Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fy fan vilken satans bra kite!!!

• Fy fan vilken satans bra kite!!!

Publicerad av dalen på 18 juli, 2006 vid 17:56

Om du kan kitesurfa och gillar gött häng så kör OZONE!!!
    Jävlar vad den rockar!!!!

pepa svarade 18 år, 6 månader sedan 26 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • hbgsurfer

Medlem
    18 juli, 2006 vid 20:57
    Dalen wrote:

Ja den är helt otrolig Kite!!
    Testa den på demodagen i Helsingborg
    riktigt bra häng och enkel att hantera.

//Marcel No1

• langens_kite

Medlem
    18 juli, 2006 vid 21:03

Stämmer precis!
    Har en instict 13 som funkar i nästan alla vindar.Mer drag än i fuel 15 -05, snabbare än fuel 11-05 samt att jag nästan håller den lika eller längre än 9an.
    Det är en sak att överleva och hoppa högt med en stor kite i mycke vind, men att göra det med kontroll. Med den här är det inga problem att följa med på en slör i full sped bland vågorna.När du sedan vill lova för att hoppa är det bara att trycke ner kanten, om brädan skulle börja studsa släpper du bara ut lite på bommen,på 1 sekund har du tillbaka kontrollen och kan gasa på igen.Den har otroligt lite bommtryck som för den som inte är van kan kännas lite konstigt i början.
    Fördelen är att jag oftas styr den med 2-3 fingertoppar utom i hoppen samt att min tennisarmbåge inte är nåt problem vid kitning.
    Finns det då inget som är dåligt?
    Egenligen inte.
    Den är inte lätt att flyga i 3-4 m/s och svår att starta i vindar under 5-6 m/s.
    Vem bryr sig? Inte jag,bor i norrland och det är nästan den enda drake som jag kört med i sommar.
    Är 196 och väger 100 pannor och planar och kan ta höjd vid 6m/s med en Underground 132, tycker att det räcker.

Kolla närmaste åteförsäljare på ozonekites.se och be att få prova en, du blir inte besviken.
    Mvh Peter
    Långens kite

• nic

Medlem
    19 juli, 2006 vid 05:57
    Dalen wrote:

För om åren hade jag en eller två riktigt höga hopp per år, 10+ meter, och de kändes inte helt kontrollerade. Nu med Ozone Instinct händer det var och varannan session och kontrollerat. Jag kan hela tiden avbryta eller sjunka ner snabbt genom att släppa upp bommen.

Väl uppe kör jag kiten lite i sicksack för att inte flyga ikapp kiten men jag skulle nog kunna köra en hög snabb kiteloop lika gärna.

En annan kool grej är att genom att den går att sheeta in så mkt kan man kontrollera var i powerzone kiten ligger med depowern under gång. Genom att lägga kiten lågt, sträcka kroppen så vågrätt man kan å sheeta in så är det precis som att köra en låg-AR wakestyle-kite å man bränner enkelt av kraftfull horisontell wake-backroll å landar med full kraft på kanten igen.
    Missade man landningen på en sådan förr studsade man på vattenytan ett tiotal meter av bara farten. Nu släpper man bara bommen så stannar man nästan direkt.

Det finns mer å berätta men bara denna kombinationen slår nog alla andra kitar på marknaden idag.

nic

uppdaterat: skrev hög-AR (aspect ratio) men menade förstås låg-AR

• walle

Medlem
    19 juli, 2006 vid 06:43
    LANGENS_KITE wrote:
    Är 196 och väger 100 pannor och planar och kan ta höjd vid 6m/s
    allvarligt, med en 13m2 kite….

jag måste nog testa det där underverket

• stellan

Medlem
    19 juli, 2006 vid 06:47
  • nic

Medlem
    19 juli, 2006 vid 07:58
    walle wrote:
    LANGENS_KITE wrote:
    Är 196 och väger 100 pannor och planar och kan ta höjd vid 6m/s
    allvarligt, med en 13m2 kite….

jag måste nog testa det där underverket

Hm, en OR One 12 borde väl vara i närheten av det med. Inget underverk, bara mer projekterad yta per utlaggd yta (som alla flatkites). Fast det är däremot inte alla bow-kitar som är så sköna både i det svaga vindregistret och det starka.

nic

• milkman

Medlem
    19 juli, 2006 vid 08:14

Tryck i låga registret på en IN 13 är ungefär som en 16 C, kanske lite högre. Jag tycker att trycket motsvarar de flesta bowkiternas 14 storlek snarare än 12 men har inte testat alla. För den som väger mer (som Peter exemepelvis) så kan man också överväga en IN 15 kite. Men vem vill ut under 6 m/s? Roligare att diskutera vad man kan göra med kiterna i högre vindar, fet för unhooked tillexempel 🙂
    Testa en på nästa demodag eller hos någon av butikerna

• rusiak

Medlem
    19 juli, 2006 vid 08:24
    Milkman wrote:
    Tryck i låga registret på en IN 13 är ungefär som en 16 C, kanske lite högre. Jag tycker att trycket motsvarar de flesta bowkiternas 14 storlek snarare än 12 men har inte testat alla. För den som väger mer (som Peter exemepelvis) så kan man också överväga en IN 15 kite. Men vem vill ut under 6 m/s? Roligare att diskutera vad man kan göra med kiterna i högre vindar, fet för unhooked tillexempel 🙂
    Testa en på nästa demodag eller hos någon av butikerna

Håller nog med detta efter gårdagens test. Vinden höll sig någorlunda konstant under en längre tid, jämförde min Vegas (05) 14 med Instinct 13. Kändes som om draget i de båda var snarlika.

Hade problem med att få loss depowern-linan när vinden var lite klenare, känns lite meckigt att behöva slita o dra i den för att den ska lossna. Annars en jäkligt skön kite 🙂

//alex

• hugeo

Medlem
    19 juli, 2006 vid 08:37

var kör ni så man kan komma o testa detta “mirakel”

• luuddee

Medlem
    19 juli, 2006 vid 08:40

jag hoppade högt med ozonen jevlit nice kite men har testat en svart kite av märket EH som man hoppar högre med hänger längre och svänger snabbare dessutom behöver ja inte köra större än 10kvm ..

• pewe

Medlem
    19 juli, 2006 vid 08:57

Jag kör på PRADA kites!

• hugeo

Medlem
    19 juli, 2006 vid 09:06

ääh ludde du kan itne hoppa lika högt som pappa hugge i vilket fall

• nic

Medlem
    19 juli, 2006 vid 09:08
    HugeO wrote:
    var kör ni så man kan komma o testa detta “mirakel”

Om det är en lr flera bra dagar nere i skåne kan jag tänka mig å göra en tjurrusning ner å låna med mig lite demokites från http://www.fahlensurf.se (om de finns kvar).

nic

• hugeo

Medlem
    19 juli, 2006 vid 09:13

ser sunk ut med vind

• svinet

Medlem
    19 juli, 2006 vid 09:24
    HugeO wrote:
    ser sunk ut med vind
    Sjukt mycket reklam på steffo…. Har det blivit en säljsite eller? Vart har vi action och trix och kul saker?
Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fy fan vilken satans bra kite!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.