Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fy f..n för Sp och Skidsport.
-
Om jag är rätt insatt har Surfers paradise, Ölandbutiken och skidsport ett företag -Sweden Import tillsammans. Jag skulle beskriva den svenska surf-marknaden som oligopol.
Definition Oligopol:
Den prisbildningssituation som föreligger på en marknad när säljarna är så få att den pris- och utbudspolitik, som förs av var och en av dem på ett märkbart och inom vissa gränser förutsebart sätt påverkar konkurrenternas efterfrågan. I de fall man i de olika företagens ledningar är medveten om detta inbördes beroendeförhållanden blir prisbildningen relativt stel och företagens prisanpassning till förändringar i marknadens totala efterfrågan och i kostnaderna sker med tröghet. Ibland uppträder ett av företagen som prisledare i det att övriga företag rättar sina priser efter den förstnämndes. En Oligopolsituation betingar många gånger en intensiv reklamkonkurrens.Ett lite nationalekonomiskt inlägg 🙂
Johan -
för det första så tror jag att ölandsbutiken ligger under SP, dom säljer SP´s grejer inte sweden imports, dom har alltså inget samarbete med skidsport som pardise har genom sweden imports. jag är inte säker men jag tror det ligger till så. men det är väl skitsamma egentligen jag bara ordbajsar här.
För det andra så är nog läget som du beskriver det om man ser skidsport och paradise som sveriges surfmarknad… nu är ju inte fallet så utan det finns fler ställen att handla på med andra märken om man inte gillar dom ovan nämnda affärerna.
-
Ge fan å klaga. Det är som det är. Men jag svär öpnnas nån butik i GBG som är billigare än dem kommer jag gå över till dem direkt
-
Skit samma.
Jag handlar hos Skidspot (Johan)
Jag handlar hos SP. (Marcus)
Även i butiken på Haga.
Ingen har någonsin varit stödig mot mig.
Aldrig någon som varit Överspänd.
Aldrig träffat en överspänd tävlingsseglare.
Varför jag håller på med denna sport är att alla är så djävla trevliga och underbara.
För några år sen fanns T-12 i Göteborg då handlade vi av dom.
Även av surfman. Inga otrevliga där inte tvätom djävligt trevliga.
Så sluta hugga nu.
Det är ju bara att fixa 100 000 papp till ett aktiebolag.
Och en bra checkkredit så öppna du en butik.
Så sluta hugga .
Sen som Chef och ansvarig vet jag vad personal kostar.
ca 250 kr i timmen med sociala avgifter, pensionförsäkring, semmersätt.
Ibland får man uppfattningen att det bara är småbarn inne och hugger här utan arbetslivserfarenhet.
Säger som styret om du inte gillar en butik handla inte där. -
Förlåt
Inlägget är skrivet av
KSSS/Kenneth/Haga Park -
Har skrivit en del i en lååååång tråd om detta…
Att Skidsport och Surfers Paradise samarbetar en hel del och har gemensamma agenturer är ju ingen stor hemlighet, precis. Marknaden i Sverige är såpass liten att detta är ett av få sätt, än så länge, att kunna köpa lite större volymer och därigenom kunna erbjuda, tro det eller ej, bättre priser än annars.
Och nej, det handlar inte om att “lura folk på pengar”. Däremot medför den lilla svenska vindsurfingmarknaden en del konsekvenser för oss som handlar.
Men konkurrensen har ökat på sistone och som surfare i Sverige idag är utbudet bra, tycker jag. Man kan dessutom jaga priser över nätet och köpa utomlands, vilket ju en del gör.
Naturligtvis skall man kunna rikta kritik mot surfshoppar å så, men att ta reda på lite mer och vara åtminstone lite ödmjuk gör inget. Om inte annat är det ett sätt att hålla konfen läsvärd och få fortsätta fungera som ett forum värt att besöka för svenska surfers, eller hur?
Surfa På!
-
Nä sluta klaga, det är väl ingen som klagar för att Stadium och Intersport säljer samma märken till samma pris? Eller? De köper märkena från samma agenturer.
Och om inte jag missminner mig så har väl Skidsport bromma agentur för vissa märken och SP (SIH) vissa så de säljer varandras märken för att kunderna ska få ett större utbud.
Handla i Sverige…..stöd Sveriges bryggerier och surfbutiker.
-
Håller med föregående talare. Köp svensk pilsner när ni är i Danmark och/eller Tyskland.
-
Vi har Robban i Malmö också. Han har varit med i många år.
-
Hej
Jag håller med om att prisbilden i Sverige är relativt samlad. Det är dyrt att vindsurfa. Men jag vet inte om det beror på dålig konkurens eller liten marknad (dåliga inköpsrabatter) och höga skatter (mer det senare tror jag). Om man kollar utomlands så är det en relativt samlad prisbild i respektive land också (även om vissa länder är billigare än Sverige).
Jag vet inte om man kan kalla det Oligopol. Det är få butiker i Sverige, men om vi ser på att andelen SP relaterade butiker är tre till antalet (SP, Bromma, Öland – eller är det fler?) i förhållande till det totala antalet som är minst 14 (de tre ovan plus Surfcompaniet, Megmax, Wallén, Surfbutiken, Surfersworkshop, Hotsailsmaui, Locs fritid, Helgasjöns, Ontop, Seafun, Robbans(?)… osv med några fler mindre “garageföretagen”).
I alla butiker (eller garage) kan du få tag på det mesta även om de flesta inte visar upp ett lika komplett lager som SP i Varberg har. Men kan du vänta några dagar så får du tag på allt utan att behöva utsätta dig för SP (om nu detta är din största skräck här i livet). Dessutom kan vi i Sverige beställa från utlandet, postgången fungerar och bankväsendet har även de fungerande rutiner.
Så jag tycker vi har ett väldigt fritt val! Handla där du vill! Så det finns ingen anledning att klaga och kasta skit på varandra – handla där ni känner för och rippa på vattnet!HANG LOOSE!
Nu skall jag skejta (på en bräda köpt på postorder)!
/Staffan
-
Prova att beställa en årets Starboard, fanatic, Jp eller något känd märke i utlandet. Jag har gjort det därför att jag inte var säker på att få brädan i tid vid att köpa här.
Brädan blir dyrare från Tyskland, men leveransen bli snabbare. Kolla först att brädtransporten är försäkrat från leverantören innan du köper i Tyaskland.Köp enbart från en större leverantör.
JJ -
Har inget emot om de kör lite kartell lir på marknaden så länge jag kan köpa prylar när ja behöver. Däremot måste personalen – säljarna komma ner på jorden och va rädda om sina kunder dvs börja agera trevligare!!, bemötandet som man får på shopsen är under all kritik!
-
Hallå där!
Ute på vattnet, full planing apdrag i 4,7:an!
Ärligt talat? Grämer man sig då över att man betalat
1000:- mer än polaren på vågen nedaför?Dom pengar som man kan handla billigare för i utlandet
har vederbörande säkert redan blåst på en jättehottad
dator för att kunna sprida okvädningsord på konfen med!Skärpning nu va! Skulle man handla en kokt med bröd på
kartell Statoil om pölse/kebab mannen hade en bod utanför?
… Jag tror inte det.
Man handlar där man tycker man får mest för pengarna, vissa
prioriterar pris framför funktion, andra inte.Kort sagt en fråga om prioritering!
Ingen vore gladare än mig om jag kunde hitta (för mig)
fullt fungerande prylar att ha kul på för 500:-
Men inte troligt, även om jag handlar annorstädes!Näe, läggner nu och koncentrera er på att ha kul och må bra
istället!Och du Staffan! Vem är hon!
-
Jag vet inte hur de me göteborg men de finns väl fler butiker än en i stockholm. och här i malmö finns det faktiskt två surfbutiker så så kasst utbud är det faktiskt inte. Sen finns det ganska så bra utbud på nätet. dessutom bjuder surcompaniet på frakten på brädor och segel, så nog finns det alternativ till SP och surfsport bromma.
Logga in för att svara.