa möjliga kurs så frågar jag helre dom som vet något om resp. intruktörs kurs.
på vissa så låter det som om ocertade intruktörer är en garanti för värdelös kurs.. tygligen nått magiskt med det där kortet…
-
Rät kul det där med hur saker och ting uppfattas. Jag har fått uppfattningen här att många tycker att IKO cert är något dåligt och i princip att dom som inte har IKO cert är mycket bättre vilket jag själv har svårt att se. Har själv inte något cert och gick kursen hos Anders som inte heller har något cert men som är en fantastisk lärare! Dom flesta kiteinstruktörer här i skåne har inte något cert men är väldigt duktiga ändå. Men att det skulle vara bättre eller sämmre p.g.a. ett cert har jag svårt att se. Däremot tycker jag själv att kursupplägget på IKO cert verkar vara mycket bra.
-
Ocertade instruktörer kan lika väl som certade instruktörer
vara dåliga och jättebra. Skillnaden är att om man går en IKO
kurs vet man som elev vilka moment som man lär sig, dvs IKO
kurserna följer en standard. Därav är det lättare att hyra
ut grejer till dem som visar upp ett internationellt erkänt
certifikat. Jag skulle inte hyra ut en drake till någon som
fått ett hemgjort certifikat från Peter Niklas i Cape Town
hade skrivigt ut. … -
men ja säger de igen.. klart det är bra med cert men man skulle völ itne behöva betala hela tiden det räcker väl att man går kursen och därmed betalar en engångs avgift och sedan har sitt cert istället för att behöva betala .. bara för att få de gilitgt nästa år.. verkar helt sjukt..
Logga in för att svara.