-
FW – materialbegränsningar
Hej!
Med intresse har jag läst denna mycket levande debatt. På något vis har några inlägg tappat tråden tycker jag: En del mycket egotrippade seglare (visst segling är en individuell sport) ser bara till sin egna segling. Borde vi inte höpja blicken lite och se och inse att FW-seglare i Svenska Cupen är et trevligt gäng allt lite äldre herrar som snart platsar i masters allihop. Det är fem i tolv för att skapa förutsättningar att bredda och nyrekrytera klassen. När jag läste vad som var på gång i FW internationellt blev jag mycket glatt överaskad. FW skapades ju för att göra en brädseglingen mindre materialhysterisk! Och för att om möjligt ena seglare från flera klasser att samsas kring ett koncept. Det här är tankarna (som hämtats från FW:s hemsida):” Both groups recommend the following changes of the class rules in order to ensure a further growth of the class, an increase of participation in FW regattas and to reduce the costs for the competitors:
1. The maximum number of sails is reduced from three sails to two sails. The maximum number of fins is reduced from three fins to two fins.
2. The maximum sail area for men is reduced from 12.5 m2 to 11.0 m2. The maximum sail area for women and youth (U19) is reduced from 11.0 m2 to 10.0 m2. The maximum mast and boom length may be reduced accordingly. “
Vi som jobbar på klubbnivå med att försöka få nya seglare till sporten såg plötsligt att det ser mer realistiskt ut – därför blir jag lite deppad när jag läser en sådan massa ego-nojiga försvar för 12,5-riggar (det handlar ju inte bara om segel).
Fortfarande med hopp om en tillnyktring av den goda idén med FW.
Thomas H.
Logga in för att svara.