Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Gaastra GTX 7,0 vs NP V8 7,0
-
Knatte
Gäst24 september, 2007 vid 19:12Jag kan hålla med Ygge, att ett Gun Booster är grymma segel 🙂 🙂 🙂 Visst kan du säkert klämma ut några/någon extra knop ur ett rent Race-segel.
Men Boostern har ju redan 3 cambers så detta segel är ju lite mer race jämnfört med ett 2 cambers segel…
Men med tanke på att ett Booster kostar halva priset mot ett fullrace segel, så måste man ju tappa någonting!Har ju även ett Gun Mega XR 7.4 som jag bara testat 2 snabba gånger som verkar helt ok för sitt pris. Tyckte inte att XR:en behövde så extremt mycket kraft i nedhalet.
Har inte behövt använda vev hitills:smile: (Och jag är inte vältränad längre….)
Men däremot är ju materialet i mastfickan ömtåligt som tusan:blush: Beghöver ju bara lägga seglet på marken, så repar sig mastfickan… -
kinetic;417744 wrote:Fredrik.Ygge: Hur många gånger håller dina nedhalstampar för att rigga ditt Gun Mega XS? De slits nåt ofantligt av den extrema nedhalskraften, köpte först nån enklare tamp o den höll EN gång (gick av när jag skulle lossa nedhalet, var måttligt kul att försöka lossa tampen när den gått av ca 10cm från cleaten, blev en smäll när jag väl fick loss tampen, tur seglet höll)..Har nu bättre tamp o det har hållit 2 gånger men tampen börjar redan bra sliten ut…
Köp mxt förlängare så är problemet löst!!:wink:
-
Surfan: Har en NP UXT (kolfiber) förängare, så den e väl likvärdig??? I allafall så har den hållt hittills, men nog knakar det nånstans när de sista 2-3cm åker på (till o med tungt med veven då seglet bara har ett “glidblock” med 3 spår, självklart smörjer jag tamparna med teflonspray…)
-
@kinetic 417796 wrote:
Surfan: Har en NP UXT (kolfiber) förängare, så den e väl likvärdig??? I allafall så har den hållt hittills, men nog knakar det nånstans när de sista 2-3cm åker på (till o med tungt med veven då seglet bara har ett “glidblock” med 3 spår, självklart smörjer jag tamparna med teflonspray…)
Vet inte vem som uppfann “glidblocken” men glider gör det ju inte och det är ju inte ens bra på vågsegel… :tongue:
-
Kinetic: Nej, MXT har ett helt nytt system för nedhalet. Är i särklass den bästa förlängare jag sett/provat. Mastfoten strulade lite (kunde separera från mastförlängaren), men med en liten McGyver-lösning försvann det problemet.
Novice: Jag har själv kört just NP V8 (en 7.5 av årsmodell 2005, har jag för mig), och det var i min mening ingen jättestor skillnad mot fullblodsprylarna. Denna typ av segel räcker gott för dom som bara vill ligga och burna runt i viken med en GPS på armen. Eller vad är definitionen av hobby-speedare?
-
@Bjornen 417462 wrote:
Vilket segel tror ni passar bättre för hobby speed. V8 är ju känt för sitt bottendrag men men jag ha fått för mig att GTX har lite mindre buk och är mera formstabilt dvs passar mer för speed ? Stämmer det och i så fall är det seglet jag skall köpa ? Har ni andra rekomendationer i samma prisklass.
//Björn
Kollade in din segling igår Björnen och kan bara påpeka att du ska INTE köpa något freerace. Din utveckling går snabbt framåt och det är lika bra att du hoppar på en fullblodsrigg redan nu. Det är stor skillnad mellan ett freerace och ett fullblod i prestanda, och du kommer troligen redan nästa säsong stå på stranden suktande efter ett 7.0 fullrace.
Brädan som du nu också införskaffat kommer ännu bättre till sin rätt med ett riktigt racesegel. -
Då lägger jag in ett förslag: Beggat RS-5 7,2 med x6 mast för 5000:- vad tror ni om det ?
-
Kan bara hålla med ang det där med cambersegel. Jag har nocam freeracesegel och dom går bara inte att hantera när de är mycket överriggade men camberseglena bara tuffar vidare. Och med mycket mer kontroll och högre hastighet.
Jag valde dock sådana segel för att jag tycker det är rätt kul att bränna runt i choppet och hoppa och så med. Man får ju se till användningsområde och välja därefter. Men för 7.5 och större kommer jag skaffa cambersegel såsmåningom då man ändå inte leker direkt med sådana storlekar. Lika bra att du fläskar till med ordentliga prylar med en gång i sådana storlekar.
-
@Jester 417821 wrote:
Jag har själv kört just NP V8 (en 7.5 av årsmodell 2005, har jag för mig), och det var i min mening ingen jättestor skillnad mot fullblodsprylarna.
Vilket var ditt avgörande skäl för byte till fullrace Jester? Är du för alltid frälst på fullrace nu?
-
Oregistrerad
Gäst25 september, 2007 vid 11:40Björnen,
Köper du fullrace segel får du ett mer stabilt segel än ett V8/GTX. Punkt!
Vill du kunna köra löjligt överriggad blir det lättare med race.Du bör dock tänka på att dessa segel kräver rätt mast (rätt brand/100% kol).
Dessa master smäller ofta av (eller gjorde åtminstone) och kan då paja seglet = du måste köpa ny mast och laga seglet dessutom – Kan bli kostsamt.GTX från 2006 och framåt har 3 cambers, V8 2 cambers.
Tror att de flesta av oss gubbtjocka amatörer kan nå nästa lika hög hastighet med ett bra freerace/slalom segel som ett fullrace, till en betydligt lägre kostnad.
Det blir (lite?) kompromiss till (mycket?) lägre kostnad.
Kör själv V8 & GTX. Hade min ekonomi tillåtit det hade jag nog uteslutande kört rena race riggar.
Vad den kompromissen är värd i pengar för dig kan bara du avgöra Björn.
/Magnus
-
Oregistrerad;417893 wrote:Björnen,
Du bör dock tänka på att dessa segel kräver rätt mast (rätt brand/100% kol).
Dessa master smäller ofta av (eller gjorde åtminstone) och kan då paja seglet = du måste köpa ny mast och laga seglet dessutom – Kan bli kostsamt./Magnus
Tror inte på ovanstående längre, visst går master men jag tror inte att race-segel är överrepresenterade längre.
Tror det bästa köpet man kan göra är att köpa racesegel som är använda 1-2 säsonger, generellt är skicket gott samt att priserna är mer humana jämfört med att köpa nytt.
-
ygge: körde V8 och Rs4, och var nöjd med det. Men fick erbjudande om att köpa lite NS Warp segel för hyggligt pris. Men hade säkerligen kunnat köra exempelivs RS:Slalom eller liknande om jag inte hade kanonsegel redan..
-
@tobhed 417897 wrote:
Tror inte på ovanstående längre, visst går master men jag tror inte att race-segel är överrepresenterade längre.
Tror det bästa köpet man kan göra är att köpa racesegel som är använda 1-2 säsonger, generellt är skicket gott samt att priserna är mer humana jämfört med att köpa nytt.
Hur mycket slits race segel som används i överriggade förhållanden och med lite sköna kastfall ? Är det något att ta i beaktning eller slits dom som “vanliga” segel dvs hur man hanterar dom på stranden ?
//Björn
-
Knatte
Gäst25 september, 2007 vid 15:17@Bjornen 417905 wrote:
Hur mycket slits race segel som används i överriggade förhållanden och med lite sköna kastfall ? Är det något att ta i beaktning eller slits dom som “vanliga” segel dvs hur man hanterar dom på stranden ?
//Björn
Tror hanteringen på land/ovanför vattnet är det stora boven på ett (alla) segel.. Alla skador som uppkommer av kastfall, lär synas tydligt i monofilmen (seglet) via repor eller trasiga partier.
Smårepor och allmänt slitage tycker jag främst uppkommer i kontakten med grus/sten eller andra ojämna underlag vid riggningen osv.
Dvs. du lär nog se eller känna, om ett segel är krashat eller dåligt behandlat av tidigare ägare:smile: -
Håller man ögonen öppna (ebay.de bla) kan man hitta helt nya “race” segel av utgående modell för långt under listpris…Kan ta mitt SSR som ex, listpris i Sverige -06 ca 7000kr, köpte nytt på ebay för 4300kr inkl frakt till dörren med UPS…
http://cgi.ebay.de/Neilpryde-RS5-7-2-in-gelb_W0QQitemZ250166557345QQihZ015QQcategoryZ85363QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem (20 min på dig att bjuda…)
Logga in för att svara.