Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra Poison – problem med riggning

• pgvirtual

Medlem
    3 november, 2009 vid 07:39

Enligt en interview med Dan Kassler i senaste tyska Surf Magazine skall Gaastra RDM masterna vara 74 – 65, böjkurva 9. Jämfört med 76 – 64, böjkurva 12, som är “traditionell Constant Curve”.

• doc

Medlem
    3 november, 2009 vid 08:54
    PGVirtual;586340 wrote:
    Nya Gaastra mäster är precis lika toppstyva som de med ett par år på nacken. I alla fall om man tror på mätningar som diverse surftidningar i olika länder har gjort.

Det enda som har ändrat är att de som gör toppstyva mäster har börjat kalla dem Constant Curve (tidigare betydde det ungefär 12%).

Nix. De är inte alls likadana. Om du inte tror mig kan du komma förbi och provrigga. Jag har 2005/2006 och 2008/2009 i 400cm. Känns helt annorlunda i seglet. Annan diameter, annan fabrik, annan lindning. Visst är de toppstyva, men den totala böjkurvan är klart annorlunda.
    Gamla master funkar bra i nya segel men 2006 års segel känns inte riktigt lika bra med nya master som med gamla.

2007 års Gaastra RDM stack ut lite ur mängden. Svårt att säga om det beror på att dom bara var lite för styva totalt sett i underdelen eller om det var ngt annat, men 2008 och framåt är åter mer klassiskt Gaastra i böjen.

Dock – 2008 Gaastra funkade avsevärt bättre än Powerex och lite bättre än Fiberspar RDM i mina 2006-segel.

• rasmus_w

Medlem
    3 november, 2009 vid 11:11

Skulle vara kul att producera en mast som verkligen var constant curve, dvs precis samma styvhet i toppen som i botten och på mitten. Om jag har förstått nomenklaturen så antar jag att den skulle kallas topp-stenhård eller nåt sånt.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra Poison – problem med riggning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.