Tjena, du kan lära dig stå åka och det mesta även med en högprestanda skärm MEN det är svårare att avancera till dom svårare tricken eftersom du måste ha din uppmärksamhet på kite’n för att den inte ska hamna fel och du dunsa i backen (vattnet)…. Kan inte rekomendera en låg AR skärm typ wippi hydro eller naish ar 5 eller liknande (en drake som är nästan lika bred som den är lång) för dom blir som sagt bara tröga i luften…
Jag börja med AB från wippi och det funka utmärkt men när jag fick tag på en medium AR drake istället lossna det nästan direkt eftersom jag kunne i princip skita i vad draken gjorde och koncentrera mig på tricket i fråga..
Om man tittar på dom andra svaren här nere så är det lite blandat vad man klassar som prestanda skärm?
En x2/x3, AB, scoop, mm är för avancerat (IMO) medan Aero , north Rihno, SS fuel mm är precis lagom (även för avancerade åkare) allt beror på åkstil…
När det kommer till snabbhet i luften så är min teori att det inte är hellt beroende av AR värde utan snarare forme, vinkel, styvhet och längd på vingspettsarna. grundar detta på att en ss fuel 03 (mellan prestanda) är snabbare än en X2 (högprestanda), om man börjar från kl.12 och gör fullt styrutslag så att draken snurra i cirklar tills den träffar marken så snurrar fuel’n fler varv! vet inte hur mycket detta test betyder i verkligheten men det borde säga något.
En annan aspekt är att en låg AR drake är stabilare i luften och kräver mindre imput från piloten för att ge drag hela tiden medan en hög AR måste jobbas och trixas med hela tiden…
För att styrka detta kan man ju nämna att dom flesta av svenka kite eliten kör medium AR drake!
Försök att få prova båda sorter och bestäm själv vad du tycker så får du vad du vill ha