Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra GTX 7,0 vs NP V8 7,0

• bjornen

Medlem
    25 september, 2007 vid 18:19

@Bjornen 417832 wrote:

Då lägger jag in ett förslag: Beggat RS-5 7,2 med x6 mast för 5000:- vad tror ni om det ?

Seglet verkar vara i bra skick enligt bilder. Någon som har en åsikt förutom säljaren.

//Björn

Kinetic, tack för länken men jag har aldrig testat ebay och med bara 20 min kvar och dessutom på tyska så avaktar jag.

• kinetic

Medlem
    25 september, 2007 vid 18:53

Bjornen: Oki:). Min erfarenheter av ebay är positiva iaf (har handlat av 2 privat personer samt flertalet butiker). Så länge en säljare har många postiva “värderingar” kan man handla tämligen tryggt. Det dyker även upp Carbon 100% master på ebay då & då (bla Powerex) på auktion, vann själv två sådana auktioner 550 Euro inkl frakt för en 430 samt en 460 mast är inte helt fel. Annars har ja för mig att http://www.choppywater.de är en handlare man kan “diskutera” priser med i viss mån (sålde Fiberspar tidigare iaf, köpte 2)

• Knatte

Gäst
    25 september, 2007 vid 19:38

@Bjornen 417985 wrote:

Seglet verkar vara i bra skick enligt bilder. Någon som har en åsikt förutom säljaren.

//Björn

Kinetic, tack för länken men jag har aldrig testat ebay och med bara 20 min kvar och dessutom på tyska så avaktar jag.

Har du någon länk eller bild på seglet, som du funderar på ??

Som en jämnförelse så kan du kolla på ett RS6 och bättre mast för tusen kronor till här: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15262&sort=1&cat=13&page=3
    Då framstår ju inte ditt paket på “RS5 och en X6 mast” som lika prisvärt.

• marden

Medlem
    25 september, 2007 vid 19:40

ta hem dom här från danmark så kan jag ta det mindre
    http://www.riders.dk/Default.aspx?ID=212&addID=7008

• getwet

Medlem
    25 september, 2007 vid 19:45

@Bjornen 417985 wrote:

//Björn

Som några redan påpekat, det ska vara rätt mast! När det gäller detta så finns det inga genvägar. Håller man sig till rätt mast redan från början så slipper man problem. Många har surt erfarit att snåla in på mast blir ofta dyrt, mig inkluderat…..

• bjornen

Medlem
    25 september, 2007 vid 20:48

Svårt val som vanligt. Såhär ligger det till om man ser det ekonomiskt:

GTX -07 ink rätt mast 666 EUR leverans till dörren.
    V8 -07 ink rätt mast 777 EUR leverans till dörren.
    Beggat race 7000-7500 med skador och rätt mast utan leverans ?

Positivt:
    GTX och V8 med master är nya och levereras till dörren
    Raceseglen med master = prestanda

Negativt:
    Raceseglen begagnade, skador och levereras inte till dörren ?

Osäkert:
    GTX och V8 räcker prestandan, formstabila för mig ?
    Raceseglen har skador påverkar hållbarheten ?
    Raceseglen har prestanda som är överkurs för mig ?

//Björn:confused2:

• pugge

Medlem
    25 september, 2007 vid 20:58

No hard feelings Getwet eller Knatte! men tänkte lägga in lite funderingar från en icke lika erfaren surfare som också vill speeda! Det som Björn undrar om är min RS5:a med X6 mast. Skrev tidigare idag till Björn att vad mig beträffar när det gäller mast så vill jag gärna ha en hållbar mast som tål lite smällar.
    Är fortfarande ganska grön när det gäller vindsurfing/speed och kraschar ibland men vill ändå köra race,fulblod,fullcambrade segel. I mitt fall så föredrar jag då en mast som tål lite mer med ev. lite avkall på hastighet eller prestanda.
    Trots detta har jag bara en X6 wave mast med 65% kolhalt till min RS6:a och har som bäst en average på 35,8 knop, 37,2 på 100 meter och en 2 sekundare på 38,9 knop. Visst vi har bra vatten på Haga men jag börjar knappa in på dom som kör på 100%. Frågan är om det hade gått betydligt fortare med en 100%are X9 för mer än 6000 kronor? kanske, kanske inte. Om det hade gjort det så visst låt gå, jag har iallafall jävligt skoj.
    Jag tycker då inte det är värt eller kanske inte har råd med dom extra slantarna och risken med att den dyrare masten lättare går sönder. Visst i ett beggat paket så kan även jag ha råd och köpa 100% master men frågan är om jag vill???

Sen om mina prylar är värda mer eller mindre än andra paket hit eller dit beror ju helt och hållet på skick, hur hårt och hur många ggr det är använt osv osv. Sen betvivlar jag inte andras paket och säger att dom är i sämre skick osv. än andras. Det har jag ju ingen aning om. En del tycker det är ok att sälja för si å så mkt, en del kanske tycker det är ok med en annan summa osv. Det är ju efterfrågan och tillgång som räknas. Björn är intresserad av ett kit runt 7.0!, visst ett RS Racing med X9 mast i stl 9.0 om det nu skulle finnas för ex. 5000kr är ju kanon!!! men det är ju inte vad jag vill ha! Ska jag då köpa 9.0an bara för att det är mer prisvärt????

Sen visst tycker jag det är helt ok och tycker att man ska fråga runt och få hjälp och tips med köp hit och dit om man är osäker, absolut! det gör jag själv hela tiden när jag ska köpa nåt det är inte det! men värdera andras saker mot varandra osett det är lite konstigt!!

• kinetic

Medlem
    25 september, 2007 vid 21:09

Bjornen: Satsa på ett “full on” race segel med lämplig mast…Mitt tips är att “hålla huvudet kallt” o vänta ut rätt segel till rätt pris (nytt eller beg). Är ju inte så mycket kvar av säsongen (1 månad typ) och priserna på nya 2007:or lär sjunka ytterligare i butik (iaf i Tyskland…). Håll utkik på ebay tex o plötsligt en dag så hittar du ditt segel till bra pris, sen kan det kvitta om det är ett Gaastra,NP,Severne eller North…
    Och jag är övertygad om att raceseglens prestanda inte är överkurs för din del eftersom du redan fått blodad tand gällande “speedsurfing” så du skall självklart ha segel som kan pusha din fart så långt det bara går…

• kinetic

Medlem
    25 september, 2007 vid 21:15

Bjornen: RS5:an jag länkade till gick för futtiga 183 Euro..eller 223 Euro inkl lev till dörren…Finns som sagt fynd att göra på ebay emellanåt…

• bjornen

Medlem
    25 september, 2007 vid 21:23

@kinetic 418027 wrote:

Är ju inte så mycket kvar av säsongen (1 månad typ) och priserna på nya 2007:or lär sjunka ytterligare i butik (iaf i Tyskland…). Håll utkik på ebay tex o plötsligt en dag så hittar du ditt segel till bra pris, sen kan det kvitta om det är ett Gaastra,NP,Severne eller North…
    Och jag är övertygad om att raceseglens prestanda inte är överkurs för din del eftersom du redan fått blodad tand gällande “speedsurfing” så du skall självklart ha segel som kan pusha din fart så långt det bara går…

Jag säljer förhoppningsvis min freeride med rigg i morgon och det vore katastrof om säsongen skulle vara över redan. Vill ha ett segel nu 🙂
    Speciellt med den här proggen.

• kinetic

Medlem
    25 september, 2007 vid 21:27

Bjornen: Ok…:-) Har du fnulat på Gun Sails? Tex ett nytt Mega XS 6.8 -07 inkl ny Select (100%) mast? Jag är rätt övertygad om ett pris mellan 7000-7500 inkl frakt är ingen omöjlighet..

• Knatte

Gäst
    26 september, 2007 vid 04:52

@Pugge 418025 wrote:

No hard feelings Getwet eller Knatte! men tänkte lägga in lite funderingar från en icke lika erfaren surfare som också vill speeda! Det som Björn undrar om är min RS5:a med X6 mast. Skrev tidigare idag till Björn att vad mig beträffar när det gäller mast så vill jag gärna ha en hållbar mast som tål lite smällar.
    Är fortfarande ganska grön när det gäller vindsurfing/speed och kraschar ibland men vill ändå köra race,fulblod,fullcambrade segel. I mitt fall så föredrar jag då en mast som tål lite mer med ev. lite avkall på hastighet eller prestanda.
    Trots detta har jag bara en X6 wave mast med 65% kolhalt till min RS6:a och har som bäst en average på 35,8 knop, 37,2 på 100 meter och en 2 sekundare på 38,9 knop. Visst vi har bra vatten på Haga men jag börjar knappa in på dom som kör på 100%. Frågan är om det hade gått betydligt fortare med en 100%are X9 för mer än 6000 kronor? kanske, kanske inte. Om det hade gjort det så visst låt gå, jag har iallafall jävligt skoj.
    Jag tycker då inte det är värt eller kanske inte har råd med dom extra slantarna och risken med att den dyrare masten lättare går sönder. Visst i ett beggat paket så kan även jag ha råd och köpa 100% master men frågan är om jag vill???

Sen om mina prylar är värda mer eller mindre än andra paket hit eller dit beror ju helt och hållet på skick, hur hårt och hur många ggr det är använt osv osv. Sen betvivlar jag inte andras paket och säger att dom är i sämre skick osv. än andras. Det har jag ju ingen aning om. En del tycker det är ok att sälja för si å så mkt, en del kanske tycker det är ok med en annan summa osv. Det är ju efterfrågan och tillgång som räknas. Björn är intresserad av ett kit runt 7.0!, visst ett RS Racing med X9 mast i stl 9.0 om det nu skulle finnas för ex. 5000kr är ju kanon!!! men det är ju inte vad jag vill ha! Ska jag då köpa 9.0an bara för att det är mer prisvärt????

Sen visst tycker jag det är helt ok och tycker att man ska fråga runt och få hjälp och tips med köp hit och dit om man är osäker, absolut! det gör jag själv hela tiden när jag ska köpa nåt det är inte det! men värdera andras saker mot varandra osett det är lite konstigt!!

Ingen tanke på att spela ut olika säljare mot varandra och jag visste inte vem som sålde denna rigg. Ber om ursäkt om du tyckte detta 🙂 Jag vet av erfarenhet att det är skitsvårt att få betalt för sina beggade prylar och man mer eller mindre får skänka bort dessa.

Men vad jag gjorde var att dra en parralell /jämnförelse på skapligt likvärdiga grejer som nu finns på säljes.
    Nu vet jag inte vilket skick Speedjannes rigg var i. (Sedan var det ju i fel storlek också..)
    Men det var ett nyare segel och en annan mast. Sedan om en X9- eller X6-mast är en fördel eller nackdel låter jag vara osagt (med tanke på hållbarheten, som på tidigare master har varit osäker)

jag kör själv inte med 100& kol i mina master och tror inte man förlorar så mycket i prestanda på att offra några procent kol:tongue:

• faster

Medlem
    26 september, 2007 vid 06:36
    Bjornen;418032 wrote:
    Jag säljer förhoppningsvis min freeride med rigg i morgon och det vore katastrof om säsongen skulle vara över redan. Vill ha ett segel nu 🙂
    Speciellt med den här proggen.

Får du bara tummen ur röven och bestämmer dig, för det finns ju segel till salu. Dags för lite handling nu Bjornen, upp med lädret:laugh:

• thomme

Medlem
    26 september, 2007 vid 07:03

@kinetic 418030 wrote:

Bjornen: RS5:an jag länkade till gick för futtiga 183 Euro..eller 223 Euro inkl lev till dörren…Finns som sagt fynd att göra på ebay emellanåt…

Hur vet du att det kostar 40 euro att få hem seglet ?
    Enligt infon endast försäljning till Tyskland, hur fixar man betalningen till privat person?

• speedjanne

Medlem
    26 september, 2007 vid 07:07

Det går att pruta på min RS6:a med mast….Måste upp med handpenningen till mina 4 nya Northriggar.

Mvh Speedjanne

Ring och pruta 0736336017

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra GTX 7,0 vs NP V8 7,0

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.