Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing FW- 12,5 – 9,8 i samme haet.

Taggad: 

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 17:35

    Tjohoo

    Såg diskussionen om det minst sagt lilla juniordeltagandet i SWT, och tänkte därför skriva lite om varför jag tror att de flesta juniorer inte tävlar. För min del är det absolut PENGARNA som är problemet. Mina utlägg för min utrustning i år var ca 15 000 (fjolårsprylar, 1 rigg, 1 bräda) och hade blivit ännu saftigare om jag inte redan innan haft en 2 år gammal rigg. Med min inkomst på 950 kr i månaden + lite knegjobb på ett par hundra så kommer man inte särskilt långt…Jag kan ju minst sagt säga att man får prioritera när man bli sugen på att köp ett par snygga LEE jeans!
    Om jag ska segla nästa år med, beror fullständigt på om jag kan greja nån schysst sponsor eller liknande, för jag har ingen lust att “svälta” igenom en säsong till.
    NÄ, nu tror ni väl att jag sitter här och tycker synd om mig själv, jag ville bara ge er en inblick från juniorsidan.

    Slutsats: Så länge juniorerna inte kan tävla på ett billigare sätt så kommer nog inte nyrekryteringen att explodera precis….vad man ska göra åt problemet är ju en annan historia.

    ///Martin Hedrén SWE-911 (Junior)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 19:56

    Tjena

    Bra att diskussionen kom igång wink.gif Kände att det var nödvändigt att skriva ett litet provocerande inlägg för att väcka liv i debatten igen! Martin Hedrens synpunkt är den absolut viktigaste erfarenheten av diskussionen. Problemet med Formula är utan tvekan kostnaderna! Det är FÖR dyrt att tävla i Formula och anledningen är utan tvekan den rasande utvecklingen på material sidan. Ingen vill vara slagen på förhand p.g.a. att årets nya prylar är så överlägsna fjolårets. Detta gäller i första hand i lättvindsrace då det är där utvecklingen varit som störst. När det väl börjar blåsa +7-8 m/s spelar det inte så stor roll längre om man kör på lite äldre prylar.

    Vill vi ha fler som seglar Formula är det två saker som borde göras:

    1. Begränsa kostnaderna! Formula kostnaderna MÅSTE ner! Annars kommer den med 100% sannolikhet att bli ett kortlivat fenomen för en allt äldre skara entusiaster. I år vet jag INGEN ny seglare som börjat segla Formula!

    2. Materialet, för den vanlige surfaren är våra 12.5or och 1m breda brädor direkt avskräckande. Inte på vattnet utan snarare på land. Detta är ett stort problem!

    Punkt nr. 1 kommer att fixa sig själv då de nuvarande reglerna kommer att göra så att skillanden mellan begagnade grejor och nya kommer att bli mindre! Punkt nr 2 kommer också att fixa sig själv i med att fler begagnade riggar och brädor kommer ut på marknaden. Det tar alltid lite tid att ta till sig ny teknik wink.gif

    Min ståndpunkt i diskussionen är därför följande. Att ändra till max 11.0 kommer utan tvekan att driva fram en ny typ av lättvinds 11.0a, kanske med justerbart nerhal, och detta kommer att ytterliggare driva på material hetsen. Därför är det absolut bästa vi kan göra nu är att frysa reglerna i X-antal år för att få en stabil klass. Ostabiliteten och denna diskussionen om 12.5an vara eller icke vara har utan tvekan redan allvarligt skadat klassen. Att ändra reglerna kommer att helt ta bort förtroendet för Formula Windsurfing.

    Vad gäller amatör klassen tynande tillvaro så tycker jag inte man skall ge upp så lätt. Amatör klassen kommer att komma när statusen på att tävla i den höjs. Den är viktig för att ge en enkel biljett in till SWT. Däremot tycker jag att namnen Pro (ni är inte proffs kära medsurfare) och Amatör är helt felaktiga och borde ändras till det mer internationellt gångbara Guld och Silverflotta. Bara en tanke!

    /Det var bättre för 2-år sedan (vilket kan diskuteras)

    PS. Jag harvar faktiskt runt i diverse lokala tävlingar runt om i Sverige och gör mitt bästa för att få fler att segla Formula men i år har det varit helt hopplöst att få någon intresserad… Dessutom skippade jag SWT i år tack vare att jag vet att jag hade blivit stående och guppat med min 10.5 när alla andra planat iväg med sina 12.5or! Så det så! Kanske kör jag nästa år om jag kan få tag på en bra begangnad 12.5a som inte kostar skjortan wink.gif

  • swe-16

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 07:20

    Hej Martin!
    Vad tror du om att få in ungdomar på en annan typ av bräda, typ Prodigy eller liknande? Mycket billigare, men inte alls lika snabb. Utomlands används IMCO och Prodigy brädor bla till att få in ungdomar/juniorer i sporten. Det kanske inte spelar ngn roll att man inte tävlar på det vassaste så länge man har andra som har liknande prylar…eller?

    Att vara fattig student vet jag mycket väl hur det är. Personligen kunde jag inte segla över huvud taget under den perioden i mitt liv. Hur du och andra fixar att tävla dessutom är för mig en gåta….bara att gratulera….ni kommer ha stor nytta av dessa timmar på vattnet i framtiden.

    Ett annat problem är ju det här med mobiliteten. För ungdomar/juniorer krävs oftast att de har föräldrar eller kompisar som skjutsar hela tiden om man skall kunna komma till tävlingar….inträdeshindren i sporten är många 🙁

    Ideer som kan få in fler ungdomar/juniorer är guld värda!

    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 13:49

    Hej på er!
    Sportens stora problem som jag ser det är att det är så få juniorer som tävlar. Där måste det till åtgärder, och det viktigaste är såklart mtrlkostnaderna. En entypsklass tycker jag är en god ide. Vad beträffar transport så tycker jag att seglare med bil får hjälpa till med transport till tävling. Juniorklass i de lokala tävlingarna är viktigt, då juniorer sällan har möjlighet till långresor med vindsurfinggrejor. Det är mkt roligare för en junior att tävla mot killar och tjejer i samma ålder.

    Jag studerar sedan 3 år tillbaka och har fått sluta kappsegla pga mtrlkostnaderna, verkligen tråkigt för jag älskar att vindsurfa. För mig skulle en klass med fjolårsmtrl eller äldre vara intressant. Dessa begränsningar gäller då bara segel, bräda. Vill man köpa ny mast eller bom ska det vara ok.
    Har ingen aning om det finns intresse för detta, men om fler tycker att detta är intressant kanske SBF ska göra en enkät och fråga hur många som verkligen skulle börja kappsegla om det fanns en sådan klass.

    Vad beträffar frågan 12,5 kontra 11,0, anser jag att det är naivt att tro att vi får fler seglare om vi säger att 11,0 är max. Det gör en liten skillnad i hela totalkostnaden. Mer segling på vattnet är 1:a prio anser jag. Där emot bör man endast tillåta 2 riggar. En ny rigg kostar ju minst lika mkt som en ny bräda. I praktiken kommer nog detta ändå innebära att de i eliten har 3 el. t.o.m. 4 segel, och bestämmer vad de ska använda inför varje tävling.

    Tävlingar på lokal nivå är viktigt för det är inte alla som har tid o råd att resa 40 – 60 mil till en tävling, detta gäller speciellt juniorer.
    Jag är stockholmare och med en 12,5:a har vi klart större chans att få till race i vårt område, det är det som lockar nya seglare och får de som håller på att fortsätta.

    /David Svedberg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 14:21

    I praktiken så är det fortfarande en stor skillnad i kostnader mellan en 11,0 och en 12,5. Många som seglar Formula är i den situationen att de redan äger en 520 mast och passande bom som funkar mellan mellan ca 9,0-11m2 men vill du ha större än 11m2 så krävs det ny mast och en ny bom därav blir det i praktiken en jäkla prisskillnad så jag köper inte argumenten att det inte är dyrare med än 12,5 rigg.
    Det är redan de inbitna seglarna som satsar seriöst som utgår från att man ändå har 3 kompletta riggar uppriggade på stranden som kanske inte prisskillnaden blir så stor men de är knappast de seglarna som behöver frälsas för att klassen skall växa.

  • swe-16

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 14:40

    Tja David!
    Håller med om det du säger förutom det där med två riggar. Visst är det billigare med två riggar istf för tre…det inser ju alla, men:
    1-De som satsar hårt kommer sannolikt köpa 1-2 riggar till ändå för att ha “just in case” vid tävling…det minskar inte kostnaden för dem. En variant för att lösa detta är att du måste registrera in dina segel i början på säsongen. Det känns dock ännu värre då seglare kanske kommer prestera dåligt för att de valt fel prylar initialt och inte för att de seglar dåligt. Känns orättvist och dumt.

    2-Det är ingen slump att det är just 3 riggar med dagens regler. Efter mycket studier innan Formula som koncept sattes på plats visade det sig att man klarade de flesta förhållanden med endast tre riggar. Visst har seglen utvecklats att klara större vindregister sedan dess, men den undre gränsen för race har flyttats ner desto mer vilket gör att det idag snarare finns behov av att registrera in 4 segel för att täcka in hela vindregistret utan att behöva brotta ner alltför stora segel när vinden ökar.

    3-gapet mellan de som kan bända ner stora segel (stora och/eller rutinerade seglare) och de som inte kan det (lätta och/eller orutinerade seglare) blir större än vad det är idag…det är inte bra. Jag tycker det är kanon att det blivit så trångt uppe vid kryssmärket på senare år. Med endast två segel kommer i princip alla att köpa det största tillåtna samt ett mindre. I 90 fall av 100 kommer alla att registrera in sitt största segel som ett av de två eftersom ingen vågar chansa på småsegel om vinden skulle mojna. Segel nummer två blir också det en chanstagning. Jag ser framför mig framtida race där duktiga seglare presterar dåligt för att de inte inte får välja ett mer lämpligt segel…det är inte bra. Det känns orättvist och dumt. Två riggar gynnar de som är stora och starka…det är inte bra, framförallt inte om vi vill ha in juniorer/ungdomar som relativt sett inte alls har den muskelmassa som krävs för att vara konkurrenskraftig.

    Det är ingen som tvingar en att köpa 3 segel med dagens regler. Endast de bästa gör det. De som kör på ett eller två segel kan vara med på i princip alla tävlingar för en mycket billig peng.

    Och till er alla som tror att jag skriver detta i egensyfte, glöm det! För min egen del vore det optimalt om man endast fick registrera in ett segel eftersom jag är (med svenska surfarmått mätt) relativt tung (95kg) och stark. Jag kan i nödfall hålla en 12,5:a i upp till 10 m/s och fortfarande ta mig runt en bana. I år skulle jag kunna haft 12,5 i alla race i SWT och haft en stor fördel mot de som inte vågat registrera in så stora segel alternativt inte hade orkat brotta ner så stora segel. Många (bättre) seglare hade tvingats ge upp långt före 10 m/s. Det känns orättvist eller hur?

    Alla inser nog att ovanstående scenario är överdrivet…ett segel är vansinnigt…för mycket lotteri och orättvisor…eller hur?

    Två segel är dock ett steg i den riktningen är jag rädd.

    En sport som känns chansartad och där inte träningsmängd står i relation till resultat, riskerar snabbt att förlora deltagare.

    Med hopp om en blomstrande Formulaframtid
    Per

  • swe-16

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 15:36

    Anonym!
    Menar du att du på fullaste allvar röstar för att köra med 11,0 istf 12,5 med de argumenten? Du råkar ha en 520 mast idag med passande bom och de passar med nöd och näppe på din 11,0:a också. Räcker det med att din mast alt bom går av och du köper en 550 alt 300cm bom istället för att du skall byta ståndpunkt? Skall vi lida i all framtid med färre seglingstimmar för att det råkar finnas några som inte har fått tag på begagnade långa master? Redan i höst kommer det ju att vimla av billiga, stora prylar!!!

    Självklart är det mycket dyrare med en NY 12,5:a med tillbehör i år än en BEGAGNAD 11,0:a med BEGAGNADE tillbehör. Jämför inte äpplen och päron!

    Skall du köpa BEGAGNAD 11,0:a med mast i höst kostar det sannolikt nästan lika mycket som en BEGAGNAD 12,5:a med mast. Det är det enda intressanta för de som vill in i sporten….för de äger ju inte ngn mast redan idag….eller hur?

    Att köpa begagnad bom är dock fortfarande ett problem eftersom ingen vill släppa en bom om man fått tag på en, men det är detsamma oavsett vilket segel du väljer eller hur!

    /Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 16:44

    Per och ni andra,

    Visst finns det möjlighet att fler juniorer skulle börja tävla (av kostnadsskäl) om man införde en sådan utrustning som du föreslog. Frågan är bara om man får lika mycket surfat (tänker på planingströsklen).

    Det är ju dock helt OK att tävla på “lite billigare utrustning” om man skulle vara 10 -talet eller fler, men är man färre så finns nog risken att det bara känns dumt att komma så långt efter det övriga fältet (eftersom man då mäter sig mer mot resten av fältet).

    Som du skrev innan så är ju mobiliteten oxå ett problem. Till tävlingar tycker jag iof att det borde lösa sig förutsatt att man kommer från ett ställe med andra “vuxna” Formularacers (Samåkning är ju inte något ruskigt svårt begrepp precis…). Det jobbiga är ju snarare att komma ut och träna (olika tider som passar).

    Martin S-911

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 17:16

    Hej Per!
    Självklart är det bäst om vi har 3 segel, men om jag har uppfattat den här diskussionen rätt så handlar det mest om hur ska vi få fler och kappsegla. Nästan alla säger i kör, ner med kostnaderna! Alla vill ju segla så mkt som möjligt så därför måste vi behålla 12,5:an anser jag.
    De som satsar kommer ändå att skaffa 3 el. 4 segel om vi har max 2 riggar. Men så finns de som inte satsar allt men ändå vill känna att de har en chans att kunna hänga med de bättre seglarna, om de då känner att de är slagna på förhand kommer de snabbt att tröttna eller aldrig börja.
    Jag vet att man klarar sig fint på 2 riggar, kanske inte alltid optimal, men det går att segla.
    Och bland elitseglarna så kan man se det som en del av spelet att välja rätt segel inför tävlingen. Det är ungerfär som att välja rätt skidor i längdskidåkning, har man valt fel…tuff luck.
    Jag har själv hört att du har sagt att det finns de som bara har en rigg och klarar sig fint. Det här med två olika typer av klasser har ju inte lockat fler seglare ännu(Hette faktiskt guld och silver från början, nån hade det som förslag på nytt namn), så vi måste hitta på något annat.
    Egentligen tycker jag att man borde fokusera mer på att få fler juniorer att börja vindsurfa, det är det som i längden kommer att ge fler vindsurfare, inte om vi har max 2 eller 3 riggar, Max 12,5 eller 11,0.

    Du som tyckte att man måste köpa ny bom och mast för 12,5:an:
    Visst är det så, men om man ska kappsegla måste man en mast till varje segel man har registrerat i tävlingen, det finns ingen chans att byta mast under pågående tävling om man inte vill missa ett race, sedan till nästa race kanske du måste byta till det andra seglet igen, så missar du det också…
    Du behöver nästan en bom till varje segel också, om det ska bytas väldigt snabbt. Jag råkade en gång förra året ut för att ett snabbt bom byte, jag seglade in, satte min enda bom på det nya seglet. Länsade sedan i full fart mot startlinjen, kom dit ca 10 sek efter start, skotade in…av trycket som då blev i seglet trycktes den ihop till sitt kortaste läge pga att jag glömt att låsa bommen på den nya längden mitt i stressen…surt.

    Mvh
    David

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 17:53

    Jisses, detta verkar engagera folk! Per, Jimmy, Jona, ni kanske märker att antalet deltagare i debatten är fler än deltagarna i SWT. Fråga; tror ni verkligen allt står rätt till då??? Varför tjafsa när man kan rejsa? Någonstans tappar folk entusiasmen. Fundera på varför.

    Och för att slå hål på en vanföreställning på detta forum; andra segelklasser kräver inte alltid årsnytt grundmaterial – rena förslitningsvaror undanräknat. Se bara på svenske världsmästaren i H-båt (med gamle surfräven Olof Lundqvist på railen) som nyligen piskade skiten ur hela världseliten under fem dagars segling i en av de tuffaste kölbåtsklasserna. Båten var ifrån mitten av 80-talet…. (dock omlackad en gång). Entyp i ett nötskal. Surfing är en extrem förslitningssport som egentligen bara kan jämföras med rena high-performance jollar som 49er och Melge 24or.

    Detta handlar inte om hundralappar hit och dit. Inte heller om 1 sekundmeter hit eller dit. Det handlar om vad folk som INTE tävlar i formula har för verksamhet bakom pannbenet. Jag börjar misstro att den verksamheten har något gemensamt med det som ibland skrivs här på forumet.

    Hans Oskarsson

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 19:54

    Vill bara upplysa om att nästa år finns det begagnade 12.5or att köpa oavsett om max storleken är 11.0 eller 12.5

    1. om max storleken blir 12.5

    Jag är ganska övertygad om att priset mellan ett begagnat 11.0 a och 12.5 a inte kommer vara mer än ett par hundra

    2.om max storleken blir 11.0

    Segel över 11.0 blir i princip osäljbara ,och det kommer att få många befintliga seglare att tröttna ekonomiskt.

    Det enda vettiga förlag med den eventuella nya regeln är antal riggar, för att sänka kostnaderna för seglarna och även för dom som vill börja att tävla i Formula(2 riggar som skall registreras i början av säsongen och eventuellt ett byte under säsongen)

  • swe-496

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 23:19

    Du har rätt i att M. Hedrén har en viktig synpunkt vad det gäller juniorer…
    Men om vi fryser reglerna nu så hjälper det sporten mer än om man ändrar regeln till 11,0 och 2 riggar och sen fryser den. Jag tycker att 12,5 är bra som största segel. Låt tillverkarna utveckla den i lugn och ro utan en massa ändringar i regler hit och dit. Det förvirrar bara till slut och folk kan tröttna pga det. Det finns ett par nya seglare på touren. P.Davidsson, Jonas Frii, Mats Hovde, Marcus Hultmark, Jonas Norrström, Fredric Lindqvist bara för att nämna några. Kommer inte på nån mer nu. Vad är det som e så avskräckande gällande brädor och segel för den “vanlige surfaren”? Gällande Pro och Amatörklass så har jag alltid varit emot den indelningen…Det har alltid varit fritt att delta i Svenska Cupen.Det har aldrig varit kval för att få segla den.

  • swe-16

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 06:48

    Hej Hans!
    Jag blir lite osäker på vad du menar med ditt mail, men jag försöker svara så gott jag kan och om jag missuppfattat något får du gärna förtydliga vad du menat.

    För det första: Många inlägg på denna konf i detta ämne är anonyma. Jag har inte kollat upp IP adresser, men det är definitivt så att antal inlägg inte är lika med antal debattörer. Det är endast ett fåtal av de som tävlar i SWT som faktiskt skrivit något om detta och en ännu mindre skara som skrivit att vi skall byta från 12,5 till 11,0 och/eller minska antal segel från 3 till 2. Som ordförande i SBF har jag inte erhållit ett enda mail eller motion som föreslår att att vi skall följa/inte följa de nya reglerna även i Sverige. Så länge det är så förutsätter jag att de stora massorna inte bryr sig vad som än händer.

    För det andra: Vi har redan entypsklasser i Sverige i vindsurfing. Vet du hur många som tycker de känns kul att tävla och träna i?…..jo ingen! Till och med vår storseglare Fredrik Palm har lagt ner sin satsning inom Mistral One Design…han funderar för övrigt på att börja med Formula…
    När vi bara hade regeln 1 bräda och 3 segel hade vi aldrig denna typ av diskussioner (förutom att prylarna var dyra, men det har alltid varit ett hett diskussionsämne sedan början på 80-talet). Jag har precis börjat segla Express och jag ser inte fram emot att vi skall börja tjafsa med varandra om samma petitesser som vi pysslar med i den klassen. Tills i år har North utvecklat en ny typ av Dacronduk som ryms inom klassregeln för Express, men som är nästan lika hållbar som Mylar…de som har råd att köpa dessa segel har genast en fördel gentemot resten av fältet….och detta i en av de hårdast reglerade entypsklasserna som finns. Var inte naiv….entyp är INTE svaret på jordens alla problem.

    För det tredje: Jag skulle tycka det vore kanon om man kunde få ner kostnaderna. Problemet är bara att trycker man ner antal riggar till 2 kommer det bli en svårare sport att bemästra, framförallt i våra områden där vindarna varierar mellan 7-35 knop…ibland under en och samma dag. Risken finns att vi inte kommer kunna segla i alla typer av förhållanden i framtiden, utan får sitta på stranden och vänta när det blåser mer än 13 m/s….hur kul är det? Det är precis lika dumt som att begränsa från 12,5 till 11,0 så att man missar lättvindsdagarna istället.

    För det fjärde: För att slå hål på en vanföreställning på detta forum; vindsurfing kräver INTE alltid årsnytt material. För ett par år sedan vann Daniel Cervin på 2 år gamla prylar i Halmstad i Course. Emil Hedrén kom topp 10 i SWT för två år sedan med bara ett (1) segel….och det var inte ens nytt. På NM i år hade jag föredragit mina g:a prylar från -00.

    Denna diskussion handlar definitivt bla om 1 sekundmeter hit eller dit. Har du en aning om hur mycket mer du får segla om du planar i 4 m/s jämfört med 5 m/s. Vi pratar om 20-50% mer segling beroende på var du bor i landet….det är definitivt det denna diskussion handlar om.

    Folk som INTE tävlar i Formula blir INTE imponerade av seglare som sitter på stranden och väntar på vind när det bevisligen blåser ute på vattnet.

    Återigen, man skall inte dra för stora växlar på vad som skrivs på detta forum. Det är inte särskilt många procent av alla surfarna i Sverige som faktiskt är inne och skriver något här.

    Jag känner inte igen det där med att folk tappar entusiasmen, tvärtom. Jag har inte upplevt en större entusiasm i sporten än i år. Grymt tryck på mässan i våras. Massor med telefonsamtal från folk som vill eller precis har börjat. Detta kanske inte återspeglar sig på tävlingsbanorna just i år, men faktum är att just i år har det tillkommit en massa människor till Formulan och det kommer märkas inom kort …även på banorna.

    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 09:40

    Hej Per,
    Glömde skriva under ditt mitt inlägg ang kostnaderna för 11,0 och 12,5 inga tankar på att gömma mig. För att klargöra några saker. Nej, jag röstar inte för att köra med 11,0 med de argumenten.

    Jag anser att man bör behålla 12,5 regeln, det skapar osäkerhet och förvirring med hattande fram och tillbaka med regler vilket inte är bra för klassen samt att det skulle vara för jävligt gjort mot alla som har större riggar än 11,0 idag.

    Jag tror dock inte att alla presumtiva nya deltagare nästa år i SWT kommer att köpa all utrustning fråns scratch varken nytt eller begagnat. I Göteborgsområdet seglar det omkring ett flertal killar med formulabrädor och segel mellan 10-11m2, det är dessa seglare som är närmast att ta steget till SWT och då är det en tung investering med nytt segel+mast+bom. Jag tror säkert att det ser likadant ut på många platser i landet. Ja det är kanske äpplen och päron men i realiteten för de flesta som funderar på att börja segla SWT så innebär 12,5 betydligt betydligt mer pengar än några hundralappar.

    Det är av dessa skäl jag har funderat högt på konfen ang. alternativa bantyper samt att ev ersätta amatör klassen med ngn form av begränsad klass. Det kan vara en variant att få med fler nya seglare i SWT (det kan kännas ensamt bak i kön på seglingarna……)
    /Mats H S-170

  • swe-16

    Medlem
    20 augusti, 2002 vid 09:58

    OK bra då förstår jag!

    Kan inte ni Gbg:are som är lite kluriga skriva ihop en motion kring detta så det händer lite intressanta saker på årsmötet i höst? Vore kul om man kommer minnas år 2002 som det år som vi satte den nya SWT på plats som lockade mängder med nya surfare 🙂

    mvh
    Per

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing FW- 12,5 – 9,8 i samme haet.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.