Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gammalt vs nytt

• gammalt vs nytt

Publicerad av euromats på 7 september, 2006 vid 09:47

efter axeloperation så har jag börjat segla lite igen har en jp fs103 o5,9-6,9 segel men i dagarna så har det ju brallat i så jag var ute med mina gamla grejer cls från 92 o segel från 93 funkade inte så som jag kom ihåg att det gjorde förr, blir det stor skillad om man skaffar lite nyare våg grejer?

rasmus_w svarade 18 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • s

Medlem
    7 september, 2006 vid 10:51
    euromats wrote:
    efter axeloperation så har jag börjat segla lite igen har en jp fs103 o5,9-6,9 segel men i dagarna så har det ju brallat i så jag var ute med mina gamla grejer cls från 92 o segel från 93 funkade inte så som jag kom ihåg att det gjorde förr, blir det stor skillad om man skaffar lite nyare våg grejer?

Skojar du?
    Brukar du skriva dina inlägg på konfen med hjälp av en 386:a också?

/Staffan

• tbmac

Medlem
    7 september, 2006 vid 10:59
    S.. wrote:
    euromats wrote:

Skojar du?
    Brukar du skriva dina inlägg på konfen med hjälp av en 386:a också?

/Staffan

för mig som aldrig kört något modernt är det intressant att läsa sådant här iaf.. mvh/ nybörjare på en säkert 20 år gammal Bic 380 cm med 5.0 segel 🙂

• lars_k

Medlem
    7 september, 2006 vid 14:05
    euromats wrote:
    blir det stor skillad om man skaffar lite nyare våg grejer?

JAA!
    Vad väger din gamla 92:a – 9 kg? Idag väger en vågis neråt 6 kg. Lägre vikt
    gör också att brädan kan ha radikalare shape och ändå plana tidigare: mer rocker, tunnare kanter etc. Och 14 års allmän utveckling av shaperna och
    anpassning till modernare riggare och fenor har gett helt andra prestanda.
    På riggfronten har minst lika mkt hänt. Lägre vikt, snärtigare master som gör
    att riggen släpper byarna: mer kontroll och du kan köra längre tid utan att bli
    trött! Seglena har bättre vind-range, är mindre bukiga i toppen och är mer tryckpunkts-stabila. Bara att öppna plånkan och uppgradera alltså. 😉

• rooster

Medlem
    7 september, 2006 vid 14:18

Hej, tror också på nyare grejor, i a f när det gäller rigg. Min nyare Starboard Carve 131 är dock inte ngn extrem skillnad från min gamla Fanatic Alpha 295 från början av 90-talet. Men vågbrädor kanske är annorlunda.

Appropå detta såg jag en kille i norra Apelviken i söndags (det blåste på bra). Han hade en gammal gul vågbräda, blått Gaastrasegel från sådär -92, hängseletamparna var rep som meddelst dubbelt halvslag hade surrats på och flytväst och hängsele var lätt tio år gamla (han själv så ngt äldre ut också). Men han var precis hur säker som helst. Lätt en av dom bättre jag såg den dagen, och med eliten på plats och viken full vill detta inte säga lite.

Så om du läser detta, du får min respekt.

• davo

Medlem
    7 september, 2006 vid 15:21

Det är ett ljusårs skillnad! Själv hade jag tills i år kört på grejer från 96-97 som jag köpte på Maui. Simmer Crossover och en Hi-Tech 8’4. Till stor del för att köpa grejer kostar massor och att som tidigare studerande är surfgrejer en betydande investering. Men så i våras fick jag tillfälle att köpa två nya segel, Simmer Vision 06’or och en rdm mast.
    Seglena går inte att jämföra att jämföra. Stabila som furor och otroligt grymma segel. Vilken utveckling!
    I söndags skaffade jag så en ny bräda en JP RRW 83’a, som jag fick en eftermiddag och även en morgonsession med. Jag kan inte beskriva den nya känslan i seglingen! Helt otroligt. Brädan är helt fantastisk. Sammantaget är det här en nytändning som jag inte ens kunde drömma om.
    Rekommenderar varmt dig att skaffa nya prylar, det är sån otroligt stor skillnad, det måste upplevas!
    /David

euromats wrote:
  • rookie

Medlem
    7 september, 2006 vid 15:44

Märkligt att du inte finner någon skillnad mellan Fanatic från 90-talet och en Starboard från 2006:confused2:

Jag bytte upp big från min Fanatic Alpha Shark 292 från -95 i år, blev en RRD FSW101. Är väldigt nöjd. Med Fanaticen har jag ALDRIG fått i bakre foten i stroppen, gick på första försöket med RRDn. Var tvungen dessutom att ha sjukt mycket fart för att svänga runt Fanaticen i en jipp. Dock upplever jag att Fanaticen är snabbare och tar bättre höjd.

• rasmus_w

Medlem
    8 september, 2006 vid 00:07

Stora skillnaden är väl att dagens brädor (det lilla antal jag har testat) närmast seglar sig själva. Nu tycker jag iofs att min RRD från -95 också gör det men…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gammalt vs nytt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.