Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal rigg, Ny Bräda

• Gammal rigg, Ny Bräda

Publicerad av linnuz på 29 juni, 2008 vid 16:22

Går det att ha en gammal 80-tals rigg på en ny bräda?
    Då tänker jag på en rigg med ett segel som är trekantigt, men är det nån nyare mastfot nu än då?

Vadå för nån? Går det å ha på en gammal rigg?
    Vart kan man köpa sån?

Jag har en sån mastfot man kör ner i ett stort ”hål”.

hellgren svarade 16 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 53 Svar
  • 53 Svar
  • andersbq

Medlem
    29 juni, 2008 vid 16:36

Varför vill man ha en så gammal rigg på en ny bräda???
    Du kan ju lätt få en modern rigg gratis. Det är nog många med mig som slänger prylar hela tiden.

• Knatte

Gäst
    29 juni, 2008 vid 16:51

@Linnuz 478612 wrote:

Går det att ha en gammal 80-tals rigg på en ny bräda?
    Då tänker jag på en rigg med ett segel som är trekantigt, men är det nån nyare mastfot nu än då?

Vadå för nån? Går det å ha på en gammal rigg?
    Vart kan man köpa sån?

Jag har en sån mastfot man kör ner i ett stort ”hål”.

Nope! Det kommer inte fungera alls bra! Säger som Anders, skaffa en modern rigg för 1000-2000 kr så får du mycket roligare.
    Gamla och nya prylar passar inte ihop, då de är designade efter helt olika förutsättingar.
    Likna det vid att ha ett par skidor, där ena skidan är en kompaktskida från 80-talet och den andra skidan är en modern carving.
    Det kommer inte bli en njutbar tur. Samma fenomen med gammal rigg på ny bräda..:blush: Så svaret på din fråga är ett nej!!

• linnuz

Medlem
    29 juni, 2008 vid 16:53

Okej, det som är är att jag inte ”hittat” nån som slänger eller säljer ett komplett riggpaker i stockholms området.

Och jag har ännu ingen bräda, (eller jag har ju en riktigt gammal, början av 80-talet) Så jag hade tänkt att börja med och köpa en bräda, så det va därför jag undrade om man kan ha en gammal rigg på en ny bräda.

Och dem nya mastföterna fungerar dom att sätta på en gammal odelbar mast från 80-talet?

/Skrev det här innan jag han läsa Knattes inlägg

• andersbq

Medlem
    29 juni, 2008 vid 17:09

Jo du kan ha en gammal mast i en ny mastförlängare. Men jag rekommederar ingen att någonsin använda ett sk triangelsegel. Jag provade 1983 att använda ett sådant på en vad man idag kallar slalombräda, och det fungerade verkligen inte. Alltså inte ens för 25 år sedan. Det blev till att köpa en ”modern rigg” med kort bom och ett genomlattat segel. Sedan gick det bra. Det var ingen slump att triangelseglen försvann från marknaden några år senare.

• linnuz

Medlem
    29 juni, 2008 vid 17:13

Skulle den här [URL=”http://http//www.blocket.se/vi/16862036.htm?ca=11_s”]http://http://www.blocket.se/vi/16862036.htm?ca=11_s[/URL] Kunna vara något att ha?

• andersbq

Medlem
    29 juni, 2008 vid 17:23

Om du absolut vill köpa nåt av det där, bjud typ 150:- för mistral-paketet.
    Absolut inte surfpartnern!

(mistralen är från -89 och seglet från -87, bommen från -88.)

• linnuz

Medlem
    29 juni, 2008 vid 17:25

haha ^^
    Alla säger att nästan inget är värt det priset som står.
    Men ingen säljer någonsin för dem pengarna (Ca 1000 kr)

Så vad ska man ha om man inte vill lägga ner mer en 1000 kr?

• andersbq

Medlem
    29 juni, 2008 vid 17:32

Tja, du borde bott närmare mig!!! Jag har lagt ut ett North Prisma 7,8 för 5:-, ett utmärkt racingsegel, inga nybörjargrejor men funkar gör det för dem som kan segla. Jag gav bort 2 fina vågbrädor i våras, och massa bommar och fenor förra året. Måste finnas nån i sthlm som behöver rensa garaget i år.

• linnuz

Medlem
    29 juni, 2008 vid 17:41

Okej :frown:

Vet du nån som surfar mycket här i Stockholm?
    Om du nån gång åker till sthlm med en bräda eller rigg som du ska ”kasta”, säg till då =)

Men om jag vill ha en bräda som är bättre än den jag har nu, (Tror det är en Elvström 366 eller nått sånt) SKit gammal iallafall, är vad som helst bättre då?

• Knatte

Gäst
    29 juni, 2008 vid 18:04

@Linnuz 478644 wrote:

Okej :frown:

Vet du nån som surfar mycket här i Stockholm?
    Om du nån gång åker till sthlm med en bräda eller rigg som du ska ”kasta”, säg till då =)

Men om jag vill ha en bräda som är bättre än den jag har nu, (Tror det är en Elvström 366 eller nått sånt) SKit gammal iallafall, är vad som helst bättre då?

Problemet när man vill köpa lite större begagnat, är att de försvinner fort från marknaden… Din Elvström är ju inte purfärsk och jag tror det mesta på marknaden kan vara bättre. Men problemet för din del är nog att du måste fundera på en lite större budget än 1000 kr. Om du inte hittar någon Anders uppe i Stiockholm vill säga. Man får inga vettiga prylar för dessa pengar.
    Än nödlösning kan vara att köpa ett lite nyare segel och använda på din gamla bräda. Inget optimalt på något sätt, men nyare segel på gammal bräda fungerar bättre, jämnfört med tvärtom

Men med lite tur finns det någon som säljer sitt gamla kit för en bra penning:laugh:

• linnuz

Medlem
    29 juni, 2008 vid 18:07

Det som är är att på landet har jag min gamla bräda, Fast jag vill även ha en här i stan.
    Och det jag då undrar är fungerar tex Mistral Screamer lika (dåligt) som elströmen jag har på landet?

• Knatte

Gäst
    29 juni, 2008 vid 18:14

@Linnuz 478653 wrote:

Det som är är att på landet har jag min gamla bräda, Fast jag vill även ha en här i stan.
    Och det jag då undrar är fungerar tex Mistral Screamer lika (dåligt) som elströmen jag har på landet?

Screamern har nog för lite volym och bredd, OM du inte har seglat en del innan och har lite koll på gippar/vattenstart/dra rigg mm. Men ett gammalt 3-kants segel funkar absolut inte på en Screamer. Där måste du ha bättre saker.
    Men är du lätt och smidig och har lite vana, skulle en Screamer kunna fungera hjälpligt. Men ingen bräda som jag hade rekommenderat, utan jag hade nog gått för något nyare och bredare i brädväg:smirk:

• linnuz

Medlem
    29 juni, 2008 vid 18:18

Om vi säger såhär: På den brädan jag har har jag lärt mig, Dra rigg, Svänga med föterna på varsin sida om masten, och kryssa. Så skulle jag kunna åka på den (Mistral Screamern)

Och då undrar jag, Är det värt för mi att köpa denna http://www.blocket.se/vi/16862036.htm?ca=11_s

• andersbq

Medlem
    29 juni, 2008 vid 18:30

Appropå gamla triangelsegel, så träffade jag förresten Johnny Myrin för några veckor sedan av en ren händelse! Har inte sett honom sen SurfSport Speed i Långedrag 1983. Kul att snacka lite om tiden innan de ”moderna” brädorna.
    (Johnny var 70-talets Antoine Albeau).

• tim-eriksson

Medlem
    29 juni, 2008 vid 18:32

Ehmpf… Alla som slänger sina prylar, ta er tid och släng upp en annons här ! Finnas alltid nybörjare som behöver billiga prylar!

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal rigg, Ny Bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.