Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gamla prylar – duger idag?

• Gamla prylar – duger idag?

Publicerad av hakan-b på 6 juli, 2006 vid 13:14

Jag tittade på vinden på sommarstugan och såg då min gamla Astro Rock som jag använde senast för 7-8 år sedan. Beträffande fenboxen som är av antik modell – går det på ngt sätt med plastningsarbete göra så att man kan få dit en mer modern? Vilken typ av fenbox skall man fvälja? Eller är det overkill på en så gammal bräda? På vinden låg även min mast – en Fiberspar World Cup Carbon. Funkar den med ett modernt segel? Mvh Håkan B

hakan-b svarade 18 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oscar

Medlem
    6 juli, 2006 vid 13:22

Astro rock var en bräda före sin tid. Tyvärr fortsatte man intei samma spår förrän runt 98 då F2 släppte sin AIR.

Om du ska byta box så är det nog powerbox som är bäst och du kan gjuta av en modern brädas box. Men det finns fortfarande en del lämpliga fenor att få tag i med usbox vilekt jag antar att det är. Om du köper ett nytt segel så ta ett som inte är så mastkänsligt vilket innebär de olika märkenas billigare freeridesegel.

• fredrik-ygge

Medlem
    6 juli, 2006 vid 13:30

Det är Trimbox på Astro:n va? (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=3822)

Tror inte det är omöjligt att få tag på fenor / hitta adapter (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=21562). Det har funnits trimboxfenor till salu här på surfzone från och till. Skulle inte lägga ner min själ på att bygga om fenboxen på en Astro. Hur det är så kommer det ändå kosta ganska många hundralappar (speciellt om man dessutom skall köpa nya fena) och då undrar jag om man inte för samma pengar får ny bräda inklusive fena, t.ex. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8776

Edit: Oscar hann visst svara före mig. Svaren kompletterar kanske varandra …

• fredrik-ygge

Medlem
    6 juli, 2006 vid 13:38

Om Oscar har rätt och det är US-box och du inte vill bygga om så har jag en super Curtis slalom 32 cm fena till salu. Snabbaste US-box fena som kan uppbringas.

• billie

Medlem
    6 juli, 2006 vid 13:57

Det behövs väl inte bygga om boxen på den brädan. Hör med de seriösa vindsurfingsfirmor , de har säkert någon passande fena i lager. Tyvärr så höll ju inte orginalfenorna så bra .Och masten duger säkert bra till de flesta segel.

• fredrik-ygge

Medlem
    7 juli, 2006 vid 07:31

Vet inte om ovanstående inlägg var menat att sätta mig i kontrast till seriösa vindsurfingfirmor. Det kan läsas så. Lite fakta om fenan i så fall:

Det är en Curtis SR6b 32cm. Den säljs av seriösa firmor som: http://www.vindsurfing.se/default.php?cPath=36_60
    Denna typ av fena var tredje snabbaste registrering i Sverige 2005 på GPS speedforum – Jesper “Jester” Kinnås 35.69 knop (även om den förstås var en powerbox). Längden 32 cm är perfekt som enda fena till en Astro.

Fenan är i nyskick och jag säljer den för 500 kr. Fråga vem du vill, bättre slalomfena till en Astro får du inte för de pengarna. Skicka ett PM om du är intresserad.

• billie

Medlem
    7 juli, 2006 vid 08:46

Sorry Fredrik . jag läste ditt inlägg för snabbt. Den fenan du har måste ju vara det bästa alternativet. De gamla Astro rockarna hade ju vanlig fenbox och som det verkar de senare hade trimbox. Och det kan ju inte vara någon vits med att bygga om något när hjälpen finns så nära

• hakan-b

Medlem
    7 juli, 2006 vid 09:18

Hej!

Tack för alla svar och goda råd. Jag förstår att det är Classic/US-box på brädan. Och Fredrik.Ygge – Jag är intresserad av din Curtis-fena – hör av mig runt den 25 – kommer tillbaka till Götet då.

Mvh HB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gamla prylar – duger idag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.