Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

• Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

Publicerad av carl-r på 21 augusti, 2008 vid 22:32

Jag upplever det som att jag aldeles för ofta står och kryssar utan planing, eller faller av för att komma upp i fes-planing och sen bänghöjdar med näsan framme i höjd med masten. Sen när man har gippat, slagit, simmat, vattenstartat, dragit rigg eller whatever och seglar i motsatt riktining återigen höjdar till max, då kan man ge sig fan på att man är på samma ställe som man började. När ska man få slöra egentligen? Konstigt nog känns det som att jag tar mindre och mindre höjd ju mer jag seglar. När jag precis hade skaffat den här slalombrädan tyckte jag den höjdade riktigt bra.
    Jag upplever också att om jag tar 0,5 större segel än resten på stranden så planar jag sist. Jag tänker att ok, jag är fetare (90 kg) och har sämre teknik, då borde ju större segel för given vind vara ett bra stalltips eller?
    Men hur ska man köra större segel så det fortfarande är trivsamt? Ska man tänka på nåt annat speciellt? Ska man trimma på nåt särskilt sätt mer än skapligt med nedhal? Jag vill ju inte dra seglet helplatt för då tappar man ju vitsen med att ha större prylar va? Fast mina grejer kanske jag ska dra helt platta och gå upp 2 storlekar?
    Mitt 8.8 på Explosion 288’an passar bra med min North Shore 44 cm slalom fena när det är ”lagom med vind” för 8.8’an. Idag i runt 8 m/s så kändes den fenan för stor, eller så var det min teknik vid starterna. Det lugnade sig lite när man fick upp farten men stropparna kändes för stora om man säger så.
    Är det en korrekt iaktagelse att man kan gå ner i fena till det som är lämpligt för vinden eller ska man matcha segelstorleken?
    Jag har börjat uppleva nåt annat konstigt på sista tiden också. Att det känns som att det är mindre och mindre tryck i riggen. Med det menar jag att jag får stå mer och mer upprätt och inte kan lägga hela min vikt i selen som jag skulle vilja. Det är i full planing och särskilt när man faller av på slör. Är det helt enkelt att jag kör för långsamt och har får små grejer? (jag ligger runt 18-20 knop alltsom oftast när det planar enligt mätapparaten)
    Jag vet inte om det gör nån skillnad, men jag har mycket mer tid på raceboarden än slalombrädan, och det är slalombrädans åkning jag syftar på nu.

Jag har ett gäng gamla segel och tänker med en dåres envishet hålla fast i dem tills jag känner att jag gott och väl behärskar dem. Vilka segel av dem är vettigast att använda och i vilka vindar skulle ni rekommendera att köra dem i? (Jag har kollat med det där excelprogrammet, men jag vet inte riktigt hur stor ”range” de har. Dessutom kanske det syftar på modernare freeridesegel, vad vet jag?)

Det här är mina prylar (Alla är 90-tal):
    Neil Pryde RafCam Wave 4,5
    Neil Pryde MKII 5.0
    Neil Pryde World Cup Racing 6.0 (Ser precis ut som ett MK-segel)
    Gaastra Course Slalom Pro 6.2
    Neil Pryde MKIV 6.8,
    Gaastra Flow 3x 7.5
    Simmer SC5 8.8

Jag har en känsla av att alla är mer eller mindre hårdvindssegel och borde köras i större storlek än ett modernt segel oavsett seglare. Kan det stämma?

carl-r svarade 16 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • tim-eriksson

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 04:42

Du får säkerligen någon bättre kommentar snart…

Men! Neil Pryde World Cup Racing 6.0 ska i alla fall ha sjukt mycket nedhal och neutralt eller negatit uthal.. Om du drar för lite nedhal så dör seglet likaså uthal.

Har själv detta segel i 5.8 och 6.9 (eller om det var en extra camber på 6.9 och då heter det något annat (?)) och jag tycker de tål bra mycket mer vind än moderna freeride/våg segel. Har inga problem att hålla i 6.9 när folk seglar vågsegel 5.7.

Men tja… de är väll lite hårdvindssegel då 🙂 Men vad gör det om du kör 0.5 m^2 större om det känns bra?…

• andersbq

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 05:36

8,8 på en aningen smal slalombräda är inte melodin för snabb planing. Skulle nog påsstå att man planar tidigare med en 7.0 freestyle rigg på en freestylebräda. Varje bräda har en optimal segelstorlek och utan att veta något om din slalombräda, skulle jag gissa att en 7,8 vore bättre, både snabbare planing och toppfart.

• svenne

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 05:48

Mitt första tips är – inte helt oväntat – har du hängselelinorna tillräckligt långt bak?
    Riggen ska fram och vara så upprätt som det bara går för att ge så mycket kryss som möjligt. I lättvind kan du till och flytta ner framhanden på upphalslinan för att släppa fram/upp riggen ännu mer, men det är superöverkurs.

Räta ut bakre benet och jobba mot fenan, luta kroppen framåt och titta dit du vill!

• kinetic

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 06:16

Du har helt OK segel i storlekarna 5.0-6.8, dessa tål en hel del vind…Jag skulle testa o gå ut med ditt MkIV 6.8 när ”alla andra” kör 5.0 typ…Rigga det ordentligt med bra med nedhal (så det är löst till 4:e latten från toppen räknat) o häng sedan endast dit uthalet…Seglet är stumt men när man väl planar går det som tåget…
    Gaastra 6.2 är även det ett bra o lätt segel…Dessa segel är lätta att ”övernedhala”, du märker det genom att akterliket blir ”uberlöst” samt att det inte GÅR dra en mm till då masten/förlikspanelen är spända till max, o således är seglet även helt platt…Även här drar du nedhal till ca 4:e lattan uppifrån, dock så krävs det inga muskler eller ens block (om seglet är från 94 så sitter det öljett), allt går mycket lätt att dra ner, o samma visa här häng bara dit uthalet…

• carl-r

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 06:25

@Tim.Eriksson 492928 wrote:

Du får säkerligen någon bättre kommentar snart…

Men! Neil Pryde World Cup Racing 6.0 ska i alla fall ha sjukt mycket nedhal och neutralt eller negatit uthal.. Om du drar för lite nedhal så dör seglet likaså uthal.

Har själv detta segel i 5.8 och 6.9 (eller om det var en extra camber på 6.9 och då heter det något annat (?)) och jag tycker de tål bra mycket mer vind än moderna freeride/våg segel. Har inga problem att hålla i 6.9 när folk seglar vågsegel 5.7.

Men tja… de är väll lite hårdvindssegel då 🙂 Men vad gör det om du kör 0.5 m^2 större om det känns bra?…

Nej, 0,5 är inget problem, men när man egentligen vill gå 1,5-2 kvm större än snittet så undrar man om om man tar sig vatten över huvudet.

@andersbq 492932 wrote:

8,8 på en aningen smal slalombräda är inte melodin för snabb planing. Skulle nog påsstå att man planar tidigare med en 7.0 freestyle rigg på en freestylebräda. Varje bräda har en optimal segelstorlek och utan att veta något om din slalombräda, skulle jag gissa att en 7,8 vore bättre, både snabbare planing och toppfart.

Ja, det är större än max rek. 7,5 tror jag att det är. Men när man är lugn utvilad och solen skiner så funkar det kanon med 8,8 ihop med en 44-fena. Till och med gipparna sitter.

@Svenne 492934 wrote:

Mitt första tips är – inte helt oväntat – har du hängselelinorna tillräckligt långt bak?
    Riggen ska fram och vara så upprätt som det bara går för att ge så mycket kryss som möjligt. I lättvind kan du till och flytta ner framhanden på upphalslinan för att släppa fram/upp riggen ännu mer, men det är superöverkurs.

Räta ut bakre benet och jobba mot fenan, luta kroppen framåt och titta dit du vill!

Jag har sista veckorna kört med dubbla hängselelinor, så jag har en lång slötamp som kräver bakhandsarbete och en kortare med center kanske 4-5 cm längre bak. De bakre linorna är helt neutrala. Att riggen ska fram vid kryss var nytt för mig. Det måste jag prova. Jag har bara hängt fram med kroppen i selen men behållit seglet bakåt.

I lättvind står jag på courserätzern så det är lugnt.

• jester

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 06:26

Kör du rejs-prylar så är det mer än en halv kvadratmeter segel större du skall ha. Sist jag körde 7.6 såg jag någon som planade med en 4.7… Är du dessutom lite överriggad så är det faktiskt lättare att höjda. Och sen på slören blir seglet lagom stort.

• carl-r

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 06:28

@kinetic 492940 wrote:

Du har helt OK segel i storlekarna 5.0-6.8, dessa tål en hel del vind…Jag skulle testa o gå ut med ditt MkIV 6.8 när ”alla andra” kör 5.0 typ…Rigga det ordentligt med bra med nedhal (så det är löst till 4:e latten från toppen räknat) o häng sedan endast dit uthalet…Seglet är stumt men när man väl planar går det som tåget…
    Gaastra 6.2 är även det ett bra o lätt segel…Dessa segel är lätta att ”övernedhala”, du märker det genom att akterliket blir ”uberlöst” samt att det inte GÅR dra en mm till då masten/förlikspanelen är spända till max, o således är seglet även helt platt…Även här drar du nedhal till ca 4:e lattan uppifrån, dock så krävs det inga muskler eller ens block (om seglet är från 94 så sitter det öljett), allt går mycket lätt att dra ner, o samma visa här häng bara dit uthalet…

Tack!
    Jag har ”hört” att man ska dra åt akterliket för att får vettiga kryssegenskaper, men det kanske gäller lättvindssegel?

• woodleaflay

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 07:12

En annan vinkel på det:
    Jag hade samma känsla med höjdandet förr. Jag ”pinade” hela tiden men körde ändå fram och tillbaka och fick aldrig bara leka eller ta fart. Till slut tänkte jag att jag struntar i att höjda och kör dit jag vill och så går jag hellre då och då. (I ”min vik” kan man nämligen gå upp i vind ganska lätt)
    Sedan märkte jag att det släppte och jag planar mer och högre i vind. För min del blev det roligare och mer avspänt och då fick jag snabbare känslan för det.

• svenne

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 07:22
    Carl R;492943 wrote:
    Jag har sista veckorna kört med dubbla hängselelinor, så jag har en lång slötamp som kräver bakhandsarbete och en kortare med center kanske 4-5 cm längre bak. De bakre linorna är helt neutrala. Att riggen ska fram vid kryss var nytt för mig. Det måste jag prova. Jag har bara hängt fram med kroppen i selen men behållit seglet bakåt.

I lättvind står jag på courserätzern så det är lugnt.

Då tycker jag att du tar bort den främre helt och flyttar den bakre ytterligare någon centimeter bakåt. Det kommer inte bara att ge dig bättre kryss, du kommer att få bättre fart också.

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 07:43

Woodleaflays tips är bra, men som vanligt kan också sägas att man nästan alltid höjdar bäst när man har sjukt mycket power i riggen, gärna så mycket att man inte ens vågar försöka bryta ner brädan på slör. Sist jag hade riktigt mycket drag i grejorna så hoppade jag i och simmade hem för att jag inte vågade slöra tillbaka till utgångspositionen, för mycket fart och för hög och brant chop för mig, plus en del kors-chop.

• carl-r

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 07:56

@Svenne 492957 wrote:

Då tycker jag att du tar bort den främre helt och flyttar den bakre ytterligare någon centimeter bakåt. Det kommer inte bara att ge dig bättre kryss, du kommer att få bättre fart också.

Icke att jag tar bort slösnöret. Det är guld att ha. Dels för att slippa trötta ut armarna när man inte har en chans att plana då det är längre och lätt att komma i, dels för att det sitter perfekt för kryssen på den långa brädan. Det är som en justerbar tamp fast annorlunda.
    Varför tror du att det blir bättre med ”de riktiga” tamparna längre bak?

• jester

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 08:04

Öhh… när jag slörar mycket så flyttar jag *bak* mina tampar en aning. Blir lite jobbigare på kryssen, men när jag speedar så gäller det att vara komfortabel på slören…

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 08:09

@Carl R 492972 wrote:

Icke att jag tar bort slösnöret. Det är guld att ha. Dels för att slippa trötta ut armarna när man inte har en chans att plana då det är längre och lätt att komma i, dels för att det sitter perfekt för kryssen på den långa brädan. Det är som en justerbar tamp fast annorlunda.
    Varför tror du att det blir bättre med ”de riktiga” tamparna längre bak?

Om jag sätter mina tampar så de känns bra vid ickeplaning så upplever jag att de sitter för långt bak när jag väl börjar plana, i alla fall vid normal halvvind/kryss. På slören känns det mer rätt eftersom framhandsdraget verkar minska då.

• carl-r

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 10:38

Jag gjorde en tabell med mina uppgifter mha excelbladet som räknar segelstorlekar. Är de här siffrorna rimliga eller ska jag öka upp på m/s på vissa segel? (Jag tror att jag har tittat mer på vad andra har än på min lista på sista tiden så jag är osäker kring hur väl den stämmer.)

Segel…………Vind…………Fena
    8,8……………7…………….44 (Simmer SC5, North Shore Fins Course Slalom)
    7,5……………8,3………….44 (Gaastra Flow 3x, North Shore Fins Course Slalom)
    6,8……………9,1………….38 (NP KMIV, Curtis SR6b)
    6,2……………__…………..38 (Gaastra CSP, Curtis SR6b)
    6,0……………10,3…………36 (NP WCR, Art Slalom )
    5,0……………12,4…………32 (NP MKII, Mistral Flex nånting)
    4,5……………13,8…………32 (NP RC Wave, Mistral Flex nånting)

Fenstorlekarna är de fenor som jag har som är närmast det som kalkylbladet anger. Min personliga reflektion är att jag drar mig för att sätta på 44’an eftersom jag tycker att den lyfter nästan väl mycket när det blåser.
    Om det är så man precis planar med 8,8 då känns 44’an perfekt.

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 12:17

Kör du 4,5 på din explosion? Jag har ett minne av att den började kännas stor när 5.7 var stort.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.