Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra GTX 7,0 vs NP V8 7,0

• thomme

Medlem
    26 september, 2007 vid 07:14

@Bjornen 417905 wrote:

Hur mycket slits race segel som används i överriggade förhållanden och med lite sköna kastfall ? Är det något att ta i beaktning eller slits dom som “vanliga” segel dvs hur man hanterar dom på stranden ?

//Björn

I RS5 seglen slits toppbandet som är samma konstruktion i alla NP segel fast racing seglen har mkt större krafter i nedhalet än andra segel – svagt

Men segel reparatörer tjänar en hacka, på Björns segelvård sa han ” ja dom där känner man igen, jag tror jag har lagat alla som finns i Stockholm “.
    När jag var där stod ett par RS racing inne för rep.

Slitage även från bommen matt monofilm ( på med klibbor ) och ett windwing formula sprack i förliket vid en camber

• kinetic

Medlem
    26 september, 2007 vid 07:17

Thomme: När jag har köpt saker från ebay.de så har jag överfört pengarna i förskott. Att det kostar 40Euro att frakta hem ett segel vet jag då jag ordnade frakt själv när jag tog hem mitt 7.6a (butiken som sålde seglet vill skicka med DHL för 110Euro…)

• bjornen

Medlem
    26 september, 2007 vid 07:40

@faster 418050 wrote:

Får du bara tummen ur röven och bestämmer dig, för det finns ju segel till salu. Dags för lite handling nu Bjornen, upp med lädret:laugh:

Handlar gärna om du ger mig ett riktigt bra pris 😉 Skicka ett till PM så kanske det löser sig…

//Björn

• jgz

Medlem
    26 september, 2007 vid 11:40

Har provat och jämfört lite segel.
    Jag blev positivt överaskad av Tushingham X-15 7.0. Mycket stabilt och lättkört.
    Hela riggen kändes som en liten behändig rigg.
    Det blåste så att de som var ute med freeridesegel på 5.5 var klart överriggade.
    Tush var helt stabilt och levererade mycket kraft framåt, lätt att hålla . Inget parerande alls. Farten bara ökade.

• bjornen

Medlem
    26 september, 2007 vid 11:45

@JGZ 418091 wrote:

Har provat och jämfört lite segel.
    Jag blev positivt överaskad av Tushingham X-15 7.0. Mycket stabilt och lättkört.
    Hela riggen kändes som en liten behändig rigg.
    Det blåste så att de som var ute med freeridesegel på 5.5 var klart överriggade.
    Tush var helt stabilt och levererade mycket kraft framåt, lätt att hålla . Inget parerande alls. Farten bara ökade.

Tjena, var det du som körde med AHD:n och X-15 i Fituna i måndags ?

//Björn

• bjornen

Medlem
    26 september, 2007 vid 13:09

Nu har jag ett segel på gång RS-slalom 7,2 -07 knappt använt för 4000:- tyvärr utan mast 😡 men är seglet en bra modell alltså är det ett racesegel eller freerace och vad tror ni om priset ?

• jgz

Medlem
    26 september, 2007 vid 13:12

@Bjornen 418093 wrote:

Tjena, var det du som körde med AHD:n och X-15 i Fituna i måndags ?

//Björn

Nej. Det var en kompis , Tompa.
    Men det är ett sådant segel jag provat

• jester

Medlem
    26 september, 2007 vid 14:11

RS Slalom ser grymt fina ut. Culing gick ju bra som f-n med det seglet på F2 Speed Challenge på Haga i våras.

Priset är väl helt ok om seglet är i toppskick. Kanske går o pruta en hundring eller två..

• tobhed

Medlem
    26 september, 2007 vid 14:33

Instämmer med Jesper, säkert ett bra segel. Frågan är väl vad slutsumman landar på om du skaffar en mast också? Detta ska väl då jämföras med andra segel som är till salu som det har pratats om i tråden…

• Knatte

Gäst
    26 september, 2007 vid 14:37

@tobhed 418135 wrote:

Instämmer med Jesper, säkert ett bra segel. Frågan är väl vad slutsumman landar på om du skaffar en mast också? Detta ska väl då jämföras med andra segel som är till salu som det har pratats om i tråden…

Håller med Tobbe, att jag hellre hade köpt ett paket enligt ovanstående diskussioner. Tänk på att en bra mast X6 eller X9 kostar lika mycket eller ännu mera än de 4000 kr detta seglet kostar.
    Men seglet är ju ett racesegel som du lär bli lycklig med annars:smile:

• bjornen

Medlem
    26 september, 2007 vid 14:41

Tjena nu ska jag sluta terrorisera er för jag har köpt seglet för 3800 med leverans till dörren. Jag ska kolla med keppler och borde kunna få en mast därifrån för runt 300 eur men annars kanske jag kan gulla med pugge…:smile:

//Björn

• marden

Medlem
    26 september, 2007 vid 14:43

@Bjornen 418116 wrote:

Nu har jag ett segel på gång RS-slalom 7,2 -07 knappt använt för 4000:- tyvärr utan mast 😡 men är seglet en bra modell alltså är det ett racesegel eller freerace och vad tror ni om priset ?

ja ska bort i helgen, men du kan få prova/låna mitt rlktiga rejssegel:)
    om du kan komma förbi ikväll o hämta det ,så har du nått att jämnföra med sen

säljes nasish stelath 7,0-05a

• Knatte

Gäst
    26 september, 2007 vid 14:48

@Bjornen 418139 wrote:

Tjena nu ska jag sluta terrorisera er för jag har köpt seglet för 3800 med leverans till dörren. Jag ska kolla med keppler och borde kunna få en mast därifrån för runt 300 eur men annars kanske jag kan gulla med pugge…:smile:

//Björn

Får väl säga grattis, till att det blev en race-segel affär 🙂

• bjornen

Medlem
    26 september, 2007 vid 18:12

@Mården 418140 wrote:

ja ska bort i helgen, men du kan få prova/låna mitt rlktiga rejssegel:)
    om du kan komma förbi ikväll o hämta det ,så har du nått att jämnföra med sen

säljes nasish stelath 7,0-05a

Tack ska du ha för erbjudandet det var shysst, så då blir det ingen segling för dig heller på fredag/lördag ? Själv är jag upptagen denna helg och nästa 😡 men man kanske kan ta ledigt någon dag om prognosen blir bra.

//Björn

• bjornen

Medlem
    27 september, 2007 vid 08:06

@Bjornen 418139 wrote:

//Björn

Om jag nu funderar lite in i framtiden så kanske det blir en mindre bräda och ett segel till runt 6,0 också. Är det någon som vet hur det fungerar med x6 430 + x-tender till RS-slalom. Fungerar det så kanske det är läge att köpa en 430 mast och använda den till 7,2 och det eventuella 6,0 i stället för 2 st master ? Sorry kan inte sluta terrorisera :blush:

//Björn

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra GTX 7,0 vs NP V8 7,0

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.