Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Gamla” material i ny teknik = alternativ till kol

• “Gamla” material i ny teknik = alternativ till kol

Publicerad av markram på 17 juli, 2004 vid 11:27

Om 3-7 år kommer vi kanske att köra med alumaster igen.
    Och proffsen med titan. Bommar detsamma, men mycket lättare än dagens och med 4-10ggr högre resistens mo utmattning (dock ej tåligare mot misshandel än dagens alu.
    Ja, skratta gärna, men igår kom jag hem från Japan och på hemresan läste jag ett antal papers om en process som uppfanns inom ryska militärens långsiktiga materialutveckligsprogram.
    Som vi alla vet föll ju muren och då drogs medel in från kreml till instituten som hade i uppdrag att ta fram teknik som skulle “skydda” öst från västerländsk dekadens..

Numera har de flesta skarpa hjärnorna flyttat till företag och universitet i omgivningen och i Osaka jobbas det på att höja material prestanda i koppar, titan och alu-legeringar med något som kallas ecap-processen.
    Sannolikt kommer vi surfare vara bland de första “test-piloterna” som får åtnjuta detta.
    Vad gör man då för att höja prestandan?
    Jo man trycker materialet igenom en kanal med 90-graders böj, med vissa parametrar en eller flera gånger.
    I titan och koppar är prestanda-höjning i utmatting, styvhet och styrka dramatisk i testen som gjorts(250-400%).
    I alu har man inte riktigt fått till det så bra men det är ju i detta segment som man ser stora potentialen (alu är billigt och lätt).

På vilket sätt detta kan vara bra för oss surfare?
    *Billigare prylar smile.gif
    *Lättare prylar smile.gif
    *Bättre livslängd smile.gif
    *Prispress gentemot kol och andra dyra materialalternativ cool.gif
    *Slippa simma hem pga att bom, förlängare eller annat utmattats -helt enkelt säkerhet. laugh.gif

anonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • kamaaina

Medlem
    17 juli, 2004 vid 12:56

Jag kan iof tänka mig att de som utvecklat metoden när den väl kommer fungera nog gärna vill ha en slant för mödan. Att prylarna kanske blir lättare och mer slitstarka kan jag hålla med om, men tvivlar på att det kommer bli billigare. Bättre saker än redan befintliga blir sällan billigare. Nåväl jag väntar med spänning till den dag då mast, bom o segel ihop väger 1kg.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juli, 2004 vid 15:45

Hej!

Har du mer information om det där.Det verkar spännande.Skicka gärna ett e-mail om du har tid och lust.

MD

mdkomposit@telia.com

MD Komposit
    Perstorpsvägen 11
    616 33 Åby

Tel/fax: 011 60777 Mobil: 073 500 68 82

http://www.ebalta.de
    http://www.seal.it
    http://www.usg.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing “Gamla” material i ny teknik = alternativ till kol

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.