Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Fy fan vilken satans bra kite!!!
-
stebe wrote:Med risk för att att ge hajpen ett litet hack i kanten, men när jag var i torkelstorp för ett par veckor sedan, blåste det väl 5-6 sådär så kunde ingen hålla höjden, inte ens Ozon. Även om du kämpa tappert Nic, så fick alla snällt vänta på att vinden kom på riktigt.
Lättvindskite suger förresten lika mycket som golf och borde helt överlåtas till pensionärer.
Det var väl onödigt att skvallra om att jag varit ute i lättvind 🙂 Som jag sagt innan är den är inget mirakel. Bara att den funkar jävligt bra jämfört med andra kitar.
Å vi kan väl säga så här, att det iaf inte var några andra kitar som gick bättre heller. Du måste jämföra med något som funkar för att kunna hissa eller dissa, annars finns det bara massa okända faktorer.
(har heller faktiskt aldrig påstått att den funkar i 5 m/s med mig under)nic
-
stebe wrote:Med risk för att att ge hajpen ett litet hack i kanten, men när jag var i torkelstorp för ett par veckor sedan, blåste det väl 5-6 sådär så kunde ingen hålla höjden, inte ens Ozon. Även om du kämpa tappert Nic, så fick alla snällt vänta på att vinden kom på riktigt.
Lättvindskite suger förresten lika mycket som golf och borde helt överlåtas till pensionärer.
Håller med!! Men ibland sitter man där med sin abstinens i arbetets fängelse.
-
Lättvindskite är kul! Vid en vikt av 105kg, kan jag köra med min Turbodiesel 10:a och en 80cm lång bräda från cirka 3-4m/s, och hoppa högt!
Obs! Brädan är 215cm bred! -
LANGENS_KITE wrote:Walle lille ut och träna ! Som Nic säger krävs det erfarenhet att använda depowern! Det är inget man lär sig av att skriva 2782 inlägg . Kanske våran televind som är åt helvete men jag tror inte det. Har jämfört med handburen och den visar snarare mindre, men kan ha fel.
Peter
Då har du lång väg att gå iom att du precis fått en kite med bra depower. Kom igen om ett par år lille pöjk.
-
Ganska säker på att han kitat iaf 3år längre än dig Mr Pille
Höjdtagning är sååå lite beroende av vilken kite man kör. själv kör jag bara 11 (EH 2004) i nuläget, alltid. Blåser det mindre än 6m/s är det roligare att cruisa unstrapped med valfri pryl under fötterna och blåser det däröver kan man köra bra med 11 tycker jag, 6ms perfekt för att träna nya aggresiva kiteloops man inte vågar testa i fullt fläs… Men det är klart, C-madrassen går väl knappt att veva runt
-
hengo wrote:Ganska säker på att han kitat iaf 3år längre än dig Mr Pille
Höjdtagning är sååå lite beroende av vilken kite man kör. själv kör jag bara 11 (EH 2004) i nuläget, alltid. Blåser det mindre än 6m/s är det roligare att cruisa unstrapped med valfri pryl under fötterna och blåser det däröver kan man köra bra med 11 tycker jag, 6ms perfekt för att träna nya aggresiva kiteloops man inte vågar testa i fullt fläs… Men det är klart, C-madrassen går väl knappt att veva runt
Låter som en helrätt filosofi att surfa efter.
nic
-
nic wrote:stebe wrote:Med risk för att att ge hajpen ett litet hack i kanten, men när jag var i torkelstorp för ett par veckor sedan, blåste det väl 5-6 sådär så kunde ingen hålla höjden, inte ens Ozon. Även om du kämpa tappert Nic, så fick alla snällt vänta på att vinden kom på riktigt.
Det var väl onödigt att skvallra om att jag varit ute i lättvind 🙂 Som jag sagt innan är den är inget mirakel. Bara att den funkar jävligt bra jämfört med andra kitar.
Å vi kan väl säga så här, att det iaf inte var några andra kitar som gick bättre heller. Du måste jämföra med något som funkar för att kunna hissa eller dissa, annars finns det bara massa okända faktorer.
(har heller faktiskt aldrig påstått att den funkar i 5 m/s med mig under)nic
Vill varken hissa eller dissa, det lilla jag testat Instincten kändes den bra. Men jag är helt inne på Hengos linje, jag tror det skiljer oehört lite mellan olika kitemdoeller och deras förmåga i lättvind, jag tror det mest hänger på åkaren och sedan på brädan.
-
hengo wrote:Ganska säker på att han kitat iaf 3år längre än dig Mr Pille
Hur är det på toppen?
Ganska jävla ensamt va…Skön filosofi annars, helrätt.
-
ge mig 3m/s så skall jag visa vilket svin jag är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(och nu pratar vi inte bara om kite!!!) -
Man ids knappt skriva något om lättvind på det här forumet… Men visst är det skillnad mellan olika kites i lättvind, ingen tvekan om det.
Bara som exempel. Med en Speed 17 + Session 141 så kan jag köra i 3.5 m/s (måste dock vara *jämn* vind, dvs får inte doppa ner alltför mycket när det lullar). Då är det väl inte såvärst kul. Lägg på 0,5 m/s så blir det däremot kul, då har man tryck. Funkar fint att göra Kiteloop-backroll med S 17 i den vinden. Skoj att lattja med surfbrädan då också.
För de som bor på blåsiga ställen förstår jag att det är en onödig investering att satsa på en lättvindsutrustning. För oss andra som inte bor på optimala platser och har ett jobb + familj som gör det omöjligt att sticka ut med kort varsel när det blåser så är det däremot skillnaden mellan att få köra lättvind och ha ganska kul och att inte få köra alls. Då är valet lätt.Och återigen, det *är* skillnad i kulighetsfaktor med att köra med prylar som är avsedda för lättvind i lättvind och att köra med “vanliga” kites som bara råkar fungera någotsånär i lättvind.
Fast just nu väntar jag på massor av vind så jag kan få sticka ut och köra med min Pyscho 3 8. He he.
/Kaj(Tech)
-
Cortex wrote:Och återigen, det *är* skillnad i kulighetsfaktor med att köra med prylar som är avsedda för lättvind i lättvind och att köra med “vanliga” kites som bara råkar fungera någotsånär i lättvind.
Kan bara hålla med.
Legat flera dagar på stranden med lite lättvind vissa tider.
Tur att man har ett par foils i bagaget också…och mountainboard.
Då slipper man t.o.m. blöta ner sig! :laugh: -
Var ute med min skitvenom 19 härom dagen i riktig fisvind. Alla andra draukar hade fallit från skyn och folk simmade som tokiga. Själv fortsatte jag att låta en väninna öva vattenstart(inte av drauken dock) och även om hon inte kunde åka vidare så kom hon i alla fall upp och skitvenomen bara flög o flög. Vinden fortsatte att lägga sig men Per o Ylva som var på besök på Öin hade med sig en hemmagjord pråm av plywood. Med denna kunde jag då ge mig ut och ta höjd med lätthet, farten som den stora brädan gav gjorde det tom möjligt att hoppa lite. Vad det kan ha blåst, ja en sisådär 3-4 m/s. Betänk då oxå att denna drauke med en annan bräda kan jag hålla upp till dryga 10 m/s. Men som sagt det är ju bara skit………………
Hade det gött och skit ner er alla. / TOBAS
PS! Intressant tråd den där om skitvenomen, säger inte som mycket om drauken för den vet vi ju alla att den bara är skit utan om alla de som tog chansen att stötta Bulten i dennes frustration. Intressant mycket intressant!!DS!
-
allt under 6.5 m/s är slöseri med tid att vara ute och kitea.
Piss off allihopa!
Logga in för att svara.