Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)
-
Gå upp i segelstorlek? (Teknik och trimtips önskas)
carl-r svarade 16 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 40 Svar
-
När du känner att 6.8 samt 36/38cm fena blir för mycket så gå ner i fenstorlek…E de fortfarande för mycket så byt segel…O skippa tabellen, hur stort segel man kan hålla beror inte bara på vindstyrkan utan även hur vattnet ser ut…Pröva dig fram det är mitt tips…
-
Ok, tack!
Kändes dock bra med nån lista att ”hålla i handen” när man blir osäker i sin sak när man kommer att få höra ännu mer att seglet är aldeles för stort.
Tack för tipset med fenan! Hoppas på segling i morgon. 🙂
-
Haha…Jag har oxå fått höra en del gånger att ”det e alldeles för stort”…Men man måste ju testa innan man VET…Visst har jag gått ut med idiotiska segelstorlekar emellanåt men allt som oftast så funkar det bra trots att man har ”för stort segel”…Det går inte att jämföra fullblods racesegel med våg/freestyle eller allround segel…
-
Eftersom jag fortfarande känner mig som en nybörjare så är jag nästan för lyhörd för sådana tips på stranden. Men nu har jag ju fått mer än ordentligt på fötterna den här gången så nu ska det väl gå lättare att rigga rejält. Ska bli riktigt roligt att köra större grejer med rätt nedhal.
-
@Carl R 494353 wrote:
1: Mistral Explosion 288 -93 (och en Equipe II XR som inte är aktuell i denna tråden)
Jag har även en Tiga 270 som troligtvis kommer att ligga still tills jag börjar tycka att det är roligt med 5.0.2: Dålig, eller obefintlig. Jag gör alla fel man kan göra; håller inte brädan plan, pumpar så att vikten hamnar på brädan som stallar, pumpar när det är fel tillfälle, tappar alltid farten när jag slutat pumpa etc.
Å andra sidan så vill jag ha så mycket tryck i grejerna att jag planar så fort jag ställer mig på brädan. Jag vill inte behöva pumpa. Jag vill bara kroka i och ställa mig i stropparna och njuta av livet. 🙂Hey Carl!
1: Jeg ejer faktisk selv et gammelt Mistral explosion (288 også tror jeg det er) og det er et sjovt brædt. Dog vil jeg sige dette, det er IKKE et let brædt at sejle på, det ligger tungt, er svært at styre med fødderne, og det planer sent. Mit forslag til dig ville nok være at opgradere til et nyere freeride brædt og grunden er dette; Nyere brædder er som regel meget bredere og planer derfor MEGET tidligere end hvad du ellers er vant til. Et brædt som for eksempel JP’s X-cite ride tror jeg du ville få rigtig meget sejltid ud af, og meget tidlig planing.
Jeg har selv et X-cite ride 130L til dage med meget let vind (jeg vejer 86kg). Til dage med fornuftig vind er det en I-sonic 111. (bølgebrædder når det blæser RIGTIGT!).2: The evil PUMP!. Jeg kan forstå at du hader det og ikke vil, meeeen… kom nu, med en fornuftig pumpeteknik kan du hurtigt få brædtet ud af vandet. At ville ’trækkes’ igang kræver ofte at du er i trapez men ikke i fodstropper. Dette resulterer ofte, som du sikkert ved, i slyngstyrt.
Forsøg dette næste gang du sejler: Når der er god vind, så sørg for at være ude af trapezen, pump sejlet mens du ’sparker’ i brædtet. Det du egenlig vil er at sparke brædtet fremad, ud af vandet. Når brædtet kommer ud af vandet vil du mærke at hastigheden øges, hop i foreste fodstrop, fortsæt med at pumpe og sparke i brædtet, så anden fodstrop og til sidst trapezen. Ved at vente med trapezen får du det bedste træk i sejlet (sejlet står korrekt på brædtet), samtidigt undgår du også slyngstyrt.Træn med dit pump, det er som med vandstart, pludselig sidder den der, og så tænker du ikke længere over det.
-
Stort tack alla!
Nu är jag äntligen över 25 knop. 😀
Körde MKIV 6.8 idag på 11-12 m/s och det funkade ruggigt bra. Precis som jag hoppades gick det att kliva i stropparna och man planade redan då. Fantastiskt att inte känna sig underriggad hela tiden. Samtidigt var det rätt annorlunda att ha såpass tryck i grejerna. Roligt med en sport där man kan ta i köra tills man kraschar utan att det är några problem alls med det. Skulle ju aldrig funka att köra så fort man nånsin kan med störtloppslagg i slalombacken t ex. Fick till ett väldigt udda fall där brädan stack rakt upp i luften utan förvarning och jag landade i en våg med baken först. Trodde nästan att det gick hål i baken på dräkten innan jag kände att det fanns en sittsele utanför.
När vinden droppade till 8-9 m/s gick jag ner till 7,5 (Gaastra flow 3x) och jag tyckte den var mycket bångstyrigare än MKIV’n. Sämre höjdtagning också. Men det kan ju varit jag som trimmade det dåligt.
Malloy, jag gjorde som du sa och klev i framfoten och sedan bakfoten och sist selen. I början var det väldigt vingligt, men efter några försök kändes det väldigt bra. Pumpande blev det inte så mycket, det behövdes inte förrän på slutet och då var det lönlöst ändå om det inte var en by och då startades det av sig självt.Förra PB var 24,3.
max:
time m km/h knots
16:10:34 13.5 48.384 26.125
16:00:12 13.2 47.448 25.620
15:20:15 13.1 47.304 25.542
15:23:54 13.0 46.728 25.231
15:05:34 12.5 45.108 24.356Jag är väldigt tacksam för hjälpen att välja rätt segel. När 5-6 pers kör max 5,5, en 6,0 (överriggat) och en stor stark riggar 6,5 så hade jag kört mindre segel tidigare. Jätteskönt att veta att det är rätt storlek! Det blir nog en rolig höst i år. 🙂
-
Gutt:-)…Du e på rätt väg, det är bara o fortsätta…Efter ett tag så vänjer man sig vid att köra ”överriggat” o klarar av att kontrollera segel/bräda ännu längre…Andra ”bra” tips när det gäller MkIV är att om du tycker att seglet e för stort så dra på lite nedhal till, de tål förvånansvärt mycket vind…Ett annat tips är att du beger dig till surfställen som Torkelstorp,Haga Park eller Habo Ljung, dessa ställen har rätt platt vatten, dessutom långgrunt så man kan gå ut med tokit stora segel o ändå klara sig, i värsta fall får man gå in, rätt skönt nu när det börjart bli svalare i vattnet…
-
Haga park har jag alltid tyckt att varit väldigt choppigt. Eller menar du borta till höger där ornitologerna häckar?
Eftersom nyköping är väldigt nära så ligger det närmare att prova kanotstadion på en nordlig. Annars har vi ett ställe där kitare kör där det är långgrunt och platt. Längst in i bråviken, finns på spotguiden. Nångång ska det provas.
Jag tror att det är rätt bra vatten ändå där jag är för Mattias i klubben körde 29 knop med 5,5 idag. Det är nog mer jag som behöver utvecklas mer.
-
I går kändes det som att det släppte ordentligt med seglingen.
Först körde jag överriggad med 8.8 på courseracern. Galet tryck i grejerna. Det var bara att hålla i och se glad ut. När jag efter att ha slörat lite skulle kryssa hem igen så gick jag över några grund och det smällde duktigt. Min fena satt kvar men pekade bakåt när jag kom iland. Hade tänkt att ge mig för dagen men kom på bättre tankar och riggade 6.8 på explosionen och satte på min nu tillsnyggade 36-fena som jag inte hade provat ännu.Allt gick som på räls. Balanscentrum eller vad man ska kalla det var äntligen mitt i magen, brädan kunde hoppa över choppen hur den ville, seglet kändes perfekt avvägt och jag höll inte krampaktigt i bommen som jag brukar. Jag kunde till och med ta höjd, och gipparna satt. Helt otroligt.
Vågar knappt hoppas att det ska kännas likadant nästa gång.Stort tack igen för alla tips!
Logga in för att svara.