Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal bräda vs. ny…. :-)

• Gammal bräda vs. ny…. :-)

Publicerad av s på 4 april, 2008 vid 17:47

Hehehe!!!

Kolla in denna! Det är min första vindsurfingbräda jämfört med en av de senaste!

Åbäket är en Klepper S103 från 1985 och väger säkerligen 25kg+
    Till detta hade jag ett 6,5m2 fat head segel. Så på den tiden var det ultramodernt! Den hade ju till och med fotstroppar! (Kolla placeringen…)
    Det var lite vemodigt att slänga den. Den åkte på tippen när mina föräldrar flyttade ur huset. Den har legat på deras vind i minst 15 år. Det var för jobbigt att ta ner den.

De som idag lär sig på prylar som är 100cm breda och väger 10 kg kombinerat med ultralätta riggar vet inte vad riktig vindsurfing är… Det ska vara jobbigt! :cool2:

/Staffan

joth svarade 16 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • andersbq

Medlem
    4 april, 2008 vid 17:59

@S.. 456290 wrote:

Hehehe!!!
    Kolla in denna! Det är min första vindsurfingbräda jämfört med en av de senaste!
    Åbäket är en Klepper S103 från 1985 och väger säkerligen 25kg+
    Till detta hade jag ett 6,5m2 fat head segel. Så på den tiden var det ultramodernt!
    /Staffan

Märkligt, 1985 hade jag fullcambers i alla racesegel, 5.2-7.5 och min coursebräda Fanatic Cat vägde 13,8 kg… 😀

• s

Medlem
    4 april, 2008 vid 18:25

@andersbq 456293 wrote:

Märkligt, 1985 hade jag fullcambers i alla racesegel, 5.2-7.5 och min coursebräda Fanatic Cat vägde 13,8 kg… 😀

Yeah, right!!!
    S103:an kanske är från 1983 men jag har för mig att det var 1985 för pappa köpte den 1986 ett år begagnat.
    Fanatic Cat kom väl 88 eller 89 om jag inte minns fel, vilket jag troligen gör i och för sig.

87 köpte jag min första egna bräda – Surfpartner Dry. Den var 58cm bred och 285 lång och vägde på pappret 12,5kg men i verkligheten över 15… Den kostade 4500kr med ett NPU Comfort Wing med tre genomgående lattor. Sjukt dåligt segel!
    Samma år köpte min kompis Per en Klepper S295. Lite avundsjuk man va då! Den var ju ”ultralätt”.
    89 har jag för mig att jag köpte en Klepper S272, den varianten som sprack… Till denna ett Neil Pryde World Cup Wave 5.4! Nice!
    Då har jag för mig att Per köpte sin första Fanatic Cat som var alldeles ny modell.

Sen rann det på med vågbrädor för min del… Flera omöjliga Maui-brädor som gick sönder hela tiden! Per gick med i ”racecirkusen” och då pratar vi sjukt mycket kolfiber och cambers! Och prispengar på tävlingarna!

Ett surfuppehåll på sex år fick jag till sen… 1992 flyttade jag till Riksgränsen ett par år, sen Åre i fyra år till. Sen hittade jag tillbaka till västkusten och insåg livets mening (som Gurra gjorde förra året) och köpte lite nya grejer – och på den vägen är det… 🙂 🙂

/Staffan

• Oregistrerad

Gäst
    4 april, 2008 vid 19:49

Om man tittar på färgerna så kan man ju tro att brädorna är från samma år. T.o.m de vita stropparna verkar vara samma! Är du säker på att den stora inte är en 210 liters RRD Freestyle/Wave? //Hellman

• andersbq

Medlem
    4 april, 2008 vid 19:53

Man kan väl sammanfatta det som att bytt upp dig med åren!
    (Jo Fanatics courseracer 1985 hette Fanatic Racy Cat (epoxi), men bytte sedan namn till Fanatic Cat -86. Och kom sedan i nya former de följande åren och fick även heta Ultra och Mega Cat. Kunde inte bara låta bli att retas lite!)

• andersbq

Medlem
    4 april, 2008 vid 20:19

Racy Cat och Gaastra Racefoil 1985, det lite tragiska är väl att jag är kvar precis där rent segeltekniskt medans du Staffan är mer i fas med din lilla nya bräda…

• s

Medlem
    5 april, 2008 vid 08:45

@Oregistrerad 456312 wrote:

Om man tittar på färgerna så kan man ju tro att brädorna är från samma år. T.o.m de vita stropparna verkar vara samma! Är du säker på att den stora inte är en 210 liters RRD Freestyle/Wave? //Hellman

Jag ska höra med Roberto om det är så 😀

• joth

Medlem
    7 april, 2008 vid 10:41

@andersbq 456313 wrote:

Man kan väl sammanfatta det som att bytt upp dig med åren!
    (Jo Fanatics courseracer 1985 hette Fanatic Racy Cat (epoxi), men bytte sedan namn till Fanatic Cat -86. Och kom sedan i nya former de följande åren och fick även heta Ultra och Mega Cat. Kunde inte bara låta bli att retas lite!)

Oooo en Fanatic Racy Cat -85 har man ju haft. Ångrar så att jag gjorde mig av med den.

Ingen som har en till salu… Vill ha en courceracer typ den eller lightning eller Mistrals equipe eller one design. Men ingen verkar vilja avyttra sin…. Snälla kolla era garage och återkom till mig.

Har en gammal F2 strato -85 idag som både är för tung och trög… 20knop har jag lyckats plana upp den i. Och den har jag egentligen skänkt till en kompis men lånat tillbaka

• stoorfaen

Medlem
    7 april, 2008 vid 11:03

Hehe, undrar faen inte om jag lärde mig på surfpartner air och dry!?! Var det en sån här du hade S? PS. bilden är tagen 2004 i skälderviken! 😀

• andersbq

Medlem
    7 april, 2008 vid 15:13

@joth 456726 wrote:

Ingen som har en till salu… Vill ha en courceracer typ den eller lightning eller Mistrals equipe eller one design. Men ingen verkar vilja avyttra sin…. Snälla kolla era garage och återkom till mig.

Jag har en Mistral Equipe II i perfekt skick med stora kolcenterbordet och allt, men jag är ju en brädhamster, jag skulle kunna tänka mig skilljas från den om jag kan köpa en annan coursebräda, för även om jag inte använder den vill jag ändå ha en.
    Jag ska kolla med min brädbyggare, om han vill sälja sin.

• s

Medlem
    8 april, 2008 vid 11:53

@stoorfaen 456732 wrote:

Hehe, undrar faen inte om jag lärde mig på surfpartner air och dry!?! Var det en sån här du hade S? PS. bilden är tagen 2004 i skälderviken! 😀

Snyggt!

Jag hade en Dry av årsmodellen tidigare, eller ett par tidigare. Det var ju samma design flera år i rad på den tiden.

/Staffan

• joth

Medlem
    8 april, 2008 vid 12:36

@andersbq 456781 wrote:

Jag har en Mistral Equipe II i perfekt skick med stora kolcenterbordet och allt, men jag är ju en brädhamster, jag skulle kunna tänka mig skilljas från den om jag kan köpa en annan coursebräda, för även om jag inte använder den vill jag ändå ha en.
    Jag ska kolla med min brädbyggare, om han vill sälja sin.

Jo, en sådan bräda e perfekt att bara glida runt med eller göra långfärder så klart man vill ha en. Lyckas du få tag i en annan så är jag intresserad.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal bräda vs. ny…. :-)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.