Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Gå kurs eller inte?

• Gå kurs eller inte?

Publicerad av push på 8 maj, 2003 vid 16:26

Är det nödvändigt att gå en kurs om man aldrig har kört en kite förut, eller är det lätt att lära sig själv?
    Och kan man starta direkt från vattnet med kiten i?
    Jag har en bit till havet men bor granne med en större insjö, tyvärr utan långa sandstränder.

hengo svarade 21 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • draksurfarn

Medlem
    8 maj, 2003 vid 16:56

Ta en kurs!

• sirgomez

Medlem
    8 maj, 2003 vid 17:33

ta en kurs.
    de 1500 är det värd att inte måste laga kiten, eller inte tappa bort en. tror mig – jag var rätt så frustrerad i början utan kurs och efter kursen körde jag.

• psycho_se

Medlem
    8 maj, 2003 vid 23:42

Hej.
    Det här disscussionen dyker upp en och annan gång här på konfen men låt mig säga så här
    Ta inte en kurs! Pröjsa 1,5 papp för nåra timmar för att lära sig styra kite? Nej tack! Och tro inte när de skriver att vissa duktiga får chans å prova på vattnet. Det får du inte för att meningen är att du får ta sen medel kurs och slutligen avancerat. De är bara ute efter dina stålar vet du. Köp istället en riktig fin foil och krasha den så mycket det går. de tål hårda tag. Spara pengar och
    PUSH up your limits laugh.gif

ps tror du att Mark Shinn gick en kurs? grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 05:56

På tal om säkerghet! Jag har vindsurfat i många år utan att jag varit med om några allvarliga incidenter. Förra året började jag att kita och det händer i princip någonting varje gång med någon kitare. Hur du bedömer risken för din egnen hälsa är upp till dig men tänk om du sätter linorna runt ett badande barn, och konstaterar efteråt att du borde ha tagit kurs ändå, kanske?

• melker

Medlem
    9 maj, 2003 vid 06:38

Kombinationen kurs sen en liten foil att krascha låter fint tycker jag. Det absolut viktigaste med en kurs tycker jag är att lära sig rigga rätt, säkerhet och hur kiten beter sig i vindfönstret, utan den kunskapen tycker jag inte att nån ens ska fundera på att försöka köra.

• villjam

Medlem
    9 maj, 2003 vid 07:46

Kurser i all ära. Men har du inga pengar kan du väl höra dig omkring om det är någon som vill visa dig hur man gör helt gratis. Skulle inte förvåna mig com det finns någon snäll själ i närheten där du bor. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 08:19

Gå kurs eller inte MEN se till att du inte är en fara för andra!!!! Hör dej för med andra (som nån sa) eller läs på via nätet eller gå kurs. Men att se någon “rookie” starta så att andra hamnar i livsfara förtjänar massa disrespect. Jag rekomenderar kurs (jag har ingen kiteskola) men alla får göra som man vill så länge man inte sabbar för andra.

Kita lungt!

/ Niklas

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 08:40

Det låter som om du bor rätt nära mig. I växjö rent av.

Hör av dig i så fall.

henrik.kjellberg@openwave.com

/Henrik

• hugeo

Medlem
    9 maj, 2003 vid 09:46

gör som du vill, jag lärde mig själv en gång i tiden, det var kul, men köp en liten kite typ 7kvm så slipper du slå ihjäl dig, än om jag lyckades slå mig rätt bra med 7kvm också… Kurser är dyra, men kan vara ganska bra att ta om man vill komma igång snabbt…

• richi

Medlem
    9 maj, 2003 vid 14:47

Visst det är lätt att lära sig, men utan någon som helst erfarenhet av riggning och säkerhet så kan ditt första försök sluta med ditt sista! Mitt råd är att gå en 2h kurs för att få koll på draken och få intruktioner om säkerhet och riggning!

Vi kör billiga kurser här i Halmstad om detta kan vara av intresse!

Gå in på vår sida för mer info…

Mvh

/Rikard

0709-903896

• pepa

Medlem
    9 maj, 2003 vid 15:11

Vad är det för snack? ALLA jag haft har fått testa på att vattenstarta med bräda innan kursen är slut. De allra flesta har också stått på den.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 maj, 2003 vid 18:46

ääääää snacka dynga du! Det var inte als så på det sättet mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

• mav

Medlem
    10 maj, 2003 vid 09:57

det hela handlar om hur Du vill gå till väga,
    om du vill kan du läsa på om hur allt ska riggas, i vilka vindförhållanden draken kan köras, hur du inte utsätter dig och andra för fara osv.osv. eller så kan du gå en kurs av någon utbildad och erfaren som visar hur allt funkar…
    en kurs är bra för vissa men passar inte nödvändigtvis alla, själv gick jag ingen kurs och läste på mig om hur ALLT fungerade, självklart gjorde man några misstag på vägen men det absolut viktigaste är säkerheten!
    om kitare inte tänker innan de kör upp draken kommer folk att skadas och sporten förmodligen bannlysas…
    de flesta jag känner som för första gången håller en drake i luftens respons är “jag hade ingen anning om hur mycket kraft det var i den här”, och då är det jag som bestämt i vilket vind förhållande som man kört upp draken i, om man låtit nybörjarna bestämma kan ni lista ut hur det gått själva!
    om ni ska lära er själva så se till att ni har någon med erfarenhet i närheten, det hjälper!

Lycka till!

/Erik wink.gif

• richi

Medlem
    10 maj, 2003 vid 14:58

Visst är du riktigt talangfull så hinner du komma iväg på bräda på en 2h kurs! Men man ska inte stressar iväg en elev på vattnet! Det gäller att först och främst få koll på vad powerzone ligger och lär sig hantera kraften i draken på land och i vattnet, innan man är redo för brädan. Vi har även 4h och 8h kurser, som vi rekommenderar för dem som verkligen vill lära sig! Då hinner man komma igång ordentligt på brädan så att man klarar av att köra på ett eller båda hållen!

/Rikard

0709-903896

• hengo

Medlem
    10 maj, 2003 vid 15:58

Köp en skärm, ny som begagnad. En skärm som du kan växa i och inte behöver byta ut direkt.
    Sen letar du reda på någon hygglig typ(finns massor som säkert gör det gratis, hade du bott i umeå hade jag hjäpt dig) i din närhet som kan lära dig om säkerhet, hur man flyger osv.

självklart är iallafall att du måste ha någon som visar hur man gör med grejorna.
    det är väl det billigaste alternativet. klart du kan ju köpa en 4kvm kite, gå kurs, sedan köpa ny drake igen.. men det kostar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Gå kurs eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.