Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Fy fan vilken satans bra kite!!!
-
LANGENS_KITE wrote:Stämmer precis!
Har en instict 13 som funkar i nästan alla vindar.Mer drag än i fuel 15 -05, snabbare än fuel 11-05 samt att jag nästan håller den lika eller längre än 9an.
Det är en sak att överleva och hoppa högt med en stor kite i mycke vind, men att göra det med kontroll. Med den här är det inga problem att följa med på en slör i full sped bland vågorna.När du sedan vill lova för att hoppa är det bara att trycke ner kanten, om brädan skulle börja studsa släpper du bara ut lite på bommen,på 1 sekund har du tillbaka kontrollen och kan gasa på igen.Den har otroligt lite bommtryck som för den som inte är van kan kännas lite konstigt i början.
Fördelen är att jag oftas styr den med 2-3 fingertoppar utom i hoppen samt att min tennisarmbåge inte är nåt problem vid kitning.
Finns det då inget som är dåligt?
Egenligen inte.
Den är inte lätt att flyga i 3-4 m/s och svår att starta i vindar under 5-6 m/s.
Vem bryr sig? Inte jag,bor i norrland och det är nästan den enda drake som jag kört med i sommar.
Är 196 och väger 100 pannor och planar och kan ta höjd vid 6m/s med en Underground 132, tycker att det räcker.Kolla närmaste åteförsäljare på ozonekites.se och be att få prova en, du blir inte besviken.
Mvh Peter
Långens kite
Så underbar e den inte.(har testat flera gånger, både 11 och 13) Bomtrycket på 13 är faktiskt ganska högt och kraften mätbar med en 12-14 c-kite.
11 känns goare. men mer häng än någon annan är det inte. Sant go och jämn depower.
MVH Tomas -
topy wrote:LANGENS_KITE wrote:Stämmer precis!
Har en instict 13 som funkar i nästan alla vindar.Mer drag än i fuel 15 -05, snabbare än fuel 11-05 samt att jag nästan håller den lika eller längre än 9an.
Det är en sak att överleva och hoppa högt med en stor kite i mycke vind, men att göra det med kontroll. Med den här är det inga problem att följa med på en slör i full sped bland vågorna.När du sedan vill lova för att hoppa är det bara att trycke ner kanten, om brädan skulle börja studsa släpper du bara ut lite på bommen,på 1 sekund har du tillbaka kontrollen och kan gasa på igen.Den har otroligt lite bommtryck som för den som inte är van kan kännas lite konstigt i början.
Fördelen är att jag oftas styr den med 2-3 fingertoppar utom i hoppen samt att min tennisarmbåge inte är nåt problem vid kitning.
Finns det då inget som är dåligt?
Egenligen inte.
Den är inte lätt att flyga i 3-4 m/s och svår att starta i vindar under 5-6 m/s.
Vem bryr sig? Inte jag,bor i norrland och det är nästan den enda drake som jag kört med i sommar.
Är 196 och väger 100 pannor och planar och kan ta höjd vid 6m/s med en Underground 132, tycker att det räcker.Kolla närmaste åteförsäljare på ozonekites.se och be att få prova en, du blir inte besviken.
Mvh Peter
Långens kite
Så underbar e den inte.(har testat flera gånger, både 11 och 13) Bomtrycket på 13 är faktiskt ganska högt och kraften mätbar med en 12-14 c-kite.
11 känns goare. men mer häng än någon annan är det inte. Sant go och jämn depower.
MVH Tomas
äntligen en som inte blev frälst och gick med i sekten!Min One 12:a kan jag köra på från 6-6,5 med en bräda som e 130×39 men jag håller knappt höjd och får nog sinusköra hårt, fattar ni hur lite 6m/s är???
Det funkar att slöåka med en stor foil inget annat!!!
Jag vill påstå att det e rent bullshit att han som väger “100tunnor” tar höjd på en så liten bräda i endast 6m/s, möjligtvis om det närmar sig 7m/s men det e jevligt stor skillnad på det…
Hoppas få testa detta mirakel, eller om hugo gör det…, och jag tycker det vore roligt om jag har fel!
Mirakel händer ju inte så ofta 😉 -
walle wrote:
äntligen en som inte blev frälst och gick med i sekten!Min One 12:a kan jag köra på från 6-6,5 med en bräda som e 130×39 men jag håller knappt höjd och får nog sinusköra hårt, fattar ni hur lite 6m/s är???
Det funkar att slöåka med en stor foil inget annat!!!
Jag vill påstå att det e rent bullshit att han som väger “100tunnor” tar höjd på en så liten bräda i endast 6m/s, möjligtvis om det närmar sig 7m/s men det e jevligt stor skillnad på det…
Hoppas få testa detta mirakel, eller om hugo gör det…, och jag tycker det vore roligt om jag har fel!
Mirakel händer ju inte så ofta 😉ok, jag väger 84kg, 130cm bräda. Tar höjd samtidigt som en Naish Torch 18kvm (med motsvarande vikt/bräda) med en OzIn 13, uppskattar att det blåste strax under 6m/s. (vi mätte på stranden) Fast det bästa är inte att kunna åka lättvind utan att man kan få höjd i hoppen även i svag vind å öva kul grejor.
Säg till nästa gång du kommer ner till västkusten, alltid lika roligt att dema å låna ut denna kiten. (fast folk har en tendens till att inte komma in 🙁 )
PS: Brosan har köpt en OR Session sele så nu ska jag snart få testat den med.
nic
-
jag kommer bort till västkusten efter semestern igen, testar så fort vi ses!
-
Planing i så pass lätt vind hänger till stor del på åkarens erfarenhet med kiten och ännu mer på hur strömt vattnet är. Är det en normal vik med vinden onshore som får vattnet att flytta sig snabbt med vinden kommer inte en 100 kilos person plana så tidigt med sagd utrustning.
Men, skulle det vara så är det ju helt fantastiskt så klart.
-
mrmille wrote:Planing i så pass lätt vind hänger till stor del på åkarens erfarenhet med kiten och ännu mer på hur strömt vattnet är. Är det en normal vik med vinden onshore som får vattnet att flytta sig snabbt med vinden kommer inte en 100 kilos person plana så tidigt med sagd utrustning.
Men, skulle det vara så är det ju helt fantastiskt så klart.
Håller absolut med, i askimsviken står dock vattnet helt stilla.
(Därav, kanske, även kallat kisseviken varma sommardagar.)
Men för att kunna testa lägsta vinden krävs, som du sa, erfarenhet (man använder ju depowern på ett sätt som de flesta inte är vana vid innan) och å inte minst jämn vind.Fast som jag sagt tidigare är det förnedrande för denna kiten att stoppas in i lättvindsfacket. Den ska framförallt ridas hårt å hoppas högt med!
nic
-
Än en gång: Vilken C-kite som helst på 18m2 suger och kan inte jämföras med.
-
Walle lille ut och träna ! Som Nic säger krävs det erfarenhet att använda depowern! Det är inget man lär sig av att skriva 2782 inlägg . Kanske våran televind som är åt helvete men jag tror inte det. Har jämfört med handburen och den visar snarare mindre, men kan ha fel.
Peter
-
pjoter wrote:Puuuh, mkt reklam här!!
nästan så man blir lite illamående.
Håller med…. sjukt mycket smöör för vissa kites -
Med risk för att att ge hajpen ett litet hack i kanten, men när jag var i torkelstorp för ett par veckor sedan, blåste det väl 5-6 sådär så kunde ingen hålla höjden, inte ens Ozon. Även om du kämpa tappert Nic, så fick alla snällt vänta på att vinden kom på riktigt.
Lättvindskite suger förresten lika mycket som golf och borde helt överlåtas till pensionärer.
-
LANGENS_KITE wrote:Walle lille ut och träna ! Som Nic säger krävs det erfarenhet att använda depowern! Det är inget man lär sig av att skriva 2782 inlägg . Kanske våran televind som är åt helvete men jag tror inte det. Har jämfört med handburen och den visar snarare mindre, men kan ha fel.
Peter
inte ens din mamma tror på dig längre, lägg av nu… -
stebe wrote:Lättvindskite suger förresten lika mycket som golf och borde helt överlåtas till pensionärer.
Jag håller fan med. Fattar inte varför focus hamnar på lättvind bara för att kiten har högt grundtryck. Lättvind suger så hårt och finns dessutom MYCKET bättre kiter för de som inte håller med och ändå vill ut i den. Det som är bra med kombinationen av högt grundtryck och bra depower är ju fett i fetare vindar där det är kul att åka.
Sen fattar jag inte riktigt det här med reklamen. Vart går gränsen? Får en kiteägare som köpt eller testat en kite skriva vad han tycker om den eller är det reklam då?
-
Folk får väl skriva vad dom vill men man kan som läsare bli sjukt trött av att nåt hypas fram så jävla mkt.
Sen om lättvinden så e de väl självklart att de e roligare att köra när det blåser stadiga 10m/s men hur många gånger har det gjort de i sommar? Efter en veckas vindstilla så e de fan hur gött som helst att ge sig ut å jibba i lättvind. Spec när det är 25+ å sol. Fast de e vad jag tycker såklart. har man bara grejer så man kan hålla höjden å slipper gå så e lättvind rejält underskattat som avslappning/nervarvning efter en jobbdag. Sen så lockar de ju mer å lägga ut linorna å starta kiten än å pumpa å mecka när de e gränsfall till om det ska funka.
Logga in för att svara.