Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › fusk med IKO-certifikat i Sverige
-
Jag certifierade nivån för en som hållt på ett tag.
/Michel
-
appropå instruktörer:
är det ngn som vet hur man får tag i pan nu för tiden??? -
Svar till:
Tycker du det var lämpligt att hålla kurs den dagen?
[/ QUOTE ]
hmm ursäkta om det bara var instruktörer från
surfers som fick hålla “clinic”. Hade jag vetat att de hyrt
stranden privat från komunen så hade jag naturligtvis inte
satt min fot där.Jag höll ingen kurs, jag certifierade en kille som skulle ut
och resa och behövde ett cert. Vi höll dessutom till 400 meter söder om tävlingsområdet.
Det var heller inget jag planerat att göra innan jag kom dit!Med vänliga hälsningar
MichelTycker du att vädret var för dåligt att hålla kurs i ?
PS)
Han fick certet helt gratis. -
Är det lämpligt att hålla kurs en sådan dag när det var massvis med kitare på vattnet.
Att låta någon lösa ut sin kite mitt bland alla andra och sedan krabba med linor mm.
Det måste ju vara bristande kunskap från din sida att inte förstå att det var inte en lämplig strand att hålla till på den dagen.
Jag skulle inte drömma om att lösa ut en kite med vilje när det är så trångt som det var. -
Om man håller till 400 meter bort och inte är ivägen för någon så ser jag inte vad det skulle ha för betydelse. Det var ju dessutom ingen nybörjare utan en kille eller tjej som kört tidigare och bara behövde ett cert.
-
Svar till:
Är det lämpligt att hålla kurs en sådan dag när det var massvis med kitare på vattnet.
Att låta någon lösa ut sin kite mitt bland alla andra och sedan krabba med linor mm.[/ QUOTE ]
Förtydligande: Det var ingen kurs, han var erfaren kitesurfare.
Du har tydligen inte vart på ett ställe med mycket kitesurfare…
Instruktörs kursen jag gick var i Cabarete, och jämfört med
de förhållanden som finns där (man står i kö för att komma
ut i vattnet) var det väldigt mycket plats.Där han fick göra sin självräddning hade han gott om utrymme åt alla håll (ca 200m). Att någon släpper en kite kan ju ske när som helst (och sker när som helst!).
Jag skulle aldrig utsätta någon för risk, det kan de elever
jag haft skriva under på.Svar till:
Det måste ju vara bristande kunskap från din sida att inte förstå att det var inte en lämplig strand att hålla till på den dagen.
[/ QUOTE ]
Undrar var din kritik kommer ifrån, fick du inget cert ?Svar till:
Jag skulle inte drömma om att lösa ut en kite med vilje när det är så trångt som det var.
[/ QUOTE ]
Tråkigt att du tänker så, behöverman släppa en kite skall
man aldrig tveka (under förutsättning att man har leash).Hoppas att du inte var ute, det kunde ju gått riktigt
illa om du stött på problem.Ha det bra,
Med vänliga hälsningar
Michel
IKO instruktör Kiteboarding Varberg AB
Id 1988 -
michel du ar ju bara level 1 och far saledes inte driva dit eget center enligt IKOs center…val?
-
Har jag påstått att jag har driver ett IKO center ?????
Nästa säsong kanske, om jag har tid över …
Du är en oregistrerad användare … vaffödåda ?
Med vänliga hälsningar
Michel -
Jag tycker det är självklart att instruktörer borde vara certifierade på något sätt. Jag har själv inget cert men skulle jag gå en kurs skulle jag iaf välja en instruktör som är certifierad. Visst säger inte certifikatet något om hur bra instruktören är att lära ut men det visar att personen har fått en viss utbildning samt en metodik/pedagogik att gå efter. Har själv jobbat som skidlärare och det är ju lika där, det är många som jobbar helt utan utbildning. Men även där är det ju så att de som inte gått någon skidlärarkurs kan vara minsta lika bra eller bättre än en person som utbildning. Däremot har de inte samma metodik/pedagogik som en utbildad skidlärare har. Sen kan man ju alltid diskutera vilket som är bäst. Men givetvis borde inte certifikat kosta multum. Men för mig är certifikat inom olika idrotter en självklarhet och nödvändighet för att få en bra utbildning av nya utövare.
-
zoolander;182679 wrote:
Svar till:
Svar till:
så sant.. på min tid fanns inte iko i swiiden! men lik förbannat lärde sig folk att kitea!
[/ QUOTE ]
Det fanns det! Men då var det inte viktigt, av någon anleddning????[/ QUOTE ]
vem hade det? ingen i skaune, och det är ju där allt händerNär gick du din kurs? kommer mycket väl ihåg hur du sprang förvirrad runt på stranden i habo mellan hugo och mig 😀
Jag tog mitt cert 17/1 2003 ! IKO nr. 960
Att dom sen har gjort om sin site några ggr sen dess och antagligen tappat bort en massa registrerade instruktörer som har betalt kan inte vara vårt fel… jag har inte heller haft ork och uppdatera det eller betala någon medlemsavgift. Finns jag med i registret? är jag en dålig instruktör?
Att dom är pengakåta och faktiskt rätt dåligt organiserade samt ligger på en glömmd ö i caribien med postgång som inte funkar är dåligt det håller jag fett med om!
Kursen däremot är mycket bra och handlar faktiskt inte så väldigt mycket om kitesurfing (det förutsätter dom att man kan redan om man ska bli instruktör) utan om psykologi utlärningsteknik vind väder och förhållanden samt säkerhet och säkerhet igen! IKO är inte skit! kurserna är väldigt seriösa och instruktörerna väldigt duktiga. Det råkar dessutom vara så att den instruktören som höll min kurs bor på Cabarete (jon dodds) och jag antar att han höll kusen där? eftersom han bor där…
Om du “Anonym” har gråll med någon instruktör eller kiteskola föreslår jag att du tar upp det med personen i fråga. Ska du sen sprida det på steffo vore det nog bättre om du säger vem du är och vad det riktiga problemet är, om det är så att en instruktör har behandlat dig oproffesionellt är det bra om hela världen får vet, om det är ett missförstånd kan vi säkert reda ut det, jag är ganska säker på att någon annan instruktör är villig och ta vid där problemet startade och se till att du får en bra utbildning bara för att hålla det goda ryktet uppe. Jag erbjuder dig här och nu att följa med mig ut så ska jag nog komplettera din kurs så du blir nöjd! men trasha inte sveriges gäng av IKO instruktörer för vi håller hög standard.
Inte Ska du hoppar på IKO som gör sitt jobb och har stor del i att kitesurfing idag är så säkert som det är eftersom dom har ställt krav på såväl kiteare som instruktörer och tillverkare av utrustning! Jag kan lova att det var rena rodeon i början där och leash var mest för att du inte skulle bli av med din utrustning för 10000:- inte för och rädda ditt liv…
-
KiteLife;575332 wrote:När gick du din kurs? kommer mycket väl ihåg hur du sprang förvirrad runt på stranden i habo mellan hugo och mig 😀
Jag tog mitt cert 17/1 2003 ! IKO nr. 960
Att dom sen har gjort om sin site några ggr sen dess och antagligen tappat bort en massa registrerade instruktörer som har betalt kan inte vara vårt fel… jag har inte heller haft ork och uppdatera det eller betala någon medlemsavgift. Finns jag med i registret? är jag en dålig instruktör?
Att dom är pengakåta och faktiskt rätt dåligt organiserade samt ligger på en glömmd ö i caribien med postgång som inte funkar är dåligt det håller jag fett med om!
Kursen däremot är mycket bra och handlar faktiskt inte så väldigt mycket om kitesurfing (det förutsätter dom att man kan redan om man ska bli instruktör) utan om psykologi utlärningsteknik vind väder och förhållanden samt säkerhet och säkerhet igen! IKO är inte skit! kurserna är väldigt seriösa och instruktörerna väldigt duktiga. Det råkar dessutom vara så att den instruktören som höll min kurs bor på Cabarete (jon dodds) och jag antar att han höll kusen där? eftersom han bor där…
Om du “Anonym” har gråll med någon instruktör eller kiteskola föreslår jag att du tar upp det med personen i fråga. Ska du sen sprida det på steffo vore det nog bättre om du säger vem du är och vad det riktiga problemet är, om det är så att en instruktör har behandlat dig oproffesionellt är det bra om hela världen får vet, om det är ett missförstånd kan vi säkert reda ut det, jag är ganska säker på att någon annan instruktör är villig och ta vid där problemet startade och se till att du får en bra utbildning bara för att hålla det goda ryktet uppe. Jag erbjuder dig här och nu att följa med mig ut så ska jag nog komplettera din kurs så du blir nöjd! men trasha inte sveriges gäng av IKO instruktörer för vi håller hög standard.
Inte Ska du hoppar på IKO som gör sitt jobb och har stor del i att kitesurfing idag är så säkert som det är eftersom dom har ställt krav på såväl kiteare som instruktörer och tillverkare av utrustning! Jag kan lova att det var rena rodeon i början där och leash var mest för att du inte skulle bli av med din utrustning för 10000:- inte för och rädda ditt liv…
Lika bra att svara 5år senare bättre sent än aldrig!
-
Anonym användare;182417 wrote:hur kommer det sig att sa manga instruktorer erbjuder IKO-kurser fast de inte finns med IKOs lista med instruktorer?
antar att manga tar en kurs i cabarete men sen skiter i att betala medlemsskap och leva upp till de andra kraven som stalls.
kanns ratt oseriost att kalla sig IKO-instruktor da kanske?
att IKO sen ar skit ar ju en annan sak…
Hmmm Anonym med regg datum Jan 1970 ! och 70 0 0 0 inlägg !
vad är det som inte stämmer här? fanns steffo 1970? fanns W-surfing 1970 ! jag är född 72 och tror pappa skaffa första windglidern nånstans på tidigt 80:tal . . .
Windsurfing moderator . . . we are on to you 😉
-
yeeah;183144 wrote:appropå instruktörer:
är det ngn som vet hur man får tag i pan nu för tiden???Here i am…
Logga in för att svara.