Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra RDM 75% 370

• Gaastra RDM 75% 370

Publicerad av sturle på 21 augusti, 2011 vid 10:20

Hej.
    Andre som tycker denne masten inte er bra? Har rigget min IQ 4.2 med denne, och det seiler inte bra…Har nå kjøpt Tecnolimits 100% slim mast, og det er betydlig bedre…Hvorfor utikler ikke gaastra en mast som passer til seilet?

doc svarade 13 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • doc

Medlem
    21 augusti, 2011 vid 10:23

Jag tycker masten är bra. Vilken årsmodell? 2007 hade en konstig kurva, som inte passar andra årgångar. Jag har 2009-master som är samma som 2011, passade bra till alla mina Manic men 4.2 lyckades jag aldrig komma överens med.
    Sammanträffande?

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2011 vid 05:34

Jag har kört med den masten i tre säsonger nu, tycker den funkar bra även på 4.2. Mest har jag faktiskt kört den med 3.7, ett tiotal gånger. Men – jag har bara kört två olika 370 master genom åren (AMEX och Gaastra), så referenserna är begränsade…

Låter märkligt att ett Gaastra segel inte skulle rigga bra på en Gaastra mast?

• oscar

Medlem
    22 augusti, 2011 vid 06:12

Kan vara fel på masten eller så ha du “onormal” vikt. Vad väger du? Rekommendationerna på seglen avseende mast är förmodligen framtagna för en seglar runt 75-85 kg. Väger du mer eller mindre KAN en annan mast funka bättre.

• sturle

Medlem
    22 augusti, 2011 vid 08:06

Hej. Veier 83 Kg. 4.2 Gaastra IQ Fungerer mycket bättre med en Tecnolimits slim 370 mast 100%. Kan jo være at Gaastra har 70% og Tecnolimits har 100%. Gaastra masten er 2011 modell. Men jeg har ikke fått testet masten så mycke. Men har seilt ca 3 gånger med den. Var helt håpløst på Guincho med 4.2 IQ, men da var jeg mycket ovverriggat. Andre seilte med 3.7. Når man er overrigget tror jeg 100% er bättre, da den vel flexer mer. Har hørt om mange andre som bytter ut denne Gaastra masten. Konstigt at dom inte tilverker en 100% RDM mast på 370, selv om den vel brister tidligere.

• dala-lama

Medlem
    22 augusti, 2011 vid 09:29

Jag tycker att Gaastras 370 75% funkar ok men jag kör IQ 3.6 4.0 och 4.5 storlekar.
    Har också -11 master.
    Men man kan väl säga att 4lattade segel generellt inte har som sin starkaste sida att köras överriggade.
    P

• doc

Medlem
    22 augusti, 2011 vid 11:25

Det finns en Vandal 370 100%, samma böjkurva, samma fabrik…
    Technolimits är ju mjukare i toppen vilket ger mer buk kring bommen och lösare topp, så det är inte konstigt om seglet känns annorlunda och bättre i överriggade förhållanden. Med originalmasten gissar jag att du ändå går bättre när du är nästan underriggad. Så funkar mina Riot som är designade av samma kille.
    Ett Manic 3.7 som minsta löser problemet…

Mitt Riot 4.8 känns helt annorlunda med 100% 400 jmf med 75% 370, passar mina drygt 80kg bättre. Jag har också en kompis som kört Manic 4.2 på 400-mast så det handlar nog en del om tyck och smak.

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2011 vid 12:49

Ja, vad man gillar för känsla lär väl gälla även master, precis som segel och brädor. Själv gillar jag lite mer snärt i masten på 430 för tidig planing och acceleration, men kan se mig själv uppskatta en lite mjukare 370 än den jag har idag, exempelvis.

• tim-eriksson

Medlem
    22 augusti, 2011 vid 20:35
    Dala Lama;666756 wrote:
    Jag tycker att Gaastras 370 75% funkar ok men jag kör IQ 3.6 4.0 och 4.5 storlekar.
    Har också -11 master.
    Men man kan väl säga att 4lattade segel generellt inte har som sin starkaste sida att köras överriggade.
    P

Testa då att köra överriggad med 3lattade… Hemskt!

• doc

Medlem
    22 augusti, 2011 vid 21:36

Mina Riot funkar finfint överriggade. Rent kosmetiskt kan dom få ett litet diagonalt veck upp mot spetsen av översta lattan i de värsta byarna, men dom känns stabila i tryckpunkten och släpper fint ut överskottsvind, så jag vill påstå att det har med seglet att göra och inte bara hur många lattor det råkar ha…
    Här trycker det på ca 20m/s och jag kör 4.0 med Gaastra RDM 370 75% [img]http://www.kulingvarning.nu/index.php?callback=image&pid=9244&width=500&height=&mode=[/img]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gaastra RDM 75% 370

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.