Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › G-Arc?
-
Tjena
Jag såg kiten i Australine i sommras under deras nationella liga tävling i Byron Bay. Då jag själv kör på den traditionella S-ARCén blev jag nyfiken.
Konstruktions mässigt så har Petre Lynn arbetat med att göra en kite som har minder AR än F-ARCén. (För övrigt vann en kille på en 16 FARC denna tävling). Samtidigt ville man öka depowern och göra kiten snabbare i luften.
Vad jag kunde se så har man lyckats med detta relativt bra. jag tror fortfarande att det finns 2003 inflatables som har bättre performance när det gäller vertikalt lyft än G-ARCén men åt andra sidan får man en kite som är myckte stabil i luften och som beter sig på ett sätt jag gillar.
En varning är dock att du MÅSTE lära dig att starta den på rätt sätt!! Annars kan det bli farligt värre.
Övrigt tycker jag den ser bra ut samt att det är mkt bättre kvalitet på denna drake än de gamla.
Mitt råd är att du köper den å ger oss en recension efter första vårturerna 🙂
/Freddan
-
G-Arc är en bra kite. Jag såg prototyperna i England och de verkade vara tuffa. Jag ska köpa mig en sån till våren. Ska bara vänta till de fixar pris för komplett kite på Kitepower.se
-
kan någon förklara vad som är fördelen med en sån här “inflatefoil” – ARC om man jämnför med en vanlig foil/inflate?. va skiljer?
-
Jag har inte provat G-ARC, men jag har den ursprungliga ARCen. (ibland kallad S-ARC eller standard-ARC). De fördelar jag tycker den har är:
1. Den visade sig hålla bättre än den uppblåsbara
2. Snabbare att rigga (tror jag. Det känns så i alla fall)
3. väldigt mycket lugnare i byig vind. Det blir inte alls lika häftiga ryck i den när en vindby kommer in. När vinden droppar så backar den visserligen ner mot powerzone. De uppblåsbara jag testat har i sådana lägen vänt sig upp-och-ner med slack i linorna så man inte har en chans att göra nånting…Vad var då dåligt?
Standardfästena för styrlinorna gör den rätt trögstyrd. (jag har nu fixat nya fästen längre fram)
Ingen leash följde med (fick fixa själv)
Linorna kom med sleaving, men utan öglor, så de fick man knyta själv)
Bommen ser rätt löjlig ut
Färgen var inte skithäftig heller (eller, det vill säga: den var nog det… kring 1987, nån gång…)Detta gäller alltså S-ARC 2001. Vilken bom och linor den levererades med har tydligen förut berott ganska mycket på vilken dealer man köpte av.
I och med G-ARC:ens release verkar han ha tagit sig i kragen ganska rejält vad gäller helheten kring produkten. Det ser lovande ut för i år, så jag är rejält sugen på en G-13, fast jag tror också jag väntar tills den finns komplett, så jag kan ersätta den sugiga 2001-bommen…/Rasmus
-
Hejo
Hur är det och vattenstarta en sån kite? De F-aRC var tydligen omöjliga å vattenstarta! Är G.Arcn en utvekling av ¨F-Arcn eller S-Arc? -
en blandning av båda tror jag. s-arc tycker jag är väldigt startsäker, även i låg vind (lättare/snabbare än ILE, om den inte ligger i vattnet för länge). av det jag läst så ska g-arc vara nästan lika lätt att starta… (dock är det en helt annan teknik att relauncha en arc jmf med både ILE och vanlig foil)
/david
-
om det är någon som börjar bli sugen på att köpa så har jag (och brorsan) 2st 630 och 1st 840 S-ARC:s till salu det är bara att höra av sig om det låter intressant….
dom finns i sthlm.
/fredrik augustinson
kreitler_@hotmail.com
0704-97 37 38 -
Nja vet inte om jag är sugen på S-Arc. Däremot är jag jävligt sugen på En komplett G-Arc(guerilla) Är det någon som har att sälja en sådan kanske? Gärna större storlek. Självklart betalar i kontanter hela summan!
I så fall ring mig på 0701-59 30 08
mvh Dennis
Logga in för att svara.